Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: dreambox + usb 3g modem?

  1. #1

    dreambox + usb 3g modem?

    Som rubriken lyder.
    Jag vill ha med mig boxen på jobbet och har i dagarna beställt ett s.k. "mobilt bredband" från bredbandsbolaget.
    Går det på något sätt att koppla denna usb-3g-adapter direkt till dreamboxen eller måste man skaffa någon typ av 3g-router för att få det att fungera ?

    Jag har i dagsläget en dm600S men om det funkar med en nyare modeller så kan det juh vara värt att uppgradera

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Det funkar att köra 3G modemet i dator och dela ut nätverksporten, dock har jag ingen erfarenhet av 3G modem direkt i dreamboxen.
    Senast redigerad av LumberJack den 2011-02-24 klockan 12:04.
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    3G-modem direkt i Dreamboxen är nog inte en framkomlig väg. För att USB-grejor ska funka i USB-porten på Dreambox måste det finnas stöd för dem i Linux-kärnan, och det är ett ytterst fåtal grejor det finns stöd för.

    Det lättaste i ditt fall är antagligen att skaffa en 3G-router typ någon modell från Dovado http://www.dovado.com/ .
    Det går också att dela från en dator som föreslagits, men det är betydligt mer pill att få det att fungera.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2009
    Inlägg
    102
    Tackad
    1 gånger
    Via en 3g router så funkar det iaf, kör själv med telenor / dovado 4gr.

  5. #5
    Alright! Tack för svaren, blir nog en 3g-router typ Dovado eller Netgear.

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Bara ett gott råd på vägen. Innan du köper en 3G-router så kolla att den verkligen stöder ditt USB-modem. Dovado stöder de allra flesta, Netgear stöder betydligt färre. Kör själv Dovado och är väldigt nöjd.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2011
    Inlägg
    195
    Tackad
    3 gånger
    Funkar det bra med ett mobilt bredband för att hålla i gång en dreambox server?

    Har sagt upp vårat Telia adsl för att försöka dra ner på surfandet enligt "frugan" så måste ju få i gång ett mobilt bredband med router för att kunna köra min dreambox och vu+duo ifrån så det inte blir svart i ena rummet..


    Kräver cardsharing inom hemmet mycket bandbredd skulle man klara sig på 0.5mb?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    37
    Tackad
    4 gånger
    Varför inte bara låna en ledig nätverksport på jobbet?

    Sent from my HTC Desire Z using Tapatalk

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Citat Ursprungligen postat av dragonevo Visa inlägg
    Funkar det bra med ett mobilt bredband för att hålla i gång en dreambox server?

    Har sagt upp vårat Telia adsl för att försöka dra ner på surfandet enligt "frugan" så måste ju få i gång ett mobilt bredband med router för att kunna köra min dreambox och vu+duo ifrån så det inte blir svart i ena rummet..


    Kräver cardsharing inom hemmet mycket bandbredd skulle man klara sig på 0.5mb?
    För CS inom hemmet klarar du dig utan internet förutsatt att allt är nedladdat och installerat när du plockar bort internet-accessen.
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2011
    Inlägg
    195
    Tackad
    3 gånger
    Men det lär väl inte fungera så bra då min vu+duo ansluter mot min dreambox 800hdse där kortet sitter i om, jag inte har internet access alls??


    då blir det svart i rutan i sovrummet där vu+duo:n står eller har jag fel?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss