Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ansluta 6 LBA via 2 disceq switchar 4/1

  1. #1

    Ansluta 6 LBA via 2 disceq switchar 4/1

    [FONT=Calibri]Hej.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Jag håller på att få frispel då jag inte får det att fungera.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Vet inte riktigt vart jag skulle posta det. Så jag posta det här under dreambox då det är en dreambox jag ska använda det på. Har även en azbox med det är samma fel på den.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Jag kör enigma2.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Jag har 6 st LBA och jag vill ansluta via 2 st disceq switchar enligt följande schema.[/FONT]
    [FONT=Calibri]BOX --- SW1 1. [/FONT][FONT=Wingdings][FONT=Wingdings]ā[/FONT][/FONT][FONT=Calibri] Sw2 1. Sirus 4.8[/FONT]
    [FONT=Calibri]------------------------------2. Hotbird 13[/FONT]
    [FONT=Calibri]------------------------------3. Astra1 19[/FONT]
    [FONT=Calibri]------------------------------4. Astra2 28[/FONT]
    [FONT=Calibri]-----------------2. Thor 0.8[/FONT]
    [FONT=Calibri]-----------------3. Eutelsat w2 16[/FONT]

    [FONT=Calibri]Enligt leverantören utav switcharna ska det inte vara några som helst problem.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Men nu. 4 veckor efter att jag fick dem är jag så jävla arg... då jag fortfarnade inte fått det att fungera.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Jag har googlat och testat allt känns det som. Vilket jag vet jag inte har gjort för då skulle det fungerat.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Finns det någon som kan hjälpa mig och förklara med de olika inställningarna betyder samt hur jag ska göra inställningarna så att jag kan få det att fungera.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Switcharna är utav version disceq 2.0[/FONT]
    [FONT=Calibri]LBA är updelade på 2 olika paraboler. Alla LBA under sw2 sitter på en parabol. [/FONT]
    [FONT=Calibri]samt LBA som sitter direkt på sw1 är på en annan parabol. Inte för att det spelar någon roll. [/FONT]
    [FONT=Calibri]Snälla hjälp mig..[/FONT]
    [FONT=Calibri]Lennie[/FONT]

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    http://www.satlex.de/sv/1participant...onf_1p_6s.html
    Du behöver en DISEqC 1.1-switch mellan mttagaren och dina DISEqC-switchar och skall använda protokollet DISEqC 1.1-på mottagaren när du ställer in systemet. Med DISEqC-sitchen kan du ansluta upp till fyra stycken DISEqC-switchar, vilket att du kan ansluta upp till 16 LNB. Vill du ansluta färre går det alldeles utmärkt. (Jag har haft problem med att få min AZBOX att gå med på fler än fyra LNB, men jag hoppas att jag snart skall komma på hur jag skall göra. (På mitt tidigare ställe hade jag 12 LNB anslutna till min FORTECSTAR HD.)

    Det finns också alternativ som till exempel switchar som imiterar motorstyrning. Jag har sett sådana förupp till åtta LNB. Säljs av SATPRO i Malmö.

    Lycka till!

  3. #3
    [FONT=Calibri]Jo. den sidan har jag läst allt jag kunde på. Samt testat de inställningarna som dem rekommenderar.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Varför behöver jag en 1.1 switch mellan mottagaren och första DiSEqC 2 switchen.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Vad jag har läst så har 2.0 stöd för 1.0 / 1.1 / 1.2 så det ska fungera med v2 switchen mellan mottagaren och DiSEqC switchen där LBA är anslutna. [/FONT]
    [FONT=Calibri]Enligt information ifrån leverantören. Som är just SATPRO som skrev om.[/FONT]


    [FONT=Calibri]Ang problemet med AZbox så har jag läst en hel del om det. Problemet är något i FW till dem. Om du byter till ENIGMA2 på den så ska det problemet försvinna. Enligt info ifrån sat-pro forumet. [/FONT]
    [FONT=Calibri]Jag kör själv enigma2 på min azbox. Samma som på dreamboxen.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Dessa alternativ har jag att välja när jag installera satelliter. Orka någon att förklara dem för mig och hjälpa mig med att få dem rätt enligt infon ovan.[/FONT]

    LNB = LNB 1 til 32
    Prioritet = auto eller 0 till 19064
    LOF = Universal LNB
    SpŠnnings lŠge = 13 v / 18 v / polarisation
    ökad spänning = nej / ja
    TonlŠge = av / band / på
    DisEqC lŠge = inga / 1.0 / 1.1 / 1.2

    om man väljer 1.1 vilket jag har fått info om att man ska använda så får man dessa inställningar

    Toneburst Inga / A / B
    Commited DiseqC kommando = inga / AA / AB / BA / BB / input 1 till 16
    snabb DiseqC nej / ja
    Repetera Dekvens nej / ja
    Kommandoordning = Committed, toneburst / toneburst, committed / committed, uncommitted, toneburst / toneburst, committed, uncommitted / uncommitted, committed, toneburst / toneburst, uncommitted, committed
    Uncommitted DiSEqC kommando = inga / input 1 till 16
    DiSEqC repetitioner = Inga / En / två / Tre /

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Kan inte 100% föklara varför. Allt jag vet är att det nte fungerar för dg utan, men fungerar bra för mig med.
    Den kostade mig runt 500 kr för ett par år sedan. Jag har en extern kortläsar, men jag har inte fått igång det. Berätta gärna hur du gjort för att få kortläsare + ENIGMA2 att fungera.

    LNB = LNB 1 til 32 (Självföklarande)

    LOF = Universal LNB (Lokal Oscillator Frkvensen (För att mottagaren skall veta vad för slags LNB du har)
    SpŠnnings lŠge = 13 v / 18 v / polarisation (De olika polarisationslägena på signalen har olika spänningar. Kör du motor kommer du att märka att motorn gå olika fort om du ändrar parabolens läge når du tittar på en vertikal transponer mot när du tittar på en horisontell. Detta är för at få plats med fler kanaler per frekvens.
    ökad spänning = nej / ja (Om du har långa kablar kan du tappa lite spänning, en liten spänningshöjning motverkar detta.
    TonlŠge = av / band / på Inan DISEqC utvecklades av Eutelsat användes en 22 kHz-ton för att växla mellan satelliter. Användsa mest til äldre LNB,
    DisEqC lŠge = inga / 1.0 / 1.1 / 1.2

    om man väljer 1.1 vilket jag har fått info om att man ska använda så får man dessa inställningar

    Toneburst Inga / A / B (Ställ i Inga då du använder DiISEqC)
    Commited DiseqC kommando = inga / AA / AB / BA / BB / input 1 till 16 (Input 1 till 16)
    snabb DiseqC nej / ja (ovktigt)
    Repetera Dekvens nej / ja (oviktigt)
    Kommandoordning = Committed, toneburst / toneburst, committed / committed, uncommitted, toneburst / toneburst, committed, uncommitted / uncommitted, committed, toneburst / toneburst, uncommitted, committed
    Uncommitted DiSEqC kommando = inga / input 1 till 16 (Input 1 till 16) (läs på dina switchar innan du väljer)
    DiSEqC repetitioner = Inga / En / två / Tre / (oviktigt)

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2009
    Inlägg
    102
    Tackad
    1 gånger
    Varför inte bara köpa en 8 / 1 switch?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss