Den box jag älskar mest och skulle satsa på är en HTPC. Jag har en som bygger på Asrock ION 330 men den verkar inte finnas att köpa längre. Nu verkar det vara denna som gäller:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=771442

Runt 3000:- för en skitbra liten PC som passar under TV:n i vardagsrummet. Komplettera med en USB TV-tuner och du får motsvarigheten till en Dreambox. Jag använder yaVDR som är en Linux VDR distribution med XBMC inkluderat. I samma lilla låda kan jag då se satellit-TV, kolla på filmer via nätverket med XBMC som är en av de erkänt bästa mediaspelarna och spela DVD-skivor i den inbyggda DVD-läsaren. Jag kan också surfa med den och titta på Play-kanaler från soffan.

Haken är att det kräver en del pill och handpåläggning. Fördelen är att den är ultra-flexibel då det nästan går att installera vad som helst, man har ju ett helt operativ och PC-hårdvara att leka med. Cardsharing funkar kanon i yaVDR. Det är som att bygga sin egen Dreambox och få den precis som man vill. :-)

Annars om man vill köpa en färdig box så tror jag det är Vu+ Duo som gäller idag. Kostar väl ungefär lika mycket, men jag har inte provat den själv.