Sidan 40 av 46 FörstaFörsta ... 303839404142 ... SistaSista
Resultat 391 till 400 av 455

Ämne: Artikel: PC och OSCam CardServer

  1. #391
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mikiri Visa inlägg
    kortläsare är ansluten startar med /usr/sbin/oscam -b och utan filerna så kan jag se webi sedan lägger jag filerna i /usr/local/etc startar om oscam och kommer inte i gång men startar jag med /usr/sbin/oscam -b -c /etc/oscam så rullar webi igen men inte med /usr/sbin/oscam -b
    Om du startar med /usr/sbin/oscam -b -c /etc/oscam så är det i praktiken samma sak som att starta utan config-filer eftersom det inte finns några config-filer i /etc/oscam.
    Vad vi lär oss av detta är alltså att oscam startar utan config-filer men när du försöker starta med config-filerna så går något fel.

    Du får berätta mer. Vad har du för typ av kortläsare? Visa gärna hur dina config-filer ser ut, det underlättar. Vad säger loggen? Antagligen får du ingen loggfil men vad ser du på skärmen? Speciellt de sista raderna är intressanta.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #392
    ok jag har problem med kortläsare har omnikey 3221 usb ska jag göra så här ?

    [h=Building OSCAM with PCSC support]3[/h] To build OSCAM with PCSC support on you have to install pcsclite first. For example for Debian: apt-get install libpcsclite-dev. If your distribution do not have pcsclite installed you have to install it from source.
    To install PCSC from source, just download pcsclite from their site, unarchive it and build it without any options. These following commands would download, compile and install pcsclite in /usr/local.
    cd /tmp
    wget https://alioth.debian.org/frs/downlo...1.8.17.tar.bz2
    tar -xf pcsc-lite-1.8.17.tar.bz2
    cd pcsc-lite-1.8.17
    ./configure
    make
    sudo make install
    Now to build OSCAM with PCSC support you need the following commands:
    make USE_PCSC=1

    # build with smartreader and PCSC support
    make USE_PCSC=1 USE_LIBUSB=1

    # Using predefined pcsc target
    make pcsc
    make pcsc-libusb


    make?

  3. #393
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag tror problemet är att du inte har stöd för PC/SC. Omnikey är en PC/SC kortläsare och har du inte stöd för det i ditt Linux-system så kommer inte oscam att uppfatta att det finns en kortläsare och då dör oscam inom c:a 15-20 sekunder.

    Du måste alltså ha stöd för PC/SC i ditt Linuxsystem och din oscam måste vara kompilerad för PC/SC-stöd om det ska fungera.
    Antingen kan vi försöka få till det i din nuvarande installation men då måste du tala om vad det är för Linux du har.
    Eller om du kör Debian eller Ubuntu så kan du istället följa min guide för Raspberry Pi https://www.comhit.net/content.php/2...nyb%C3%B6rjare
    Om du börjar på Del 3 och framåt så kan du installera även på befintlig Debian eller Ubuntu. Följer du min guide får du automatiskt stöd för PC/SC.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #394
    Har installerat linux mint på nytt så nu ska jag börja på nytt ska jag följa guide eller ska jag ändra på något?
    Tack för ditt tålamod

  5. #395
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mikiri Visa inlägg
    Har installerat linux mint på nytt så nu ska jag börja på nytt ska jag följa guide eller ska jag ändra på något?
    Tack för ditt tålamod
    Jag har aldrig använt Linux Mint men efter vad jag läser ska den vara baserad på Debian/Ubuntu. Det borde alltså gå att följa min guide från Del 3 och framåt.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #396
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Är ingen fel på denna guied heller, enda man bör se till är att installera de nödvändiga "bygg" paketen som nämnt i början.
    Är inte svårare än att använda Linux mints pakethanterare.
    Hur man gör detta finner du här under Linux Mint Install build-essential.
    Senast redigerad av Minime den 2016-12-20 klockan 14:41.

  7. #397
    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    Är ingen fel på denna guied heller, enda man bör se till är att installera de nödvändiga "bygg" paketen som nämnt i början.
    Är inte svårare än att använda Linux mints pakethanterare.
    Hur man gör detta finner du här under Linux Mint Install build-essential.


    Liten notis är om du har en PCSC/Omnikey Läsare så måste du kompilera OSCam med "växeln" -DHAVE_PCSC=1, kompileringen skulle då se ut å här "cmake -DHAVE_PCSC=1 .." och installerat drivrutiner till denna. är det här jag gör fel?

  8. #398
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mikiri Visa inlägg
    Liten notis är om du har en PCSC/Omnikey Läsare så måste du kompilera OSCam med "växeln" -DHAVE_PCSC=1, kompileringen skulle då se ut å här "cmake -DHAVE_PCSC=1 .." och installerat drivrutiner till denna. är det här jag gör fel?
    Yepp har du en PCSC läsare så måste du kompilera PCSC stödet för OSCam.
    Se till att du installerat pcsc_paketet för Linux Mint?
    Har du kollat på detta? Adding a smart card reader.
    Se även till att PCSC tjänsten är igång.
    Senast redigerad av Minime den 2016-12-20 klockan 15:10.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  9. #399
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mikiri Visa inlägg
    Liten notis är om du har en PCSC/Omnikey Läsare så måste du kompilera OSCam med "växeln" -DHAVE_PCSC=1, kompileringen skulle då se ut å här "cmake -DHAVE_PCSC=1 .." och installerat drivrutiner till denna. är det här jag gör fel?
    Svårt att veta vad du gör fel men det som står ovan måste utföras om det ska funka.
    Installera PC/SC-paketen med:
    apt-get install pcscd pcsc-tools libpcsclite-dev

    och sedan måste du ha med "DHAVE_PCSC=1 .." när du kompilerar oscam.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #400
    ok provar detta samtidigt som jag laddar hem ubuntu 16,4 ...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss