Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: IPTV i öppet stadsnät med box från Serverado

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    223
    Tackad
    2 gånger
    Det finns flera olika sätt att leverera IP-TV på..... vissa använder sig av ett eget vlan i nätet och en del använder sig av t.ex. MVR då själva TV-strömmen oftast är Multicast. samt att vissa även kör allt i samma vlan...... Så redan där är det lite olika saker att tänka på.

    Om du t.ex. har en kanal-lista från leveratören kan du titta på kanalen med t.ex. VLC, dock är den troligen krypterad.
    Vissa av leverantörerna använder sig av kort och andra använder sig av "mjukvarukort".....

    Så under rätt förutsättningar så borde det inte vara speciellt svårt sätta en kortläsare på datorn och titta på TV direkt i datorn.

  2. #12
    För er som är intresserade så använder Serverado en lösning från Verimatrix. Verimatrix erbjuder en lösning med en PCklient, men de lämnar inte ut den till slutkund så som jag förstått, utan det får serverado i så fall göra (har väl å göra med att IP mm ska konfas i klienten). Serverado har inga planer på att supporta PC's heller, och det förstår man ju fullt ut. Den belastningen på supporten när Ibbe Idiot ska få in det i sin gamla 486'a och se på tv där skulle bli för kostsam. Så det går inte att få den där heller.

    Det pratas ju också om IPTVkort till PC, men det har väl inte riktigt kommit igång där, men nånting säger mig att det är den bästa lösningen för alla sen.

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    145
    Tackad
    6 gånger
    Låter som vi har en idé om hur vi kan göra. Fattas ngn kunnig som kan får tag i grejer från Verimatrix, och utvecka det till CS.

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    223
    Tackad
    2 gånger
    Beror ju på i vilken ända man ska angripa problemet :-)

    t.ex. så är boxarna helt tomma på mjukvara, så mjukvaran laddas hem.... även klienten för krypteringen...
    sedan körs det i motorola boxar..... vilket går köra simulerat....

    men det är ju många om och hur, beroende på hur nätet levererar unicast och multicast...

  5. #15
    [QUOTE=arrow;169734]
    t.ex. så är boxarna helt tomma på mjukvara, så mjukvaran laddas hem.... även klienten för krypteringen...
    sedan körs det i motorola boxar..... vilket går köra simulerat....
    QUOTE]

    Ok så vad man behöver är en hub och en dator med wireshark alltså, kollar du sedan efter mecket med klienten för kryptering på kanalerna på ditt abonemang eller det fria?

    Kan man simulera boxen på en wmware burk eller måste det va hårdvara?

    Coolt att du fått det att fungera iaf Ska kanske göra ett försök, hade ju en lösning innan de krypterade alla strömmar på felia

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    145
    Tackad
    6 gånger
    Ngn som gjort framsteg på iptv-fronten?

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    145
    Tackad
    6 gånger
    Ja hur simulerar du boxen sen och avkodar strömmen.

    Om du sen lyckas avkoda strömmen, kan du då avsäga dig abbet med ändå ha kanalerna?

    [QUOTE=orca;171618]
    Citat Ursprungligen postat av arrow Visa inlägg
    t.ex. så är boxarna helt tomma på mjukvara, så mjukvaran laddas hem.... även klienten för krypteringen...
    sedan körs det i motorola boxar..... vilket går köra simulerat....
    QUOTE]

    Ok så vad man behöver är en hub och en dator med wireshark alltså, kollar du sedan efter mecket med klienten för kryptering på kanalerna på ditt abonemang eller det fria?

    Kan man simulera boxen på en wmware burk eller måste det va hårdvara?

    Coolt att du fått det att fungera iaf Ska kanske göra ett försök, hade ju en lösning innan de krypterade alla strömmar på felia

  8. #18

    Några tips?

    Jag satt och sniffade och hittade kanallistan utan problem. Det jag stupade på var bland annat att veta vilken MAC adress jag skulle använda för att få IP adressen för unicasts där koder och annat sänds. Tydligen så sändes boxens mjukvara ut som Arrow sa via dessa unicasts i ett nät som hade en adressrange på 10.x.x.x. Som jag förstod det så skulle MAC-adresen vara boxspecifikt i de första fyra siffrorna och boxens nätverkskorts MAC-adress sista fyra siffror. Lyckades tyvärr aldrig förstå vad de första fyra siffrorna skulle vara. Sedan har jag tyvärr ingen koll alls på hur jag skulle kunna sätta upp avkodningen om jag lyckades få ner klienten för krypteringen. En sak är iaf säker att vi kör inte med kort utan det måste vara nån form av mjukvarukort.
    Tv-strömmar = Unicasts
    Koder och mjukvara via något slags vlan på ett ipv4 10.x.x.x subnät som man måste få en adress på via ett speciellt dhcp-anrop.

    Arrow. Vet du några länkar där man beskriver hur man kan simulera en motorolabox? Kan du peka mig mot någon beskrivning av hur man kan köra dekrypteringen mha mjukvarukortet som man får från unicasts från leverantören? Känner mig redo att grotta ner mig nån helg för att försöka få till det. Vore guld värt att få in allti i datorn och slippa den värdelösa boxen från Serverado.

  9. #19
    Jag går i precis samma tankar. Helt värdelöst av Telia att tvinga mig att använda deras set-top-box, blev väldigt förvånad när jag insåg att så var fallet. Satt med Tvheadend och skulle bara lägga till kanalerna, prisade Telia för att de släppts IPTV och tänkte att det nu är sjukt smidigt att få TV precis som man vill. Som vanligt blir man besviken på skit-Telia... måste vara så extremt tråkigt att jobba på ett företag som är så extremt bakåtsträvande och stängt som Telia är.</rant>

    Jag har testat med Wireshark och sett vilka IP-adresser den växlar mellan när jag byter kanal på set-top-boxen. Jag har lyckats öppna kanalerna i VLC, men får inga keyframes så ljudet hackar och färgerna blir konstiga (keyframes är krypterade). Har också kommit fram till att man vill ha någon form av mjukvaruavkodning. Jag försöker ju inte hacka till mig kanaler jag inte har rättighet, vill bara få de kanaler jag har rättighet till in i min PC (Ubuntu) istället för till Motorolas värdelös skitbox.

    Har någon kommit någonstans med det här? Funkar det att simulera set-top-box-mjukvaran? https://www.lonelycoder.com/redmine/...wiki/TeliaIPTV <--- detta är ingenting som hjälper va? Kanalerna är fortfarande krypterade, det där är väl bara för att man ska få joina olika multicasts?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss