Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 72

Ämne: Får in textteven på tex TV4+, men ingen bild …

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger

    Får in textteven på tex TV4+, men ingen bild …

    Har en DM500s med Pli Maxvar och får alltså in textteven på tex TV4+, men ingen bild.

    Så här har jag gjort.

    1. Lagt in ett antal cams med Flash FXP.
    2. Tog sedan Software Management -> Downloads -> Softcams/Cardservers och valde att installera:

    CCcam 2.2.1
    CCcam config 2.2.1
    Mgcamd 1.35a
    Mgcamd config 1.35a
    Newcamd config 6.10.a
    Newcamd CS Cardserver 1.66

    Fast jag tyckt mig fått detta ”successfully” efter varje installation, så finner jag bara dessa två,

    Default Softcam: CCcam 2.2.0 och
    Cardserver: newcs,

    när under Softcam Setup ska välja cam.

    Efter reboot av boxen och isättning av mitt CanalDigital-kort, blir det bara en svart ruta – men jag kan läsa textteve på t ex TV4+ …

    Någon av er som tror sig veta vart felet ligger och allra helst - något tips på hur jag kan tänkas få till en bild också. (Har även en DM7020 och här har jag faktiskt lyckats få in CanalDigitals kanaler med bild.)
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-03-24 klockan 22:52.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    I vilken box har du ditt Canal Digital kort?
    Om du har Canal Digital kortet i DM7020'n så måste du få DM500an att ansluta till DM7020'ns CardServer.

    Så du får börja med att sätta upp en användare i cardservern på dm7020 och konfigurera mgcamd i dm500an så den kan ansluta till DM7020'n.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    I vilken box har du ditt Canal Digital kort?
    Om du har Canal Digital kortet i DM7020'n så måste du få DM500an att ansluta till DM7020'ns CardServer.

    Så du får börja med att sätta upp en användare i cardservern på dm7020 och konfigurera mgcamd i dm500an så den kan ansluta till DM7020'n.
    Tack för ditt svar Minime! På sikt avser jag att ha kortet i DM7020 och koppla ihop boxarna i ett hemnätverk, nu har jag till att börja med bara flyttat kortet från Dm7020 till DM500S och få DM500S att funka. Tänkte ta "projektet" i två steg, men det kanske vore bättre att direkt göra som du är inne på? Sätta upp en användare i DM7020 och sedan konfigurera mgcamd i mina två DM 500S ... Jag är ny i gamet och ser framför mig en hel del skrivande och ändrande i linus-program, men jag måste ju ändå lära mig även den biten. Har samlat på mig nästan en hel pärm full med olika guider och sånt jag hämtat från olika diskussioner, men mycket av detta jag samlat på mig, har några år på nacken och det är kanske inte fullt så omständligt att sätt upp en cardserver idag?
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  4. #4
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Nje det är egentligen inte speciellt svårt.
    Du har ju redan allt fungerande lokalt på DM7020, så vad du gör är kolla på den kort serverns konfiguration.
    Denna konfigurations fil heter newcs.xml och brukar ligga i /var/tuxbox/config.
    Lägga till en till användare. så är själva kort servern konfigurerad.

    i DM500an så lägger du till användaren och konfigurerar den att koppla upp sig till DM7020.
    Så har du själva softcam programvaran ex. mgcamd-1.35a konfigurerar du dettta i en fil som heter newcamd.list.
    Den filen borde ligga i /var/keys.
    rekommenderat att inte editera dessa filer med windows text editor så som notepad eller wordpad.
    Använd ett text editor som heter notepad++ istället.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Har installerat Notepad++ och kommit på att om jag först drar över filerna till datorns hårddisk, så kan jag sedan dra dom vidare till Notepad++.

    Nu först har jag kommit åtminstone en bit på väg ... Vore dock tacksam för svar på några frågor.

    Först beträffande konfigureringen av newcs.xml i DM7020.

    Här nedan har jag lagt in "user-delen" i newcs.xml-filen.

    Fråga 1: Kan jag bara välja att lägga in mina egna namn på boxarna, såsom jag gjort nedan, DM7020_107, DM500_105, DM 500_109?

    Fråga 2: Password? Ska jag här lägga in en lång rad med siffror?

    Fråga 3: ”Local host”, är det DM7020 ip-adress, den jag satt i nedan?

    Fråga 4: Är det något annat som jag måste ändra I newcs.xml?

    Fråga 5: Portnummer? Ska jag välja ett portnummer, eller köra med det nummer som finns angivet nedan?

    <user>
    <name>DM7020_107</name>
    <password>local</password>
    <hostname>192.168.1.107</hostname>
    <port>12000</port>
    <au>on</au>
    <sidoverride>off</sidoverride>
    <spider>No</spider>
    <rate>2</rate>
    </user>

    <user>
    <name>DM500_105</name>
    <password>local</password>
    <hostname>192.168.1.105</hostname>
    <port>12000</port>
    <au>on</au>
    <sidoverride>off</sidoverride>
    <spider>No</spider>
    <rate>2</rate>
    </user>

    <user>
    <name>DM500_109</name>
    <password>local</password>
    <hostname>192.168.1.109</hostname>
    <port>12000</port>
    <au>on</au>
    <sidoverride>off</sidoverride>
    <spider>No</spider>
    <rate>2</rate>
    </user>


    Konfigurering av newcamd.list i de båda DM500 boxarna.
    I /var/keys/ står enligt nedan:

    CWS = 127.0.0.1 10000 local local 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 wan cardserver
    CWS = 127.0.0.1 10001 local local 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 wan cardserver
    #Here you can put other cardservers, same like above
    # newcamd optional settings for using control word servers (cws)
    #
    # Timeout for cardserver login in 100ms
    CWS_CONNECT_TIMEOUT = 20
    # Port to listen for incoming cardserver connections (reverse login)
    # and/or admin connections
    CWS_INCOMING_PORT = 12000
    # Port to get a list of all connected cardservers, just telnet to it
    CWS_DEBUG_PORT = 12001

    ADMIN_PASSWORD = secret 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

    Ip-adresserna för mina boxar är:
    DM7020 192.168.1.107
    DM500S 192.168.1.105
    Router: 192.168.1.1

    Fråga 6: Ska jag sätta in:
    ip-adressen för DM7020: 192.168.1.107 på den övre ”CWS =” raden och
    ip-adressen för DM500S: 192.168.1.105 (alt. 192.168.1.109 för den andra DM500S-boxen) på den undre ”CWS =” raden?
    Om inte, vad ska jag sätta in i stället, för att få min DM7020S att ansluta sig mot mina resp. DM500S-boxar?

    Fråga 7: Är det just detta som kallas att lägga ”lägga in användare”, eller ska jag ge ett namn till resp. box, plus lösenord, och lägga in på något annat ställe?

    Fråga 8: Till sist - är det helt normalt att det som ovan blir timeout?

    Inser att det blev kanske väl många frågor och att det hela nu hamnat lite OT. Borde kanske vara en ny tråd?
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-03-26 klockan 18:54.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  6. #6
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Eftersom du redan har en 7020 som fungerar så låt kortet vara i den och lägg till detta i newcs.xml som ligger i 7020 boxen. (Tog bort lite rader som inte behövs, speciellt rate raden brukar ställa till det).

    <user>
    <name>DM500_105</name>
    <password>local</password>
    <au>No</au>
    <sidoverride>off</sidoverride>
    <spider>No</spider>
    </user>

    <user>
    <name>DM500_109</name>
    <password>local</password>
    <au>No</au>
    <sidoverride>off</sidoverride>
    <spider>No</spider>
    </user>

    Du bör redan ha en user av något slag som går till 127.0.0.1 eller localhost som är 7020 boxens användare förutsatt att den kör newcs när den fungerar. Den usern rör du inte.

    Sen i filen
    /var/keys/newcamd.list på 500 boxarna kör du dessa två rader, behövs inget mera just nu.
    CWS =
    192.168.1.107 PORT DM500_105 local DESKEY
    CWS_KEEPALIVE = 300

    PORT är den port du hittar i newcs.xml som heter <newcamd_port>
    DESKEY är den raden med siffror du hittar i newcs.xml som heter <deskey>

    på den andra 500 boxen blir det givetvis
    CWS = 192.168.1.107 PORT DM500_109 local DESKEY
    CWS_KEEPALIVE = 300


    Nu har du lagt till två användare i newcs.xml och talat om för 500 boxarna var och med vilken user och lösenord de kan ansluta med.
    Om du ändrar lösenord i newcs.xml från local till något annat måste du givetvis ändra i
    newcamd.list också. Man kan tänka sig detta som att man lägger till en folk på en gästlista till Spybar (newcs.xml) och sen skickar man ut inbjudan (newcamd.list) till klienterna (DM500). Finns man inte på gästlistan så kommer man inte in. Och givetvis kan man inte gå in två på samma namn.

    På 500 boxarna behöver du även en fil som heter
    /var/keys/mg_cfg (obs ingen ändelse på denna fil). Den ska innehålla lite smått och gott. Den kanske ligger där redan. Den borde redan ligga där? Annars kan du sno den från din 7020.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Stort tack Bogdan för ett svar där du mycket koncist och lättförståeligt skrivit ner hur jag ska gå till väga!
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Minime, jag tackade nyss Bogdan för ett mycket uttömmande svar - men det var ju du Minime som ledde mig in på rätt spår, så jag vill gärna framföra ett stort tack till dig också.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Tråkigt att kunna konstatera, men nu är jag på väg att ge upp ... Detta trots att jag är en god bit på väg att få till det. Efter den hjälp jag fick av Mimine och Bogdan, föresatte jag mig att få till resten på egen hand, men har nu hållit på i kanske bortemot en månad (Resurstid sådär 1 - 2 veckor ...), utan att få till det. Inte helt kul att fråga efter mer hjälp, men vad gör man ... Har ju skaffat boxarna för att få till mitt hemnätverk.

    Min server, DM7020 tar, som jag nämnt tidigare, utan problem in CanalDigitals kanaler med newcs och Mgcamd – men jag får fortfarande inte in CD-kanalerna på mina DM500S (har bara kabel till en DM500S-box än så länge, så jag har bara testat med en box i taget). Boxarna är LAN-anslutna via router och FlashFXP hittar samtliga boxar utan problem, så där finns inget problem.

    1. Först newcamd.list:
    Bogdan skrev att jag skulle lägga in enl. nedan i newcamb.list för box DM500_105. Först la jag in exakt så, se nedan, men det funkade inte.

    CWS = 192.168.1.107 PORTDM500_105 local DESKEY
    CWS_KEEPALIVE = 300

    Portnummer: Insåg då att jag skulle byta ut ”PORT” mot portnumret ”15050”:
    <newcamb_port>15050</newcamb_port>

    Det funkade inte. Bytte då till port 10000 och port 34000, som vissa rekommenderade när jag sökte. Funkade heller inte.

    Testede med att ta bort “DESKEY”, och lägga in verklig deskey, d v s ”01 02 03 …. 14”. Så skulle jag väl gjort direkt … Men tyvärr, det hjälpte heller inte.

    Newcamd.list ligger under: /var/key


    2. Sedan newcs:
    newcs.xml i DM7020 ligger under: /var/tuxbox/config. Den biten måste vara rätt. Kan det vara någon annan fil som saknas?

    När ändringarna i newcamd.list inte hjälpte, började jag ändå ändra i ”newcs”-protokollet, efter olika rekommendationer jag hittade – trots att den borde funka som den var. Ja, vad gör man när inget hjälper ...

    Se nedan hur den ser ut för tillfället Kanske har jag plockat bort något som jag inte skulle tagit bort? Men som sagt, jag får ju fortfarande in CD-kanalerna i DM7020, med Mgcaamd + newcs, som det protokollet ser ut för tillfället.

    Vad annat kan jag ha missat att ändra? Kan jag ha fel användarnamn eller password, trots att FlashFXT hittar boxarna. Jag kanske ställer dumma frågor, men när man tycker sig ha testat det mesta utan att få till det, så … Självklart har jag ändrad lika (åtminstone försökt...) i newcs och newcamd.list.

    newcs ser nu ut så här i DM7020:

    <?xml version="1.0"?>
    <!--

    For setup-issues, look in readme.txt!
    If there are other troubles, try different forums or irc channels around )

    The configfile are NOT case-sensitive, and shouldnt care about dos/unix cr/lf.

    ** This is the example file for Dreambox/TD etc. that use SCI interfaces.

    -->

    <newCSconfig>
    <readers name="Card Readers">
    <device>
    <name>lower</name>
    <type>sci</type>
    <mhz>358</mhz>
    <node>/dev/sci0</node>
    <parity>odd</parity>
    <reset>normal</reset>
    <export>Yes</export>
    <enabled>Yes</enabled>
    <blocksa>No</blocksa>
    <blockua>No</blockua>
    <blockga>No</blockga>
    <carddetect>yes</carddetect>
    <newcamd_port>34000</newcamd_port>
    <autosid>Yes</autosid>
    <pincode>0000</pincode>
    <priority>round</priority>
    </device>
    </readers>
    <radegastserver>
    <enabled>Yes</enabled>
    <port>10001</port>
    <allow>
    <hostname>localhost</hostname>
    </allow>
    <newcamdserver>
    <enabled>Yes</enabled>
    <name>newcs</name>
    <deskey>01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14</deskey>
    <user>
    <name>DM7020_107</name>
    <password>local</password>
    <au>No</au>
    <spider>no</spider>
    <rate>0</rate>
    </user>
    <user>
    <name>DM500_105</name>
    <password>local</password>
    <au>No</au>
    <spider>No</spider>
    <rate>0</rate>
    </user>
    </newcamdserver>
    </newCSconfig>


    PS: Betr. trådrubriken, så får som sagt inte någon bild på CanalDigitals kanaler på mina DM500S (klienterna) - men jag får in text-TV på dessa! Däremot får jag inte in text-TV på SVT-kanalerna. Det där verker mycket förbryllande för mig ...

    Glömde nämna att jag sedan senast även test med att byta från Gemini till PLi även på serverboxen, DM7020. Där finns nu en Open PLi. Men det gjorde varken till eller ifrån.
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-05-03 klockan 17:15.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Gör en newcamd.list i DM500 som ser ut så här:

    CWS_KEEPALIVE = 300
    CWS = 192.168.1.107 34000 DM500_105 local 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14

    lägg den i /var/keys på DM500 och starta om burken så ska det fungera.
    Senast redigerad av atomized den 2011-05-03 klockan 18:36.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss