Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Dela partition så de funkar till både PC och Dreambox

  1. #1

    Dela partition så de funkar till både PC och Dreambox

    Hej, köpte just en extern hårddisk och vill kunna dela den så jag kan köra 50% av den till windows och 50% till dreamboxen. Har gjort en med ext3 och andra med ntfs. Hittar den ena i windows så det funkar som det ska, men när jag sätter in den i dreamboxen måste jag ändå initiera den och då formateras allt och hela hårddisken blir således ext3 så jag inte kan ha den i windows. Visst jag vet jag kan öppna den med ett program i windows men det är inte riktigt som jag vill. Går det att fixa på något vis?

  2. #2
    Tror den vill ext3 iallafall?

  3. #3
    razorx
    Gäst
    Det finns windows programvara som klarar att läsa/skriva till ext2/ext3. "ext2IFS" samt "ext2FSD" det är väll en smaksak egentligen men jag gillar ext2IFS då linux partitionerna dykerupp automatiskt i utforskaren. Funkar även i windows 7 om du väljer att instalera programet i windows xp sp3 läge.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    http://www.fs-driver.org/
    Ladda ner, installera.

    mkfs.ext2 -m 0 -i 128 /vadhårddiskennuheter

    ext2 för att du inte ska behöva unmounta eller stänga av boxen när du flyttar disken.
    -i 128 för att ext2IFS ska kunna läsa enheten.
    Svarar på PM i frågor som är av allmänt intresse och borde ställts i forumet: Nej

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss