Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Dreambox 7020 startar ej

  1. #1

    Dreambox 7020 startar ej

    Hej,

    Har en DM7020Si som vägrar starta efter senaste åska.

    Vad som hände var det att jag drog ur ström och allt medans den var på och fungerande och när jag skulle återansluta den ca 10h senare så startar ingenting, displayen är helt svart.

    Har sett att displayen verkar blinka till efter man drar ur strömmen antar att detta är kondisarna?

    Har kollat säkringen och den finns kontakt igenom med multimeter (pip funktionen)

    När jag mäter på V1 - V13 får jag ca 0,3-0,5v på 9v, 12v, 7,5v och även 22v. På 5v och 3,3v så visar den ingenting. om man mäter efter man dragit ur strömkabeln så ger den fortfarande samma utslag. om man kollar på kondisarna ser man varken att dom bullar upp eller läckt något.

    Har ni några förslag på vad jag mer kan göra eller är det bara beställa ny nätdel?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Åska -> Byt box, du vet aldrig vad som gått sönder, inte säkert det räcker med en ny PSU, kan mycket väl även blivit fel på moderkortet.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Åska -> Byt box, du vet aldrig vad som gått sönder, inte säkert det räcker med en ny PSU, kan mycket väl även blivit fel på moderkortet.
    Det lustiga är ju att den var ju fungerande när alla kablar togs bort, därav misstanken om PSU, såg att atendo hade den för skapligt pris 48euro + frakt. Vet heller inte om boxen är en klon eller inte dock börjar mac adressen på 00 09 34 vilket jag läste lite om på brickade boxar. blir nog en 500HD men då snackar vi om ca 3000kr mot kanske 700kr på nätdel

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Räkna så här istället -> Köp nätagget & boxen INTE funkar ändå -> 3700:- för en DM500HD, känns lite surt då.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Du kan köpa en PSU till din dm7020si från crown-sat för $71.00 inkl. frakt blir c:a 462 Sek
    Alternativt köpa en helt ny dm7020si för $195 inkl. frakt, blir c:a 1270 Sek
    Senast redigerad av Minime den 2011-04-11 klockan 12:08.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  6. #6
    Seniormedlem ginowares avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Inlägg
    321
    Tackad
    10 gånger
    Kolla http://digisat.se/product_info.php?c...roducts_id=292
    lite dyrare dock men du får den lite snabbare antar jag.

  7. #7
    Färsking
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1
    Tackad
    1 gånger
    Jag hadde samma fel på min 7020s, Mätte på nätdelen och hittade att C103 47uF/50V var trasig, efter byte av denne så funkade boxen som förrut. hoppas att detta hjälper dig / Gunnar

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av KreAmeR Visa inlägg
    Det lustiga är ju att den var ju fungerande när alla kablar togs bort, därav misstanken om PSU, såg att atendo hade den för skapligt pris 48euro + frakt. Vet heller inte om boxen är en klon eller inte dock börjar mac adressen på 00 09 34 vilket jag läste lite om på brickade boxar. blir nog en 500HD men då snackar vi om ca 3000kr mot kanske 700kr på nätdel
    Jag har en 7020 till salu (defekt nätverkskort) i övrigt fungerande. 650:- plus frakt. 4 år gammal kvitto finns. hör av dig om du är intresserad.
    //Skräddaren

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av genmark Visa inlägg
    Jag hadde samma fel på min 7020s, Mätte på nätdelen och hittade att C103 47uF/50V var trasig, efter byte av denne så funkade boxen som förrut. hoppas att detta hjälper dig / Gunnar
    Tack för infon, ska kika mera när en vän som kan mer om mäta än jag har tid, eller om du har lust att förklara hur du gick tillväga för veta att den var trasig? vad för mätverktyg krävs? min multimeter klarar bara av basic (A/V/R). såg även att det var lite bränt(mörkare färg) runt en diod? samt så att det nedre stiftet vid anslutning mellan MB och PSU satt löst ska testa löda dit det med

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av skräddaren Visa inlägg
    Jag har en 7020 till salu (defekt nätverkskort) i övrigt fungerande. 650:- plus frakt. 4 år gammal kvitto finns. hör av dig om du är intresserad.
    //Skräddaren

    Tack för erbjudandet men jag betalar då hellre 750kr inkl frakt för en helt ny

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss