Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Två SATA-hårddiskar i samma dator?

  1. #1

    Två SATA-hårddiskar i samma dator?

    Hej, jag har en DELL dator med grafik, nätverkskort och ljud integrerat på moderkortet. Det finns en SATA-hårddisk i den med en blå (smal) datakabel ansluten i en vit sockel på moderkortet. Bredvid den vita sockeln finns en svart, ledig, sockel av samma storlek. Kan jag sätta in en extra SATA-hårddisk med sladd till denna svarta sockel?
    Jag har läst på nätet att folk har svårigheter med extra SATA-hårddiskar i sina PC-ar, windows hittar inte hårddiskarna etc. Svaren de har fått verkar inte ha löst deras problem.
    Kabeln till DVDRW-spelaren har en extra honkontakt, tyvärr alltför nära änden, men skulle jag kunna ansluta en IDE-hårddisk där? Jag behöver mer hårddisklagring i datorn.
    Datorn har årtalet 2004 på både nätaggregat och moderkort och på en etikett på moderkortet står det F426ND43. Söker jag på F426ND43 (både DELL och Google) blir det noll träffar. Datorn saknar PS2-uttag, bara USB till mus och tangentbord.
    Jag har hittat specifikationen på datorn på DELLs hemsida:
    Description
    OPTIPLEX GX280 SMALL MINITOWER - P4 520
    OPTIPLEX RESOURCE CD
    GX280 SYSTEM DOCS. (SMT) - EUROPEAN
    NO QUICK SETUP/REFERENCE GUIDE
    1.0GB 400MHZ DDR II MEMORY, (4*256MB)
    3.5IN 1.44MB FLOPPY DRIVE
    160GB SATA (7, 200 RPM) HARD DRIVE
    48X/32X CD/RW/DVD COMBO DRIVE WITH SW DE
    CRT/DT - EURO - 17IN (E773S TCO03) VALUE
    INTERNAL SPEAKER
    DELL 2 BUTTON USB DUAL-TONE SCROLL MOUSE
    SWE/FIN (QWERTY) - DELL QUIETKEY USB DUA
    {SWEDISH - }MICROSOFT WINDOWS XP PRO SP1
    {SWEDISH - }MICROSOFT WINDOWS XP PRO SP1
    ENERGY STAR ENABLED

    I specifikationen på DELLs hemsida står:
    Two serial ATA controllers supporting one device each and one parallel Ultra ATA/100 IDE supporting two devices per channel with one channel.

    Någon som kan detta?

  2. #2
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Ja har du en ledig SATA på moderkortet kan du sätta in en extra SATA disk där, problemet med att operativet inte hittar en SATA disk är egentligen bara vid installation av WinXP därför att den inte levereras med SATA drivrutiner, går att lösa..men som sagt det är vid installationen av operativet det problemet uppdagas.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #3
    Tack för svaret! Passar denna http://www.netonnet.se/art/dator/lag...086.4053/#tabs till mitt moderkort månntro?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss