Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 72

Ämne: Får in textteven på tex TV4+, men ingen bild …

  1. #41
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Hexantrop Visa inlägg
    Trots allt, något är ju vara fel när servern inte hittar klienten, men vad? atomized och ni har kollat protokollen, utan att hitta några fel – vad annat kan vara fel?

    Här några frågor:

    1. Har det någon betydelse vilken version av Mgcamd och newcs jag använder och måste det vara samma version av dessa i server och klient? Utöver att dessa måste vara avsedd för enigma 1 i både DM7020- och DM500S-boxarna.

    2. Kan det finnas andra orsaker till att det uppstår någon form av konflikt, som gör att en server inte hittar klienten?

    3. Måste jag annars byta image igen? Vad är i så fall bäst, ominstallera Open Pli eller göra nytt försök med Gemini? DM500S-boxarna är kloner och då är det väl Gemini 4.20 som gäller, alt. någon ”bombsäkrad” ...

    4. Finns det någon annan kombination, utöver Mgcamd + newcs, som jag skulle kunna testa. Antar annars att dessa två ska vara den enklaste varianten.

    5. Ytterligare något annat som kan vara värt att kolla, innan jag gör det mer drastiska i att byta/ominstallera image? Om nu det skulle hjälpa …

    Jag skulle vara mycket tacksam för fler tips. Har nu alltså hållit på säkert en månad med att få kontakt mellan server och klient med newcs + Mgcamd, utan att få till det – och vill inte ge upp i första taget …
    Hej, jag har varit lite upptagen med andra saker ett par dagar så jag har inte kunnat lägga så mycket tid på denna tråden... Men jag ska försöka svara på dina frågor:

    1. Nej, det har ingen betydelse vilka versioner det är. Det måste inte vara samma version på boxarna.

    2. Lite svårt att svara på. I ditt fall ser all konfiguration riktig ut men ändå vill det inte bli kontakt mellan server och klient. Just nu vet jag inte vad det beror på...

    3. Jag tycker inte det är någon idé att byta image. Bättre att reda ut vad som felar. Annars finns det en stor risk att samma fel uppträder även efter imagebyte...

    4. Det finns andra varianter men då är inte jag mannen att råda dig. Jag har bara erfarenhet av newcs/mgcamd. Men det går också att använda cccam t.ex.

    5. Kolla i menyerna på DM500 om det någonstans står vad som skall vara default cam? Ställ in så att mgcamd är default cam om den inte är det.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #42
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jo, förresten,
    jag hittade ju ett fel i din newcs.xml! Inte för jag vet om det är det som spökar men lika bra att rätta till det. I din sektion om <radegastserver> saknas det en slut-tagg. Antingen lägger du till den eller också tar du bort alla dessa rader:
    Kod:
    <radegastserver>
        <enabled>Yes</enabled>
        <port>10001</port>
        <allow>
         <hostname>localhost</hostname>
        </allow>
    Om du skall avsluta den sektionen korrekt skall du lägga till en rad med:
    Kod:
    </radegastserver>
    efter ovanstående. Men i mitt tycke eftersom radegast inte fyller någon funktion så kan du lika gärna ta bort alla raderna som handlar om radegast.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #43
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    kör en telnet från en av boxarna som har mgcamd och kill mgcamd starta den sen från telnet promt och läs vad den skriver, jag kör mgcamd 1.35 mot gbox och newcs utan problem

  4. #44
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Tog bort radegastserver helt, men måste dessförinnan gjort något allvarligare hänt, för nu får jag enbart in FTA-kanalerna på servern, DM7020. Har det tidigare krånglat Med att få in C+ -kanalerna med Mgcamd, så har jag normalt fått in dom om jag bytt till CCcam 2.2.1. Men så icke nu ...

    Sparar jag protokollen för newcs + newcamd.list och använder dessa, som nu borde vara rätt ifyllda, i den nya imagen så är min tanke att det borde kunna fungera. En fundering dock, vad borde vara att föredra:

    Alt 1. Ominstallera OpenPLi i DM7020 + och låta PLi Jade vara kvar i DM500S-klonerna?

    Alt 2. Ominstallera såväl Open PLi i DM7020 som de PLi Jade som jag nu har i DM500S-klonerna?

    Alt 3: Byta till Gemini 4.70 i DM7020 + Gemini 4.20 (den senaste timebomb-säkra) för DM500S-klonerna?

    Eller alt 4 ... Strunta i att byta image. Försöka få igång C+ kanalerna + kontakten server-klient ändå? För mig är det ingen större grej att byta image. Däremot känns det jobbigt att famla runt i mörkret, där det mesta som kan strula, verkar strula ...
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-05-06 klockan 13:30.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  5. #45
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Lägg upp dina filer här så ska vi justera dem. Det är onödigt att ominstallera tycker jag. Om du nu ska ominstallera så tycker jag PLI är att föredra framför Gemini. Om det är OpenPLI eller PLI Jade tycker jag inte spelar så stor roll.

    Filerna vi behöver se är:
    newcs.xml från DM7020
    newcamd.list från DM7020
    newcamd.list från DM500

    Jag tycker också du får bestämma dig för ett spår. Om du ska köra newcs/mgcamd så byt inte till cccam mitt i. Det kan ställa till det.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #46
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Lägg upp dina filer här så ska vi justera dem. Det är onödigt att ominstallera tycker jag. Om du nu ska ominstallera så tycker jag PLI är att föredra framför Gemini. Om det är OpenPLI eller PLI Jade tycker jag inte spelar så stor roll.

    Filerna vi behöver se är:
    newcs.xml från DM7020
    newcamd.list från DM7020
    newcamd.list från DM500

    Jag tycker också du får bestämma dig för ett spår. Om du ska köra newcs/mgcamd så byt inte till cccam mitt i. Det kan ställa till det.
    Här är filerna, men dom ger ingen bild på de kodade kanalerna (C+) ens på servern, DM7020.

    Vad gäller bytet till cccam, så gjorde jag det vid några tillfällen när vi inte fick in SVT och C+ kanalerna med Mgcamd. Detta eftersom det var såpass lätt att byta och jag inte insåg att att bytet skulle kunna ge negativa följder. :-(

    Ser nu att newcamd.list är lika i de båda boxarna. Kanske inte helt bra? Visste inte ens att det fanns newcamd.list i DM7020 ... Har tillfälligt plockat bort den andra klienten, DM500_109, ut newcs, eftersom jag för tillfället bara har nätverkskabel till en klient, samtidigt som jag var rädd för att inläggning av en extra klient som inte används, ev. skulle kunna öka risken för trassel.

    Kod:
    Newcs.xml DM7020_107
    <?xml version="1.0"?>
    <!--
     
    For setup-issues, look in readme.txt!
    If there are other troubles, try different forums or irc channels around :o)
     
    The configfile are NOT case-sensitive, and shouldnt care about dos/unix cr/lf.
     
    ** This is the example file for Dreambox/TD etc. that use SCI interfaces.
     
    -->
     
    <newCSconfig>
                <readers name="Card Readers">
                                  <device>
                                                   <name>lower</name>
                                                   <type>sci</type>
                                                   <mhz>358</mhz>
                                                   <node>/dev/sci0</node>
                                                   <parity>odd</parity>
                                                   <reset>normal</reset>
                                                   <export>Yes</export>
                                                   <enabled>Yes</enabled>
                                                   <blocksa>No</blocksa>
                                                   <blockua>No</blockua>
                                                   <blockga>No</blockga>
                                                   <carddetect>yes</carddetect>
                                                   <newcamd_port>34000</newcamd_port>
                                                   <autosid>Yes</autosid>
                                                   <pincode>0000</pincode> 
                                                   <priority>round</priority>
                                  </device>
                                                   </readers>
                <newcamdserver>
                                                   <enabled>Yes</enabled>
                                                   <name>newcs</name>
                                                   <deskey>01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14</deskey>
                                                   <user>
                                                                     <name>DM7020_107</name>
                                                                     <password>local</password>
                                                                     <au>No</au>
                                                                     <spider>no</spider>
                                                                     <rate>0</rate>
                                                                     </user>
                                                   <user>
                                                                     <name>DM500_105</name>
                                                                     <password>local</password>
                                                                     <au>No</au>
                                                                     <spider>No</spider>    
                                                                     <rate>0</rate>
                                                                     </user>
                                                                     </newcamdserver>
    </newCSconfig>
     
    newcamd.list DM7020_107
    CWS_KEEPALIVE = 300
    CWS = 192.168.1.107 34000 DM500_105 local 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14
     
    newcamd.list DM500_105
    CWS_KEEPALIVE = 300
    CWS = 192.168.1.107 34000 DM500_105 local 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-05-06 klockan 17:30.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  7. #47
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jaha... Det är ungefär likadant igen. Config-filerna ser bra ut men ändå vill det inte fungera...

    Några saker att prova:
    1. Du kan ta bort alla <rate> rader ur newcs.xml. De behövs inte. Visserligen ska <rate>0</rate> vara samma sak som att rate är avstängt. Men du kan ändå ta bort dem för att utesluta att det är något problem med dem. Annars ser newcs.xml bra ut, jag ser inga problem där.

    2. Du kan prova att i newcamd.list på DM7020 byta ut IP-adressen mot 127.0.0.1 så att det blir så här:

    CWS_KEEPALIVE = 300
    CWS = 127.0.0.1 34000 DM500_105 local 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14


    127.0.0.1 är det s.k. loopback-interfacet som alltid pekar på den egna maskinen. Eftersom klienten på DM7020 skall anropa en server på samma maskin så sker det så att säga "internt" då kan det vara lämpligare att använda loopback-interfacet, även om det borde fungera med IP-adressen också.

    3. newcamd.list på DM500 ser bra ut, ser ingen anledning att ändra något där.

    4. Du kan kolla att rätt processer går på maskinerna. Logga in och skriv vid prompten

    ps ax

    Du ska då få en lista med alla processer som går i maskinen. Det är viktigt att det på DM7020 finns några rader med newcs OCH några rader med mgcamd. På DM500 ska det finnas några rader med mgcamd.

    5. Om några processer saknas så kan du prova att skriva
    newcs
    vid prompten om det är newcs som saknas. Eller motsvarande skriva
    mgcamd
    vid prompten om det är mgcamd som saknas.

    6. Jag antar att du vet att efter varje gång du ändrat något i config-filerna så behöver maskinen startas om för att läsa in den nya config-filen?

    Edit:
    Hallå! Nu såg jag att du hade fel användare i newcamd.list på DM7020. Det borde funka ändå men en korrekt newcamd.list på DM7020 ska se ut så här:

    CWS_KEEPALIVE = 300
    CWS = 127.0.0.1 34000 DM7020_107 local 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14
    Senast redigerad av atomized den 2011-05-07 klockan 00:34.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #48
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Tack, där fick jag en del att testa. Är just nu på väl bort för att hjälpa till med ideellt arbete under dagen. Men så snart jag kommer hem så ...
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  9. #49
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    EDIT: En vall är sprängd - ett genombrott! Fick nyss in Canal+ kanalerna på klienten, DM500! Men ingen bild på servern DM7020 ... Ja, bilden frös sedan och är just nu borta, men detta är trots allt ett stort genombrott.

    1. Har tagit bort alla <rate>

    2. Har bytt ut IP-adressen i DM7020 till 127.0.0.1, så nu är newcamb.list i DM7020 som den ska vara.

    4. ps ax visar att det i DM7020 finns några rader med både newcs och mgcamd och i DM500 finns några rader med mgcamd. Jag har ännu inte lyckats lära mig använda DCC för det här, så jag bifogar filerna som jpg-bilder.

    6. Jag startar om datorn varje gång jag ändrat något i config-filerna. Ibland stänger jag t o m av på baksidan och väntar en halv minut, utifall det skulle behövas någon ”extra” reset - om en vanlig reboot inte gett förväntat resultat. Brukar dessutom ta ur C+ kortet några sekunder och i med det tillbaka. Även detta för säkerhets skull.
    Tycker jag testat det mesta, men ändå vill Mgcamd + newcs inte ge bild ens på DM7020.

    Här ett par saker som jag funderat över.

    1. När jag redigerat newcs eller newcamd.list i Notepad++ och ska lägga in filen tillbaka i boxen med FlashFXP, så visas ändå filens gamla datum+klockslag under ”Modified”. Men hämtar jag den på nytt, så är det trots allt den reviderade filen som ligger där. Känns lite förbryllande trots allt.

    2. När jag kollar i DCC så kommer det upp enligt nedan:

    Telnet Connected
    FTP Connected
    Model DM7020 detected.
    Autoconfig disabled!

    Bootmanager not found.
    Bootmanager not found.
    FTP Disconnected

    Är detta verkligen OK?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-05-07 klockan 20:59.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  10. #50
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Processlistorna ser OK ut. Har du fixat till config-filerna som jag föreslog så ska det fungera.

    Enda sättet att ta reda på varför det krånglar är att läsa loggarna. Du kan tillfälligt stoppa newcs på DM7020 med kommando:
    killall newcs
    och sedan starta den igen med kommando
    newcs
    Då får du loggningen i terminalen och kan kanske se vad som är problemet.

    Vad gäller dina frågor om Notepad+ och DCC så kan jag inte svara på dem. Jag är UNIX/Linux van och använder inte sådana verktyg. Jag redigerar mina filer direkt i boxen med den inbyggda *nix editorn 'vi' och kör ftp och andra verktyg direkt från kommandoraden om det behövs.

    Edit:
    P.S. Vill du verkligen veta om du har en ny eller gammal fil i boxen så kör kommando
    ls -l <filnamn>
    så får du en utskrift där du bl.a. ser tid och datum på filen.
    Senast redigerad av atomized den 2011-05-08 klockan 02:40.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss