Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Konfigurera tuner rätt i en Dreambox HD 800

  1. #1

    Konfigurera tuner rätt i en Dreambox HD 800

    Jag tycker att det är rätt så krångligt att konfigurera tuner i min Dreambox HD800
    Jag tänkte konfiguerera den till 4 st LNB alltså till 4 - vägs switch men det verkar så hur än jag gör så funkar inte riktigt. Jag vet att jag ska gå till avancerat läge men hur gör man sen exakt ? Jag vill ha gärna 4 st satteliter Thor , Sirius/Astra och Mesta av alla Eutelsat W2 . Har hört att det är rätt så knepigt att få in den sista : Går det överhuvudtaget få de här sateliterna med sidmatning?
    Har en parabol 90 CM med en skena där lnb ska sitta.
    Tacksam för all hjälp me det här..


    Mvh Mirre
    Senast redigerad av mirrrem den 2011-01-12 klockan 20:50.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2010
    Inlägg
    66
    Tackad
    1 gånger
    Att konfigurera DM800HD för 4 satelliter är väl inga problem. Meny - Installation - Kanalsökning - Tunerkonfiguration och sen ändra till Diseqc A/B/C/D
    och sen ändra till önskade satelliter.

    Dock så blir det tajt att få in 16 med bra kvalité på en 90cm när du ska ha thor o sirius på samma tallrik. Det som garanterat inte funkar är om du ska in Hotbird 13 däremelllan oxå. Det blir alldeles för tajt mellan 13 och 16 så det får du inte att fungera utan smala LNB.

    När du riktar in Eutelsat huvudet så sikta på frekvens 10892. Den är ganska svar, får du in den så får du ok på de andra oxå. 12640 är den som har bäst mottagning på Eutelsat.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    Du ska inte i avancerat läge. Börja med enkel DiSEqC A/B på rad 1. Gå sedan ner till rad 2 och tryck pil höger så får du fram A/B/C/D.
    Svarar på PM i frågor som är av allmänt intresse och borde ställts i forumet: Nej

  4. #4
    Tack för snabba och bra svar...
    Den biten fungerar nu och nu återstår att få in sateliterna vilket blir nog svårt med vanliga LNB , tänker på de två satelliterna Sirius och Eutelsat W2 16 som Tokper sa att de är alldeles för tajt. Något sätt att lyckas med om möjligt att jag slipper byta ut lnb mot de smala , har redan lagt ut mycket pengar på det här ?

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Det skulle du kollat upp INNAN du köpte grejerna. Men varför inte prova med 2 paraboler då.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    Bor i en lägenhet och att ha två paraboler är ingen bra ide då jag är rädd att hyresvärden förbjuder även den redan uppsatta.
    Klart att jag har frågat folk inann jag köpte och fick en massa svar om att det går jättebra bara man har en stor parabol minst 90 cm och sen är det så att jag köpte allt i paket till ett bra pris.

  7. #7
    Seniormedlem nicolitos avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    763
    Tackad
    50 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mirrrem Visa inlägg
    Tack för snabba och bra svar...
    Den biten fungerar nu och nu återstår att få in sateliterna vilket blir nog svårt med vanliga LNB , tänker på de två satelliterna Sirius och Eutelsat W2 16 som Tokper sa att de är alldeles för tajt. Något sätt att lyckas med om möjligt att jag slipper byta ut lnb mot de smala , har redan lagt ut mycket pengar på det här ?
    Det skiljer ca 8grader mellan Sirius och Eutelsat om det är tajt då vet de fan. Börja med att ta in Thor och sedan Sirius. Tänk å att dessa två satelliter liger lite högre än Hotbird med mera. Så du kan behöva något som förhöjer lnb en aning.
    Raspberry Pi /Smargo+ reader
    Oscam server
    MOVISTAR+ Premium Extra
    Canal Digital Familjepaketet
    Vu+ Duo2 och Vu+ Solo2
    Toroidal 90-30W-1W-13E-16E-19,2E-23,5E-28,5E
    [/h]

  8. #8
    Har hållit på med en stund och det är svint kallt ute. Lyckas inte ens få Eutelsat med LNB i mitten. Förr fick jag signal som försvann då parabolen var inte riktigt stadig. Ingen signal alls på fr. 10892 hur jag än vrider och vänder. Har hört att signal från Eutelsat är svag i Sverige och försvinner lätt.

  9. #9
    Seniormedlem nicolitos avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    763
    Tackad
    50 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mirrrem Visa inlägg
    Har hållit på med en stund och det är svint kallt ute. Lyckas inte ens få Eutelsat med LNB i mitten. Förr fick jag signal som försvann då parabolen var inte riktigt stadig. Ingen signal alls på fr. 10892 hur jag än vrider och vänder. Har hört att signal från Eutelsat är svag i Sverige och försvinner lätt.
    vart i Sverige bor du och vad för mätinstrument använder du dig av? så himla svag är den inte

    http://www.satbeams.com/footprints?position=16
    Raspberry Pi /Smargo+ reader
    Oscam server
    MOVISTAR+ Premium Extra
    Canal Digital Familjepaketet
    Vu+ Duo2 och Vu+ Solo2
    Toroidal 90-30W-1W-13E-16E-19,2E-23,5E-28,5E
    [/h]

  10. #10
    Det är Karlskrona område och jag har lyckats få Eutalsat W2 i mitten . Signalen är inte så jättestark ca 75% med det duger och den försvinner inte. Nu vill jag ha åtminstone kunna se Canal digital eller Viasat och få en utav de satelliterna där respektive kanalerna finns.
    Tror ni jag lyckas med att sidmata en utav satelliterna och få hyfsat signal?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss