Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Antennförstärkare dvb-c

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Bogdan Visa inlägg
    Jag kör med en sådan här från kjell.com med artikelnummer 30434. Finns från 1 till 2 upp till 1 till 8. Bra att köpa slutmotstånd och sätta i de portar man inte använder.
    http://www.kjell.com/?item=30434&pat...0000,657500000
    Nu funkar det hos mig utan förstärkare, tack för tipset.

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Bogdan, om en passiv splitter räcker, är det bättre istället för att använda en liten förstärkare. Eftersom varje gång man förstärker signalen så påverkas den. Passivt är alltid bäst men inte säkert att det räcker.

    Det beror på vad man har för signalnivå från TV-uttaget. Jag vet dock att alla som har Comhem (renoverade nät, 3-hål-i-väggen), ska ha 73-78db från TV-uttaget, det är standardiserat hos comhem och även Tele2. Även om det är flera TV-uttag som i huset som är seriekopplat.
    Har man då en bra splitter och bra kablar (1.0 kvalite t.ex.) så ska det räcka med en passiv. En 8vägs splitter har runt 10db förlust. Men så många TV-apparater har man oftast inte. Om dekodrar inklusive TV ska klara signalnivåer på runt 60db där ligger man precis på gränsen till vad som är säkert att det fungerar.
    63-77 dB i ett TV-uttag, är vad som gäller.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Bogdan Visa inlägg
    Jag kör med en sådan här från kjell.com med artikelnummer 30434. Finns från 1 till 2 upp till 1 till 8. Bra att köpa slutmotstånd och sätta i de portar man inte använder.
    http://www.kjell.com/?item=30434&pat...0000,657500000
    Dum fråga kanske, men en F-splitter är ju konstruerad för F-kablar och mitt comhem-uttag samt tv-kort är för "vanliga" antennkablage, inte sant? Hur "konverterar" man mellan dessa, skarvar man en vanlig atennkabel och tejpar på F-splittern?

  4. #14
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Med hjälp av en enkel kontakt adapter ex. en F adapter.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  5. #15
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Citat Ursprungligen postat av sebulator Visa inlägg
    Dum fråga kanske, men en F-splitter är ju konstruerad för F-kablar och mitt comhem-uttag samt tv-kort är för "vanliga" antennkablage, inte sant? Hur "konverterar" man mellan dessa, skarvar man en vanlig atennkabel och tejpar på F-splittern?
    Antingen med adapter som Minime säger eller så gör man egna kablar med http://www.kjell.com/?item=39717&pat...0000,584500000
    Skulle dock inte försöka sätta dit en sådan här F-kontakt på en kabel från t.ex. Onoff mm. för det är så lite koppar i dem så det fungerar säkert dåligt.

    Kjell har både kabel och F-kontakter. Och de måste passa ihop också. Rätt kontakt till rätt tjocklek på kabel.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Jag använder 3 utgångar, 2 digitala och en analog med utmärkt bildkvalite.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss