Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: EyeTV ljudproblem på MPEG-4 kanaler

  1. #1

    EyeTV ljudproblem på MPEG-4 kanaler

    Såg att detta nämndes i en annan tråd men tycker att detta problemet förtjänar en egen tråd.

    Noterad att om man tar "Show stream info" så visar detta på en MPEG-4 kanal att Audio: MPEG-1 vilket är galet, borde det inte vara vara AAC?

    Såg även att någon nämnde något om att tweaka "com.elgato.eyetv.world.plist" filen, har pillat lite i den utan några positiva resultat. Någon som har tips om detta?

  2. #2
    Jag har kollat fram och tillbaka i plist-filerna, men dessvärre inte funnit nått konsekvent vad det är som gör
    att det ena funkar och den andra inte. Dock så har jag lyckats att få ljud även på TLC förutom Axess som
    jag har fått att funka innan. Antagligen med mer tur än skicklighet då jag petat runt o ändrat bland diverse värden.

    Dessa kanaler funkar ändå bara halvbra, man måste nämligen starta EyeTV inställda på dessa kanaler, byter man och sedan
    hoppar tillbaka så är man utan ljud igen. Tror att det är Eyetvcamd eller cwdwplug.bundle som ställer till det där...

  3. #3
    Kanske fann något hyfsat konsekvent nu med EyeTV.s plist-fil för kanalinfon.
    Det som verkar vara intressant är den PESType som är satt för respektive kanals audioström.

    Jag fick igång ljudet nu på alla MPEG4-kanaler efter att ha ändrat detta värde från 11 -> 13.
    Utgick också från en ny fräsch fil som jag fått efter ny kanalsökning gjord idag.

    För att finna värdet får man leta sig ner i hierarkin i filen enl;

    ROOT-> WORLD-> Children-> 0 (och även 1) ->
    Child nummer för frekvens -> Child nummer för kanaler på denna frekvens ->
    child nummer för resp ström för kanalen.

    Leta här upp den child som har ett PID-nummer som är ett nummer lägre än kanalens 'PCR PID' och
    ändra här PESType enl ovan. Observera att strukturen finns under både child 0 och 1 under ROOT -> WORLD.

    Mecket med att man är tvungen att starta EyeTV förinställd med kanalen man vill ha ljud på kvarstår
    dock...

  4. #4
    Intressant.. ska testa. Dock lite tråkigt att man måste starta EyeTV med den kanalen man vill se på... Undra vad som är skillnaden när man startar upp programmet?

  5. #5
    Mycket riktigt så fungerade det även för mig att göra som du skrev i inlägg #3. Om man väljer "Show stream info" så visar det: Audio: AAC, 48kHz, 64kpbs när man startat programmet på en MPEG-4 kanal, byter man till en SD kanal och sedan tillbaka till samma MPEG-4 kanal så visar "stream info" Audio: MPEG-1, 48kHz, 192kbps...

  6. #6
    mikenomad: Den gamla .plist-filen som Axess fungerad på för dig, funkade det att byta mellan kanaler och sen tillbaka till Axess och få ljud?

  7. #7
    Testade detta nu men tyvärr är det samma fenomen med den gamla plist-filen...

  8. #8
    Jag registrerade en "ticket" hos Elgago ang problemet med ljudet på EyeTV och MPEG-4 kanalerna...

    Här är svaret jag fick:
    Can you send us a sample recording?

    A transponder dump might also be helpful for our engineers:

    A transponder dump captures the entire MPEG-4 stream of data that is broadcast on a specific frequency by a transmitter and generally contains multiple channels of programming.

    When EyeTV captures a transponder, it records the entire stream for two minutes. Depending on the data rate, this file varies in size from 100 to 500 MB.

    To start an auto tune that captures all transponders that EyeTV is able to receive, hold down the Control and Shift keys on the keyboard while clicking the Auto Tune button. A standard Save As dialog opens. Select a location that contains adequate hard drive space for EyeTV to save all transponders to and click OK.

    EyeTV now scans all frequencies for broadcasts. Once it finds a frequency, it will capture that frequency for two minutes before moving on to the next one.

    The resulting transponder dump files are named with a letter (t stands for terrestrial, q for QAM digital cable, a for ATSC) followed by the frequency.

    We don't need all the files just the file for a channel you know is affected.
    Skall utföra detta, tänkte även nämna det mikenomad kommit fram till ang .plist-filen... Återkommer om jag får svar från Elgato.

  9. #9
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2005
    Inlägg
    280
    Tackad
    17 gånger
    Inget nytt från Elgato??

    /C

  10. #10
    Thanks for the data. I have passed the information on to our QA team for analysis. I thank you for your patience.
    Återkommer så fort jag får svar...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss