Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: DM600T - start

  1. #11
    Tack!

    Det har löst sig. Man ska inte testa med för många olika lösningar på en gång....

    För de som är intresserade så har jag gjort följande: (Bl a eftersom Gemini-servern inte hade några CAM för nedladdning)
    installerat openpli-1.0-dm600pvr-20100912 som jag laddade ner från pli-images.org
    Jag har gått till dreambox settings och valt Software management. Jag valde Download latest menu och körde restart på boxen.
    Jag har editerat filen terrestrial.xml för att kunna söka in kanalerna och gjort en kanalsökning varpå de okodade kanalerna hoppar igång men inte de kodade.
    Jag har gått tillbaka till Software management i menyn och valt Downloads och SoftCams/Cardservers där jag laddat ner Mgcamd (1.35a) och Mgcamd config (1.35a) och även NewCS Cardserver (1.66). Jag har också laddat ner NewCS Cardserver Config (latest) under menyn Addons/Plugins i Downloads. Sedan har jag bootat om mottagaren. När jag kontrollerar dessa tillägg finns en grön bock vid sidan av filnamnen så det indikerar att dessa finns i boxen.

    För att få de kodade kanalerna att hoppa igång gick jag till "blå knapps meny" och Softcam setup. Jag valde mgcamd-1.35a som Default SoftCam och newcs som cardserver, tryckte på grön knapp och då var det klart.

    Nu ska jag bara göra ungefär lika på box 2. Återkommer med resultat.

    Tack för hjälpen så här långt!

  2. #12
    Hej Atomized,

    Jag förstår frustrationen från alla er som försöker hjälpa en nybörjare. Och jag är givetvis tacksam för all hjälp jag fått!
    Mitt problem berodde inte på att jag inte läst igenom svaren. Inte heller på att jag inte fått in newcs och mgcamd.
    Mitt problem berodde på att jag började rota i xml-filerna eftersom svaren också hänvisar till var de ligger placerade i boxen.
    Lösningen var helt enkelt att hitta menyn där softcamen aktiverades. Superenkel lösning men svår att hitta när man letar i filerna efter felaktigheter (som inte fanns).

    Tack än en gång för hjälpen!

  3. #13
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Hej hallgren1,

    Kul att du fick igång det!
    Om du får problem med att få igång box2 enl. anvisningarna så får du hojta till i denna tråden så ska vi hjälpa dig!

    Lycka till!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #14
    Tackar för tjänstvilligheten!

    Jodå, jag trixar för fullt med box 2. Öppnar portar i gatewayen och så. Har inte fått till det ännu men jag vill gärna försöka lite till själv innan jag ber om hjälp, annars lär jag mig inget. Återkommer när jag blir för frustrerad...

  5. #15
    Det bär mig emot, men jag måste ställa en ny fråga (eller två):
    Jag har redigerat newcs.xml och newcamd.list och lagt in ipadress, port etc. I länken jag hänvisades till fanns en hänvisning till en fil som heter Newcamd.conf (som ska ligga i /var/tuxbox/config/newcamd) med med PLi så verkar inte den platsen stämma. Behöver jag redigera den filen och i så fall - var hittar jag den? Tycker att jag gått igenom varenda mapp med ftp-programmet...

    En annan fundering - i min huvudbox som jag fick igång (där kortet sitter) är bilden bra men ljudet är helskumt! Alla låter som klingons i StarTrek. Lite kul en stund men inte i längden. Hittade den här länken och ska felsöka.
    http://www.comhit.net/showthread.php...highlight=ljud
    Ska göra den strömlös en stund och sedan avaktivera Fast Zapping.

    Men en liten hint om jag behöver newcamd.conf i min setup vore fint. Om jag inte behöver den så ska jag fortsätta felsökningen...

    Ha det gott alla!

  6. #16
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Var mgcamd konfigurations filen ligger beror lite på vilken version av mgcamd du använder.
    Använder du mgcamd-1.35a så heter filen newcamd.list och ligger i /var/keys.

    Angående ljudet, se till att du inte använder AC3 ljud.
    Inställningen finner du under "Blå" knapp --> System --> Video/Ljud
    Kolla även så scart kabeln sitter i ordentliget eller prova byt scart kabeln.
    Senast redigerad av Minime den 2011-04-04 klockan 21:05.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  7. #17
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Newcamd.conf kan du strunta i. Den enda fil som behöver ställas in för att få det att fungera är newcamd.list. (+ ev. mg_cfg om du ska ha au att fungera, men det kan vi ta senare.) Det räcker med newcamd.list för att få bild.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #18
    Sådärja, nu är ljudet återställt (genom en omstart av mottagaren så det konstiga ljudet kommer säkert tillbaka)
    Och kanalerna på box 2 hoppade igång.
    Det märkliga var att det inte räckte med en restart av boxen för att det skulle fungera. Den var tvungen att bli helt strömlös och sedan startad igen. Kan vara bra att veta för någon kanske?

    En annan sak som är lätt att glömma när man håller på med box 2 är att man ju ofta ändrar i filerna till box 1 för att de ska lira ihop och då gäller det att komma ihåg att starta om den också och inte bara box 2 (som man vill ha igång)...

    Tack alla för hjälpen :-)

    /Hallgren

  9. #19
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    En linux dator behöver man typ ALDRIG starta om, man startar bara om tjänsten (ex. mgcamd). En riktig omstarta behöver man i princip bara göra om man bytt kärna på boxen.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  10. #20
    Hej hallgren1
    jag bor i ett comhem hus och har en Dreambox 600 pvr.

    Jag har laddat ner samma openpli image som dig och har laddat ner Mgcamd (1.35a),Mgcamd config (1.35a),NewCS Cardserver (1.66) och NewCS Cardserver Config. på softcam setup valde jag mgcamd-1.35a som Default och newcs som cardserver. det enda som jag inte förstår är editeringen på filen terrestrial.xml. just nu kan jag bara se tv4 alla andra kanaler får jag ingen bild.

    tacksam för all hjälp

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss