Sidan 10 av 12 FörstaFörsta ... 89101112 SistaSista
Resultat 91 till 100 av 111

Ämne: CA Error fix för alla DM800 Cloner

  1. #91
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    "File to big" -> fel bootloader.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  2. #92
    Provade att trycka lite på simkortet vid uppstart, men ingen skillnad. Kom på att jag inte berättade all bakgrundsinfo. Jag har haft denna DM800HD PVR i förra huset som hade ComHem (kabeltv), nu då vi flyttat kör jag en annan DM800HDse (satellit) och skaffade en parabol med dubbla huvuden för att köra den gamla DM800HD PVR på TV nr2. Bytte tuner till en 800HD-S och den verkar ju inte klaga på tunerbytet, men jag måste ha flashat fel (kommer inte ihåg, men det kan ha varit en SIM2.10 image för DM800HDse) första gången jag provade. Då kunde jag köra via att jag höll in powerknappen vid boot och den visade IP nummer och jag kunde flasha via boxens webbsida (192.168.xxx.xxx) men som sagt nu spelar det ingen roll vad jag gör, den ställer sig direkt i ERR01: No CA Found och verkar helt okontaktbar via DreamUP, NCF och OptiFlasher (yassinov). Kan jag ha sabbat Simkortet helt så det kan vara läge att köpa ett nytt SIM2.01 kort eller nån som har nån idé vad jag kan göra?

  3. #93
    Hej!

    Testade nyss att flasha en DM800SE Sunray 4 (klon) med image ifrån OpenPli. Tankade hem den senaste imagen (4.0) ifrån deras hemsida. Hade sedan tidigare v2.1 (eller Win95 på en PC som jag läste i ett annat inlägg, fan det bästa jag läst idag! :P).
    Flashningen gick bra, men när den startar upp så får jag "R01: NO CA FOUND" i displayen. Då började jag tänka på den här tråden som jag sett, och alltid undrat vad det är :-)

    Så, om jag tolkar det rätt så har jag troligtvis inte rätt bootloader. Jag gissar på att jag har SIM 2.XX (tror det är 2.10, men osäker), och jag har aldrig pillat med bootloadern så jag antar att det är hög tid nu.
    Vad jag har förstått är det DreamUP man använder för att få kontakt med boxen nu när den är i detta läge, och att man är i behov av en nollmodemskabel.
    Vi har en del com-kablar liggande på jobb om jag inte missminner mig, men min fråga är då;
    Är en "vanlig" com-kabel (com till com) en så kallad nollmodemskabel? Är här jag är lite kluven. Såg att man kunde köpa de på Kjell för en hundring, men har jag dem på jobb så spar jag ju den hundringen.

    Tacksam för svar, är novis på detta!

  4. #94
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Inte alla serie-kablar är nollmodemkablar. Det finns "raka" kablar d.v.s. kopplade 1-1, 2-2, 3-3 o.s.v. och så finns det "nollmodemkablar" där vissa trådar är korsade i kabeln.

    Du behöver en nollmodenkabel, en rak kabel fungerar inte. Ska du köpa en så köp en som uttryckligen anges vara en nollmodemkabel t.ex. http://www.kjell.com/sortiment/dator...ho-1-8m-p38236

    http://en.wikipedia.org/wiki/Null_modem

    Se till också att få tag på en image som passar till din klon. De image du tankar ner från OpenPLi är bara avsedda för Dream originalboxar. Har du en klon behöver du en patchad image. Tyvärr vet inte jag exakt vilken image som passar till din box eftersom jag inte håller på med kloner. Men det finns säkert andra som vet.
    Senast redigerad av atomized den 2014-10-12 klockan 23:22.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #95
    Aha!

    Där ser man. Jag trodde att de images som fanns på OpenPli var avsedda för kloner, så fel man kan ha :-)
    Stort tack till förklaringen på nollmodemkabeln! Får ta en sväng till Kjell i eftermiddag.

    Zoorg hade ett liknande problem som jag, där Jicarala hjälpte till med ett antal länkar. Kan det möjligtvis vara dessa som passar just min box? Se nedan länk.

    http://www.comhit.net/showthread.php...=1#post2273880

    Edit: Testade länkarna nu, dessvärre så fanns det inga filer :-/

  6. #96
    Hej igen!

    Jag har nu fått kontakt med boxen, använt mig av DreamUP och därmed kommit fram till boxen via webinterfacet. Tack till alla som har bidragit, hjälpte mig att hitta drivare, rätt DreamUP osv - fantastiskt forum!

    Dessvärre återstår det lite bekymmer. När jag försöker läsa in en image (försöker läsa in den 2.1 imagen jag alltid använt tidigare, även försökt läsa in den imagen som var på boxen när jag fick den) så händer det inget när jag klickar på knappen "Flash".
    Jag väljer alltså Firmware Upgrade, sen väljer jag vilken .nfi fil jag vill använda - precis som vanligt. När jag sedan klickar på "Flash" så sker inget. Inget felmeddelande, ingen laddning - ingenting. Har testat i både IE11 och Chrome, dessvärre inget vidare resultat.

    Något tips?

    Sen skulle jag hemskt hemskt gärna uppskatta om någon skulle kunna peka mig i rätt direction för vilken image jag skall använda. Jag är alltså inne på en OpenPli 4.0 som är patchad, men jag tycker mig inte känna mig helt bekväm med det jag finner.
    Jag fann t ex http://linuxsat-support.com/showthread.php?t=39846 men det kändes inte rätt.

    Jag har alltså en Sunray 4 box (DM800SE) från 2012 (troligtvis v1). SIM 2.10. Det är den med trippla tuners.

    Stort tack för eventuell hjälp!

    Edit: Jag använde mig för övrigt av serviceporten (mikro-USB) på baksidan och inte en nollmodemskabel som jag i ett tidigare inlägg frågade om
    Senast redigerad av Snooby den 2014-10-13 klockan 21:17.

  7. #97
    Hej igen!

    Jag har dessvärre fortfarande problem med ovan. Finns det någon vänlig själ som kan ge mig några tips som jag kan testa med? Så kanske jag kommer lite närmre en lösning! :-)

    Tack igen!

  8. #98
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    Om du använder Explorer måste du köra kompatiblitets läget annars blir det så som du beskriver

  9. #99
    Tack för svaret Balob, skall testas! :-)

    Återkommer!

  10. #100
    om man kommer åt webinterface måste man använda dreamup då? Finns inte för mac och jag har bara det

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss