Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Artikel: Introduktion till Cardsharing

  1. #1
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger

    Artikel: Introduktion till Cardsharing

    Du kan se sidan på http://www.comhit.net/content.php/14...ll-Cardsharing
    *********
    Det här är tänkt att vara en introduktion för dem som inte vet något om cardsharing. Här behandlas bara cardsharing inom hushållet.
    Den som har tänkt att pröva på cardsharing behöver vara lite datakunnig (helst Linux). Det finns inga färdiga lösningar utan konfigurationsfiler m.m. behöver alltid anpassas så man får vara beredd att hacka lite. Det är också bra att ha lite nätverkskunskaper så man kan förstå de nätverksrelaterade problem som kan uppstå.
    Uppdaterad 2018-06-14



    1. Vad är cardsharing?
      Med cardsharing menas att man delar ut ett original programkort till flera mottagarboxar. Fördelen är att man kan använda ett programkort till flera mottagare hemma istället för att köpa flera s.k. tvillingkort eller liknande.
    2. Funkar det med satellit, kabel, marksänt?
      Cardsharing funkar i dagsläget för Boxer (dock kräver mpeg4-kanalerna en Boxergodkänd CA-modul), Comhem (inte HD-kanalerna) och Canal Digital (dock ej dyraste sportkanalerna) Det funkar även för en hel del andra utländska programleverantörer. Observera dock att operatörerna vidtar fler och fler åtgärder för att motverka cardsharing så det finns ingen garanti för hur länge det kommer att fungera.
    3. Vad är en cardserver?
      Cardservern läser av originalkortet och skickar koderna vidare till klienterna.
    4. Vad är en klient?
      En klient är en digitalmottagare som hämtar koderna från en server för att kunna dekryptera och visa programmet.
    5. Hur många klienter kan man ha på en server?
      Detta är en vanlig fråga som det inte finns något exakt svar på. Det maximala antalet klienter beror på hur snabbt programkortet svarar, om klienterna tittar på samma eller olika kanaler samt en del andra tekniska förutsättningar. Det är normalt sett inga problem att ha lika många klienter som man normalt kan tänkas ha TV-apparater i ett hushåll.
    6. Vad behöver man?
      I ett cardsharing system behöver man en server och en eller flera klienter. Servern och klienterna kommunicerar via vanligt datanätverk (ethernet).
    7. Vad består servern av?
      Servern är en programvara som körs på en dator. Ett vanligt cardserverprogram är Oscam. Datorn man kör Oscam på kan vara en vanlig PC som kör Windows eller hellre Linux. Det kan också vara en Linuxbaserad digitalmottagare t.ex. Dreambox. Servern måste ha en kortläsare för att kunna läsa programkortet. I Dreambox finns kortläsaren inbyggd, använder du en dator måste du koppla till en lös kortläsare.
    8. Varför skall jag köra servern på Linux?
      Oscam går att köra på Windows också. Men en Linux-dator är stabilare än en Windows-dator. Så många väljer att köra servern på Linux för att det blir stabilare.
    9. Vilka kortläsare fungerar?
      Det går att använda flera olika typer av kortläsare. Tidigare var s.k. Phoenix-interface populära. Många använde också kortläsare från AD-Teknik, MP3.5 eller USB Phoenix. Dessa fungerar fortfarande om man har en sådan. Men idag är kortläsare av PC/SC-typ driftsäkra och billiga och ett bättre val. Ett vanligt fabrikat av PC/SC kortläsare är Omnikey. Det finns också andra typer av kortläsare som fungerar men som kan vara krångligare att konfigurera.
    10. Var kan jag köpa en kortläsare?
      Omnikey kortläsare går att köpa på t.ex. Dustin Home eller Ebay. Köp modell 3021 eller 3121.
    11. Kan samma server dela ut mer än ett kort?
      Ja, samma server kan dela ut flera kort. Men man måste ha en kortläsare för varje kort man vill dela ut.
    12. Vad består en klient av?
      Det finns tre olika typer av klienter.
      a. En Linuxbaserad digitalmottagare som Dreambox, Vu+ eller liknande. Detta är ofta den bästa lösningen eftersom man får allt i samma låda och det är lätt att göra uppdateringar genom att byta ut programvaran i mottagaren.
      b. En vanlig digitalmottagare som kompletteras med ett lämpligt interface t.ex. Alex. Interfacet har en anslutning som passar i mottagarens kortläsare och en anslutning till datanätet. Detta är en billigare lösning som kan passa om man redan har en bra mottagare. Nackdelen är att mottagaren oftast bara klarar ett system. Det blir också fler sladdar att hålla reda på och strulfaktorn ökar.
      c. Ett TV-kort i en dator. Med ett lämpligt TV-kort i en dator är det ofta möjligt att titta på krypterade program genom att koppla upp sig mot en cardserver. Det krävs lämpliga programvaror och en del konfigurerande.
    13. Vilken programvara använder klienten?
      Det finns flera olika. I Linux-baserade mottagare är oscam (som kan vara både server och klient), mgcamd eller CCcam vanliga programvaror. Kör man TV-kort i en dator finns programvaror som t.ex. Tvheadend. Alex har sin egen inbyggda programvara.
    14. Hur kan ett system se ut?
      a. Det enklaste systemet kan vara en enda Dreambox som är både klient och server. I Dreamboxen körs programmet oscam som fungerar som både server och klient.
      b. Efter ett tag kanske man vill ha en mottagare till och skaffar ytterligare en Dreambox. Den nya Dreamboxen behöver bara köra ett klientprogram som kan vara t.ex. oscam eller CCcam och som konfigureras att koppla upp sig mot servern i den gamla Dreamboxen. I den gamla Dreamboxen måste man då göra inställningar så att man tillåter den nya Dreamboxen att ansluta.
      c. Ett större system kan bestå av tre-fyra olika Dreamboxar som klienter och en dator som server.
    15. Varför är det bra att ha servern på en dator?
      Det kan vara en fördel att ha servern på en maskin som inte används till något annat. Detta för att det skall bli så lite störningar för klienterna som möjligt. Om maskinen som servern går på behöver startas om eller hänger sig så försvinner ju tjänsten för alla klienterna. Många väljer att ha servern på en Linux-dator, antingen en PC eller en mindre dator som t.ex. Raspberry Pi
    16. Vilka kunskaper behövs?
      Det är bra med datorkunskaper. Ju mer desto bättre. Linux är bra att kunna eftersom Dreambox m.fl. mottagare är Linux-baserade. Många väljer att sätta upp cardservern på en Linux-dator och då krävs också Linux-kunskaper. Det är en fördel att kunna nätverk eftersom kommunikationen sker via nätverket och det krävs kunskaper för att kunna göra rätt nätverksinställningar och reda ut ev. problem med nätverket.
    17. Måste alla klienter anslutas till parabol/kabel/antenn?
      Ja. Det enda som skickas mellan servern och klienterna är koderna som dekrypterar bilden. Själva antennsignalen måste varje box få från sin egen antenningång via antennkabel från parabol, kabelTV-uttag eller antenn.
    18. Måste servern anslutas till parabol/kabel/antenn?
      Om servern är enbart server t.ex. en Linux-dator så behöver den inte anslutas till antenn. Servern behöver bara ha en kortläsare för att kunna läsa programkortet.
      (Om man har en kombinerad server/klient t.ex. en Dreambox eller en dator med TV-kort så behöver den anslutas till antennsignal för att kunna visa bilden.)
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #2
    Tack för ett bra inlägg

  3. #3
    Som föregående: Tack!

  4. #4
    Tack! Jättesnällt!

  5. #5
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Bra skrivet!
    För att vara lite petig bara och påpeka ett fel som väldigt många gör här i forumet, så under punkt 11 ska det väl stå Canal Digital och Viasat och inte Canal+?
    När det står så i guiderna så förstår jag verkligen om nybörjare blandar ihop det i forumet sedan.
    Men som sagt, tack för en bra guide!

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ja, det hade varit riktigare att skriva Canal Digital under punkt 11 som du föreslår. Man (även jag tydligen) blandar ofta ihop programföretaget Canal+ med operatören Canal Digital. Men i praktiken hänger ju de två ganska intimt ihop.

    Försökte rätta till punkt 11 enl. ditt förslag, men jag klarade inte av att editera i en artikel... Det är så att denna artikel är skapad av admin utifrån ett inlägg jag skrivit i forumet. Så jag är lite obekant med hur artiklar fungerar.
    Senast redigerad av atomized den 2011-05-16 klockan 10:26.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    sover i samma säng skatte betalarnas

  8. #8
    Tack så Jättemycket !

  9. #9
    Det här var väldigt bra information men vad är sedan nästa steg för att göra konfigurationer? Jag har skaffat ett tv-kort, en phoenix-läsare och jag tänker att köra server/klient på samma dator som sedan ska dela ut det till XBMC. Kommer köra med ett Boxer-kort, finns det några särskilda begräsningar?

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag kör inte Boxer själv, men jag tror det är problem med alla Boxers kanaler som sänder i mpeg4 p.g.a. att då används en nyckel som inte är känd.
    Enda sättet att kortdela Boxers mpeg4 kanaler är att gå via en godkänd CA-modul och ett interface som Alex eller liknande.

    Annars är det ett ganska stort projekt du pratar om. Först måste du installera någon typ av mediacenter programvara som kanske är XBMC i ditt fall, och få igång den. Sedan måste du kolla om det finns någon cs-klient till XBMC som kan ansluta till en cardserver och hur man konfigurerar den. Slutligen måste du installera en kortserver programvara och konfigurera den.

    Inga omöjligheter men kan vara mycket för en nybörjare att ge sig på.

    Ovanstående introduktion är lite gammal och pratar bara om NewCS som kortserver. I dagens läge hade jag nog satsat på Oscam som kortserver programvara istället. Den är modernare och fortsätter att utvecklas.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss