Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: SVT1 SVT2 TV4 problem

  1. #1

    SVT1 SVT2 TV4 problem

    Försöker att gå över från Dreambox 7000 (gammal) till en HTPC (Mediaportal).
    Dreamboxen har funkat helt OK men med Mediaportal får jag följande problem:

    Alla Canal+ kanaler fungerar helt OK utom SVT1&SVT2&TV4
    SVT1 & SVT2: bilden fryses korta sekvenser och ljudet hackar
    TV4: bilden OK men ljudet hackar ibland.
    Så här ser min setup ut:

    MediaPortal Version: 1.1.3.0
    MediaPortal Skin: Blue3wide 1.1.00
    Windows Version: XP Pro (SP3)
    CPU Type: Intel Core2 Quad CPU Q9550 2.83GHz
    HDD: Intel SSD X25 80GB
    Memory: 4 BG
    Motherboard: Gigabyte GA-E7AUM-DS2H
    Video Card: NVIDIA GeForce 9400 (on motherboard)
    Video Card Driver: 178.13
    Sound Card: Realtek HD Audio
    Sound Card AC3: Realtek HD Audio
    Sound Card Driver: 5.10.06235
    1. TV Card: TechnoTrend S2-3200
    1. TV Card Type: DVB-S(2)
    1. TV Card Driver: 5.0.1.8
    MPEG2 Video Codec: MPC-MPEG-2 (Gabest)
    MPEG2 Audio Codec: MPC-MPA Decoder Filter
    h.264 Video Codec: Blank, there is no drop-down option
    Satelite/CableTV Provider: DVB-S / Canal+
    HTPC Case: Claritas
    Cooling: Fans
    Power Supply: Corsair HX 450
    Remote: StreamZap
    TV: Panasonic
    TV - HTPC Connection: VGA <-> 5 RCA

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Menar du både SD och HD-varianterna av kanalerna?
    Mediaportalen kan ha en tuner som är lite mindre känslig än DREAM-boxen så att parabolen bhöver en lätt justering.

  3. #3
    Jag har inget HD abonnemang så jag får ingen signal på dessa kanaler.
    Problemet är på vanliga SVT1/2 & TV4.
    Varför är bara dessa kanaler extra känsliga så att det krävs en justering av parabolen ?
    En annan sak som är konstigt är att övriga TV4 kanaler är OK dvs TV4 Film, Guld, Fakta osv

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Abonnemang har inget med att inte få signal. Du får ALLTID signal & kan göra en kanalsökning på ALLA kanaler, men du får ingen bild om du inte har ett abb. De kanaler som först påverkas är de som ligger högt upp i frekvens, ju högre upp dess känsligare blir kanalen. Bara att justera pottan, alternativt byta LNB, SWITCH, kablage osv.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    HD-kanaler är extra känsliga beroende på att det är en större mängd data som sänds ut/tas emot per tidsenhet. Ju mer parabolen inte är helt perfekt inställd får felkorrigeringskretsarna mottagaren arbeta för att korrigera för de delar av överfringen som inte har kommit fram som de skulle. Dett gäller även för icke HD-program, men märks tydligare på HD-kanaler då det är svårare för kretsarna att återskapa signalen korrekt.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    TV8 är den kanal som jag hade svårast att få in när jag bodde i England, beroende på att den ligger på en transponder som har lite svagare signal än andra transpndrar. Kan du ta emot TV8 bra behöver du inte upp och justera parabolen.

    Du råkar inte ha flyttat någon telefon tlll någon plats nära koaxialkabeln på sistone? Signalen från handenheten till basenheten ligger i samma område som signalen från LNB till mottagare.

    Som Matkoh säger är det bra att kolla utrustningen. Det finns nya väldigt bra LNB so inte kostar så oerhört mycket.

  7. #7
    OK - när jag valde SVT HD i Mediaportal så fick jag 'Ingen signal' varför jag började att tänkta i fel bana ...
    Det du säger är ju helt logiskt ... när man tänker efter.
    Så problemet jag har är alltså ett hårdvaru problem - dvs parabolen, LNB, SWITCH - vill vara säker på det innan jag börjar krypa på taket

  8. #8
    Sorry - såg inte ditt inlägg med TV8 innan jag svarade ... jodå jag får in TV8

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss