Sidan 17 av 46 FörstaFörsta ... 7151617181927 ... SistaSista
Resultat 161 till 170 av 455

Ämne: Artikel: PC och OSCam CardServer

ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Tackad
    247 gånger
    Du borde ha rätt språk om du satte detta vid installationen av ditt system, men du kan prova skriva följande i "shellen" terminalen:
    Kod:
    ~$ setxkbmap se
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

Hur får man åöä och ? på tangentbordet??? googlade och hittade att man kan skriva "setxkbmap se" i terminal men det forsvinner ju direkt.... HATAR LINUX

Reg.datum
    Jul 2007
    Tackad
    247 gånger
    Prova någon av dessa:
    Kod:
    ~$ system-config-language
    eller
    Kod:
    ~$ system-config-keyboard
    Annars kan du prova ändra "xkb_layout" raden i filen 10-evdev.conf som ligger i mappen /etc/X11/xorg.conf.d
    Kod:
    Section "InputClass"
        Identifier "evdev keyboard catchall"
        MatchIsKeyboard "on"
        MatchDevicePath "/dev/input/event*"
        Driver "evdev"
        Option "xkb_layout" "se"
    EndSection
    Och sedan startar du om datorn, eller startar om X
    Senast redigerad av Minime den 2012-01-13 klockan 10:17.
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)

system-config-keyboard, dar stod redan pa svenskt tangentbord.

/etc/X11/xorg.conf.d /kan jag inte oppna... Kunde inte öppna filen /etc/X11/xorg.conf.d/00-system-setup-keyboard.conf.

inget annat funkar, forutom - setxkbmap se i terminal men da endast en liten stund... fattar varfor LINUX aldrig blir stort!

Startat om men ingen skillnad.
    Senast redigerad av draksurf den 2012-01-13 klockan 10:22.

ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Tackad
    1 084 gånger
    Om du hade gjort rätt när du installerade Linux hade du haft svenskt tangentbord nu... Sluta gnälla på Linux nu och håll dig till oscam som är ämnet för den här tråden!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!

forlat.. det e ju iofs oscam jag forsoker fa att fungera... har sakert gjort natt fel men valde svenska, svenskt tangentbord i installationen men det funkar inte, eftersom jag inte klarar att installera oscam sa lagger jag nog ner och testar windows igen

Reg.datum
    Jul 2007
    Tackad
    247 gånger
    Citat Ursprungligen postat av draksurf Visa inlägg
    system-config-keyboard, dar stod redan pa svenskt tangentbord.

/etc/X11/xorg.conf.d /kan jag inte oppna... Kunde inte öppna filen /etc/X11/xorg.conf.d/00-system-setup-keyboard.conf.

inget annat funkar, forutom - setxkbmap se i terminal men da endast en liten stund... fattar varfor LINUX aldrig blir stort!

Startat om men ingen skillnad.
    Du måste ändra i den filen då du är inloggad som root eller om du startar ett text editerings program med root rättigheter.
    Detta kan du göra genom att skriva: ~$ sudo nano /etc/X11/xorg.conf.d/00-system-setup-keyboard.conf

Förövrigt håller jag med atomized.
    Vad det gäller problem med Linux i sig, hur du installerar och konfigurerar får du vända dig till relevanta forum för just den Linux distrubitionen du använder.
    Eller skriva frågor i relevant tråd på detta forum.
    Senast redigerad av Minime den 2012-01-13 klockan 10:45.

ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Tackad
    1 084 gånger
    Ta det lugnt och prova en sak i taget. Installera om Linux tills du vet hur du ska få få svenskt tangentbord att fungera. Prova sedan oscam-installationen igen. Det är inte så krångligt, men är man nybörjare blir det mycket nytt att ta in på en gång. Ta små steg i taget, lär dig lite var dag istället för att tro att det går att fixa allt på en gång. Du lyckas nog om du ger det lite tid!

Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    Angående boxid, riktigt, precis som det står i guiden.

AU bör du enbart ha på en eller två användare...

Vad gäller pidfile, så prova sätt rätt sökväg och se till att mappen har skriv rättigheter.
    Annars kan du bara ta bort den raden i oscam.conf.

För att se om OSCam är igång, skriv: ps ax | grep oscam i promten/Terminalen
    hur ske det se ut när oscam e igång?

får följande:
    1883 pts/0 S+ 0:00 grep --color=auto oscam
    Senast redigerad av draksurf den 2012-01-14 klockan 08:05.

Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Ta det lugnt och prova en sak i taget. Installera om Linux tills du vet hur du ska få få svenskt tangentbord att fungera. Prova sedan oscam-installationen igen. Det är inte så krångligt, men är man nybörjare blir det mycket nytt att ta in på en gång. Ta små steg i taget, lär dig lite var dag istället för att tro att det går att fixa allt på en gång. Du lyckas nog om du ger det lite tid!
    Tack tack, jo jag kämpar, ang tangentbordet bytte jag till ett annat och startade om ännu en gång och nu funkar iaf det..

känner mig som en analfabet i biblioteket
    Senast redigerad av draksurf den 2012-01-14 klockan 08:08.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss