-
Seniormedlem
@pl1sk3n och Alecss
Felet brukar vara elektrolytkondensatorerna, eftersom nätaggregaten som byggs idag är dels underdimensionerade, samt kondensatorerna befinner sig i en ganska varm miljö eller nära någon komponent som avger mycket värme och de torkar ut helt enkelt. Alla kondensatorer poppar inte upp som pop-corn, tyvärr, vilket gör felsökningsförfarandet lite jobbigare, men det går att identifiera felet med ett oscilloscope. Om man inte har någon elektronikvana, så bör man passa sig att mäta spänningar på primärsidan, vilka kan vara dödande om man kommer åt någon spänning.
Börja med att mäta spänningar på sekundärsidan, dvs DC-spänningarna, direkt efter transformatorn. Om någon spänning ser ripplig ut, då brukar det vara den kondensatorn som inte glättar ordentligt.
Om ingen spänning kommer ut, då är felet troligtvis på någon kondensator runt IC-kretsarna som återkopplar spänningen till primärsidan. De brukar ha små värden, runt 47uF och de svullnar inte upp. Byt ut den/dem och ditt aggregat kommer att fungera igen. Byte av några kondensatorer kan kosta dig ca 5-10kr.
Om du känner dig osäker, beställ ett nytt !
-
Färsking
Tack Minime för länken det kommer bli min sista utväg om jag misslyckas med reparationen 
Hej viairdeto och tack för ditt svar. Jag har bytt några kondensatorer men felet kvarstår (kommer att byta samtliga). Jag tog några bilder med en värmekamera för att kollade värmeutvecklingen på kretskortet direkt efter påslagningen. Här kommer några bilder Kretskortet i övrigt är kall
. Jag vet fortfarande inte vad felet är, som sagt halva kortet är fortfarande "släckt" strömlöst och har ingen ström på DC sidan.
Vad är sannolikheten att det är transistorn som har pajat?
DB7020Si-Diod-02.jpg DB7020Si-Diod-01-bak.jpg DB7020Si-Diod-01-fram.jpg
Efter några sekunder värms dioden (med blå ände som syns i bilden till höger) upp till ca 40 grader. Det är den enda komponenten som blir varm i kretskortet.
-
Färsking
-
Seniormedlem
@Alecss
Hela hemligheten med att reparera nätaggregat är följande:
De flesta brukar bete sig på samma sätt. Man tar AC 230V och via en likriktarbrygga och en transformator, så skapar man olika DC-spänningar, allt ifrån +3.3V, +5V, +9V, +13V, +18V +24V och +32V. Sedan, eftersom transformatorn endast skalar spänningen på primärsidan, direkt till sekundärsidan, så brukar man mäta upp en av spänningarna på sekundärsidan (vanligast den lägsta spänningen, typ 3,3V eller 5V) och återkoppla den till primärsidan via en optokopplare, en fyrbent komponent som brukar vara parallellt med transformatorn. Därefter finns det någon slags IC-krets som jämför den återkopplade spänningen mot den inkommande AC-spänningen, och drar ner eller drar upp spänningen och på så sätt reglerar in konstant DC-spänning till sekundärsidan.
När kondensatorerna runt denna IC-krets brukar paja, så dör hela nätaggregatet och de flesta brukar köpa nytt, men faktum är att på alla apparater, allt ifrån TV, video, stereo, så är det samma princip: någon eller några kondensatorer har helt enkelt torkat och eftersom någon elektrolytkondensator slutat återkoppla korrekt spänning, så slutar allt att fungera. Samma sak gällde HUMAX-mottagarna. Jag kommer ihåg att någon sålde hela kondensator-kitet för ca 100kr, men det räckte att byta 1-2 kondensatorer om man visste vilka (genom att mäta upp ripplet).
Visst finns det riktvärden på kondensatorerna, det brukar stå på dessa vad de klarar av, men regeln är att sätta en kondensator som dels har så hög rippelström som möjligt, samt har minst dubbla spänningen än vad den är avsedd för. Det vill säga, om man avser sätta en kondensator på ett +12V nätaggregat, bör man ha minst 25V kondensatorer. Sätter man +16V kondensatorer, så kommer dessa inte att klara av rippelströmmen och till slut svullna upp och dö.
Att kolla vilken kondensator det är gäller att mäta upp med endast oscilloscope (voltmeter kan inte se rippel) och byta ut de kondensatorer som ripplar för mycket. Helst skall det inte rippla alls !
Är det helt dött, beror det helt enkelt på den återkopplade kretsen, troligtvis kondensatorerna.
As simple as that !
Hoppas det blev lite enklare nu.
-
Färsking
Viairdeto, för mig var ditt inlägg guldvärd
. vad kan jag säga det var mycket bra förklarat och tydligare har det visst blivit. 1- Min platt TV har varit trasig i ca ett år och nyligen bytte jag 3 kondningar i nätagget och TVn fungerade på nytt. 2- Barnens WII är dock fortfarande trasig, nätagregatet har dött och en an kondningarna är svullen och pulvrig. Kruxet är att just denna kondensator är blank d.v.s. saknar den förtryckta texten som talar om kondningens storlek/styrka. Så jag var hos Elfa och killen bakom disken mätte kapacitansen till 68 uF "den visar säkert fel värde", så jag köpte flera kondningar som ungefär har samma storlek som den trasiga fast med varierande värden. Styrkan valde jag till 400V då spänningen över den "på kretskortet" ligger på 230VDC "kondningen sitter efter likriktarbryggan". Jag lödde en efter en men tyvärr ingen av de var rätt. Kommer du på något knep? Det är tydligen bevisat nu att storleken har inget betydelse
!
-
Seniormedlem
Vad kul ! Roligt att kunna hjälpa till.
Gällande Wii, så har jag inte blivit drabbad och därför har jag inte gett mig på denna ännu, men det jag hört är det brukar vara en 3A säkring som går på dessa nätaggregat, som går att byta ganska fort.
Om du mäter på utgången, får du +12V där eller vad får du för spänning? Kan du ta en bild och lägga upp någonstans så jag kan se hur den ser ut?
Hitta även några länkar som kanske kan vara hjälpfulla (letade på google):
http://forums.digitalspy.co.uk/showt...php?p=20426994
http://hubpages.com/hub/how-to-repai...up-wii-console
http://www.damonkohler.com/2009/07/b...er-supply.html
-
Medlem
9Om det fortsätter bråka så har jag en 4a nätdel över
-
Färsking
Taggar för det här ämnet
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler