Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Antennförstärkare dvb-c

  1. #1

    Antennförstärkare dvb-c

    Hej håller på och fixar lite med min htpc.
    Har bra signalstyrka dock så är kvaliteten låg så jag undrar om det är någon som har tips om en antennförstärkare som fungerar bra med comhem?

  2. #2
    Vad menar du med dålig kvalitet?
    Har du bit fel, lågt C/N etc...
    Om signalnivå är ok och inga konstiga kopplingar så är det nog ett problem i nätet. Det går inte att åtgärda med en förstärkare.

  3. #3
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Om signalstyrkan är ok och du inte får pixlighet så är det inte problem med antennen eller antennkabeln. Låg kvalite på bilden kan bero på att det inte blir bättre eller så att du kör någon dålig kabel mellan box och tv. Vad kör du med för kabel och system dvs composit eller vad?

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jag tror TS blandar ihop problemet. Kvaliten är knappas låg om du kör med Comhem, däremot har du nog inte så bra signalstyrka, du behöver då bättre kabel eller en liten underförstärkare. Kjell Och Co har flertalet sådana, televes är bra, lågbrusiga.

    Behövs ofta om man t.ex. har Tv-signal från Comhem uttag och vill få ut den till t.ex. 5st ytterligare uttag i sin lägenhet eller liknande då signalen inte räcker utan en underförstärkare, man tappar för mycket signalstyrka helt enkelt.

  5. #5
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Dålig signalstyrka. Ger det dålig bild? Trodde sånt var borta sedan digitaltvn tog över det analoga nätet. Pixlar kan det dock bli.
    Oftast är det dock fel på antennsladden mellan vägg och box. Det duger ibland inte med de man köper på t.ex. Onoff mm. Köper man en asadyr eller bygger en egen för mycket mindre pengar så slipper man problemen.
    Jag testa en gång med förstärkare på mitt c0mh3m och det blev sämmre bild. Nu har jag dock splittat upp antennkabeln till fyra nya med en passiv splitter (en med skruvkopplingar, inte ett sådant där T-kors dom suger) och det är inga problem. Har dock använt hyffsade kablar på lösmeter.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Bogdan Visa inlägg
    Dålig signalstyrka. Ger det dålig bild? Trodde sånt var borta sedan digitaltvn tog över det analoga nätet. Pixlar kan det dock bli.
    Oftast är det dock fel på antennsladden mellan vägg och box. Det duger ibland inte med de man köper på t.ex. Onoff mm. Köper man en asadyr eller bygger en egen för mycket mindre pengar så slipper man problemen.
    Jag testa en gång med förstärkare på mitt c0mh3m och det blev sämmre bild. Nu har jag dock splittat upp antennkabeln till fyra nya med en passiv splitter (en med skruvkopplingar, inte ett sådant där T-kors dom suger) och det är inga problem. Har dock använt hyffsade kablar på lösmeter.
    Klistra gärna in en länk till det passiva splittret

  7. #7
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Jag kör med en sådan här från kjell.com med artikelnummer 30434. Finns från 1 till 2 upp till 1 till 8. Bra att köpa slutmotstånd och sätta i de portar man inte använder.
    http://www.kjell.com/?item=30434&pat...0000,657500000

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Bogdan, om en passiv splitter räcker, är det bättre istället för att använda en liten förstärkare. Eftersom varje gång man förstärker signalen så påverkas den. Passivt är alltid bäst men inte säkert att det räcker.

    Det beror på vad man har för signalnivå från TV-uttaget. Jag vet dock att alla som har Comhem (renoverade nät, 3-hål-i-väggen), ska ha 73-78db från TV-uttaget, det är standardiserat hos comhem och även Tele2. Även om det är flera TV-uttag som i huset som är seriekopplat.
    Har man då en bra splitter och bra kablar (1.0 kvalite t.ex.) så ska det räcka med en passiv. En 8vägs splitter har runt 10db förlust. Men så många TV-apparater har man oftast inte. Om dekodrar inklusive TV ska klara signalnivåer på runt 60db där ligger man precis på gränsen till vad som är säkert att det fungerar.

  9. #9
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Bogdan, om en passiv splitter räcker, är det bättre istället för att använda en liten förstärkare. Eftersom varje gång man förstärker signalen så påverkas den. Passivt är alltid bäst men inte säkert att det räcker.

    Var det jag misstänkte förut så därför testade jag med en förstärkare för att verifiera det.

  10. #10
    Ska försöka förklara lite bättre vad som problemet är. Som ex när jag med min htpc som jag kör tvheadend + xbmc på så har jag på svt2 signal quality på 47% och en snr på 96%.
    Då tycker jag att det känns som om min signal quality är låg jag har nämligen tänkt att utöka till flera tuners i htpcn och är rädd att det inte kommer att fungera så bra om det ska skarvas mera. Jag ville vara bra förberedd inför min tillökning av tv-kort. Hög waf så att jag slipper tjafs från familjen om att det inte fungerar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss