Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Problem att flasha DM500HD

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2004
    Inlägg
    19
    Tackad
    1 gånger

    Question Problem att flasha DM500HD

    Min DM500HD har jag knappt rört sedan jag köpte den för ett halvår sedan, men nu tänkte jag i alla fall prova att flasha in en ny image. Har använt mig av DreamUP 1.3.3.7, en USB kabel samt många olika images hämtade från filarkivet. Men jag kommer aldrig längre än så här:
    21:04:04 box type: DM500HD
    21:04:55 Calculating checksum...
    21:04:58 Uploading file to box...
    21:14:42 box is flashing from its memory...
    Sedan händer inget mer.

    Har provat alla möjliga images med samma resultat.
    Har provat äldre versioner av DreamUP men får då fel redan vid checksummeberäkningen eller ännu tidigare.
    Nu bootar inte boxen så jag får nåt IP så jag kan ju inte prova med webinterface heller.

    Hur kan jag skaka liv i denna box igen, eller är den brickad för alltid?
    Senast redigerad av tracheid den 2011-04-15 klockan 20:45.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    Med risk för att låta dryg. Har du provat med original?
    http://www.dreamboxupdate.com/opendr...m500hd/images/
    Svarar på PM i frågor som är av allmänt intresse och borde ställts i forumet: Nej

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    131
    Tackad
    1 gånger
    varför flasha med dreamup? om orginalimage fortfarande finns kvar på boxen kan du ju flasha med webinterface.. det står beskrivet på dream multimedias hemsida. superenkelt!

  4. #4
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2004
    Inlägg
    19
    Tackad
    1 gånger
    @hannhimhe
    Jo jag har provat med originalimage "release-dm500hd-3.0.0.nfi" (inte senaste versionen iofs) med samma resultat som beskrivs ovan.

  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2004
    Inlägg
    19
    Tackad
    1 gånger
    @arsenal
    Jag försökte först med webinterface men fick aldrig upp det (kanske någon inställning i min Telia Smart som strular?), så därför gick jag på DreamUp istället. Och nu verkar inte originalimagen finnas kvar för boxen syns inte på nätverket längre.

  6. #6
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2004
    Inlägg
    19
    Tackad
    1 gånger

    Hårdvarufel?

    Jag börjar nästan tro att det handlar om något hårdvarufel eller kanske kallödningar som spökar. Det kanske blir ett reklamationsärende av detta.

  7. #7
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    slå av boxen med knappen på baksidan, håll inne knappen på framsidan samtidigt som du slår på igen på baksidan, håll i några sekunder så hamnar boxen i flashläge, surfa in med webläsare till boxens ip, och välj "uppdate firmware" eller vad det står, sedan flashar du! detta utan dreamup och USB kablage
    Kolla boxens ip först kan vara smart :=)
    Senast redigerad av CharlieX77 den 2011-04-16 klockan 00:57.
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  8. #8
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2004
    Inlägg
    19
    Tackad
    1 gånger
    Problemet är löst!
    Det går inte att flasha 500HD med enbart USB-kabel och DreamUP. Det man ska göra är att ansluta den till nätverket också och bocka i rutan "Use Network" i DreamUP. Sedan anger man aktuellt IP för PC:n och en önskad fast IP för boxen. När man sedan connectar laddar DreamUp Flash-loadern till boxen och ger boxen en IP-adress så resterande kommunikation kan gå över Ethernet och då gick flashningen utan problem (och mycket snabbare) för mig.

  9. #9
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    Eller göra som jag beskrev :=) otroligt enkelt och snabbt utan dreamup!
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  10. #10
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2004
    Inlägg
    19
    Tackad
    1 gånger
    Javisst, väldigt enkelt och smidigt om boxen har en IP-adress.
    MEN något måste ha varit korrupt i min, som jag försökt beskriva i tidigare inlägg, så den fick aldrig någon IP från DHCP servern och syntes aldrig på nätverket.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss