Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: packa upp rar

  1. #1

    packa upp rar

    Har med glädje upptäckt att fler än jag haft problem med att installera mgcamd manuellt men kan konstatera att det finns en bra förklarande guide till det här. Jippi för det!

    Med risk för att bli halshuggen...jag får inte till uppackningen av mgcamd1.35a_ipk_packages. Eller ja, jag använder winrar men får bara upp två filer;

    enigma2-plugin-softcam-mgcamd-1.35a.ipk
    enigma2-plugin-softcam-mgcamd-config.ipk

    och dessa kan jag inte packa upp mer. Hur kommer jag vidare?

    /Vitaudi

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    ipk filer är "Paket" filer för Enigma 2 boxar...
    Ladda upp ipk filerna till /tmp i din DreamBox med hjälp av FTP.
    Anslut till boxen med telnet och installra paketet med kommandot:
    Kod:
    ~# ipkg install /tmp/enigma2-plugin-softcam-mgcamd-1.35a.ipk
    ~# ipkg install /tmp/enigma2-plugin-softcam-mgcamd-config.ipk
    Rekommenderade FTP Program så som FileZilla eller FlashFXP.
    Telnet program så som Putty.
    Senast redigerad av Minime den 2011-03-14 klockan 20:10.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    Tack för svaret, Minime! Jag hade tänkt följa guiden:

    http://www.comhit.net/content.php/15...C3%A5-Dreambox

    och där står att läsa:

    "Vi börjar med att ladda ner den senaste mgcamd från vårt filarkiv. Sen packar vi upp den i en ny mapp så får vi lite filer:
    ignore.list
    mg_cfg
    mgcamd
    priority.list
    replace.list

    Nu ska vi ladda upp dessa filerna på rätt ställe på Dreamboxen. Vi startar DCC och kopplar upp oss mot Dreamboxen och går in i ftp läge."
    Jag får alltså bilden av att filerna skall packas upp på PC för att sedan överföras med tex ftp till boxen. Men det går alltså inte?

  4. #4
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Nov 2002
    Inlägg
    3 219
    Tackad
    14 gånger
    Nu blandar du lite äpplen och päron här.
    Gör som Minime skriver och strunta i den där guiden, eftersom guiden refererar till en annan typ av installation. Vi kan väl kalla den helt manuell. Den installation som innefattar enigma2-plugin-softcam-mgcamd-1.35a.ipk och enigma2-plugin-softcam-mgcamd-config.ipk kan vi väl kalla semi-manuell då.

    1. Packa upp filerna på din PC till en valfri mapp (enigma2-plugin-softcam-mgcamd-1.35a.ipk och enigma2-plugin-softcam-mgcamd-config.ipk är resultatet av uppackningen av rar-filen mgcamd1.35a_ipk_packages.rar).
    2. Lägg över filerna till din dreambox i /tmp/ genom FTP som Minime skriver. Använd DCC eller annat valfritt FTP-program.
    3. Kör de två kommandon som Minime skriver, så kommer filerna i rätt mappar.

  5. #5
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Beror lite på vad det är för filer du laddar ned.
    Laddar du ned ett färdigt Enigma 2 paket så behöver du inte packa upp dessa.
    Utan då är det bara att ladda upp ipk filerna till /tmp mappen i din dreambox och sedan installera dessa med hjälp av telnet.

    Är det däremot en zippad eller rar packad fil med separata filer som du listar så följer du guiden som du hänvisar till.

    /Minime

    Edit: Admin han svara för mig...seg man är ibland ;-)
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  6. #6
    Minime och Admin, kanoners! Har precis börjat min mödosamma kunskapsväg till Dreamboxhimlen...

    Passar på att ställa kontrollfråga; har en DM7025+ och kör GP2 som image (gammal version, har för mig den var från 2008 någonting). Om jag förstått allt rätt använder DM7025+ Enigma 2 som OS. Fungerar den aktuella mgcamd-filen för min typ av box?

  7. #7
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Mig veteligen så ska mgcamd-1.35a även fungera på en DM7025+
    Dock med så gammal image kanske det är på tiden att uppdatera den?!
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  8. #8
    Japp, det funkar med mgcamd 1.35a på min DM7025+. Och ja, imagen är gammal...men eftersom jag är ny i gamet så väntar jag nog lite med att uppdatera den nu när allt äntligen funkar

  9. #9
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Ahh oki, gött att du fick det att fungera.
    Men då för förstår jag inte riktigt vad fråga är i inlägg #6...?

    Att din DM7025+ är en Enigma 2 Box så är svaret ja.
    Och om du ska byta image i den så är det Enigma 2 image som du ska använda och inte Enigma 1 image.
    Senast redigerad av Minime den 2011-03-17 klockan 15:45.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  10. #10
    Nja, jag förstod nog inte själv riktigt...hur som helst, det funkar (eller ja, funkade, eftersom jag bytte image igår och inte fått den att funka än).

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss