Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Får inte in Viasat

  1. #1
    Seniormedlem hoggans avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    253
    Tackad
    8 gånger

    Får inte in Viasat

    Har nu hållit på och grejjat i några veckor med att få in viasat, men jag ger upp nu på egen hand och vänder mig till expertisen. Tänkte köra med canal digital och viasat på samma parabol en sån där som canal digital skickar med och sen har jag köpt ett triax dublock 6 grader monterat det och ställt in så jag har ca 90-96% snr på canal digitalen, men fortfarande är det helt dött på viasaten :/ Vet inte vad jag ska ta mig till har testat olika LNB gjort om kablar till förbannelse m.m. Kan ju säga att det fungerar varken med eller utan switchen inkopplat däremot fungerar canal digital i båda lägena. Hjälp är mycket uppskattat.

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Se till så du tar in Thor Satelliten (CanalDigital) på rätt huvud (LNB)
    Thor ska vara på det vänstra Huvudet (LNBt) om du står bakom tallriken, står du framför så blir det den högra sidan.
    Och Sirius Satelliten (Viasat) ska då tas in på det högra huvudet (Om du står bakom tallriken).
    Ställ in signalen så du har bra mottagning på thor satelliten, om du gjort detta rätt så ska du nu kunna ta in Viasat kanalerna på Sirius satelliten.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    Seniormedlem hoggans avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    253
    Tackad
    8 gånger
    Ja är ju så jag har gjort Men i satfinder på boxen kan jag ju få ända upp till en 90-95% SNR och på canal digitals orginalbox får jag bara in 74% Signalstyrka och strax över 80% signalkvalitén.

  4. #4
    vad har du för box? switch? Lnb? fungerar bägge dina Lnb?

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Du vet hur LNBn skall vara inställd för att CD skall komma in så bra som möjligt. Antar att du har tagit ut landmärken i höjd och sidled så att du "enkelt" kan ställa in LNBn för CD igen. Anslut nu LNBn du har tänkt använda till mottagaren och ställ in parabolen (Så länge du inte är för "våldsam" behöver du inte ha någon ångest för att du skall behöva göra om hela det första letandet för att få in någonting över huvud taget igen.

    Får du in VIASAT bra, men CD är belt borta när du ansluter den andra LNBn har du troligen använt fel LNB till fel satellit. Tänk då tvärtom och ställ in parabolen.

    Fungerar det fortfarande inte är det dags att kolla hur LNBerna sitter i duoblocket. Prova att röra dem lite fram och tillbaka vrid dem runt i hållaren. ("skew") Detta kan göra ganska mycket för signalstyrkan.

    Lycka till!

  6. #6
    Seniormedlem hoggans avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    253
    Tackad
    8 gånger
    Jag har satt Thor LNB på vänster sida om man står bakom parabolen och enligt vad jag har läst på forumet så ska det vara på rätt sida så när man ställer in thor och får bra signal där så ska sirius/astra följa med automatiskt. Men jag har fått hit lite hjälp nu så ska upp på taket och snurra lite på pottan så får vi se.
    För övrigt så kör jag med en 500HD Spaun sar 212 switch och 2 lnb som canaldigital skickar med samt ett triax duoblock 6 grader.

  7. #7
    Seniormedlem hoggans avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    253
    Tackad
    8 gånger
    Nu har jag fått in thor 0.8W 100% men fortfarande helt dött på sirius. Ska testa att byta plats på lnb huvudena.

  8. #8
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av hoggan Visa inlägg
    Jag har satt Thor LNB på vänster sida om man står bakom parabolen och enligt vad jag har läst på forumet så ska det vara på rätt sida så när man ställer in thor och får bra signal där så ska sirius/astra följa med automatiskt. Men jag har fått hit lite hjälp nu så ska upp på taket och snurra lite på pottan så får vi se.
    För övrigt så kör jag med en 500HD Spaun sar 212 switch och 2 lnb som canaldigital skickar med samt ett triax duoblock 6 grader.
    Kan vara lite knepigt med ett Duolock 6 graders, den optimala mottagningen får du faktiskt med ett 3 graders Duobloc om det är en CD orginalpotta du har?

    Detta gäller alltså för Thor-Sirius setup och Triax TD 68.

  9. #9
    Seniormedlem hoggans avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    253
    Tackad
    8 gånger
    Ja det är den där gråa pottan som cd skickar ut med ett 3 graders duoblock från triax. Men man kanske ska testa köpa sig ett 3 graders då.
    Va iaf uppe på taket och bytte plats på lnb huvudena och båda fungerar men det blir ingen skillnad på viasaten fortfarande helt dött

  10. #10
    Seniormedlem hoggans avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    253
    Tackad
    8 gånger
    Nu fungerar det. Bytte plats uppe på lnb huvudena och och ändrade inställning på boxen från avancerat läge till enkelt. Men nu får jag bara ungefär 60-70% På både cd och via tro ni att det går att justera med skew inställning eller måste man upp och vrida lite mer på pottan ?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss