Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Tips på diseqc som funkar bra med dm800hd (klon)

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Hej!

    Om inte mottagaren har alltför låg känslighet för switchar är det nog viktigare var switchen sitter och hur bra anslutningarna är. En switch som sitter så att den inte har något skydd mot regn och snö fungerar sämre och "dör" fortare än en som sitter lite skyddad; även om du köper en switch med skyddskåpa är det bra om du kan sätta switchen under något som sticker ut längre än switchen.

    Se till så att anslutningarna till LNB och switch är så bra som möjligt ifall du gör dem själv.

    Har haft fina switchar som har "dött" tidigt och har en Biltema switch som låg under snön hela vintern, men som fryntligt fortsätter att fungera.

  2. #12
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Bra synpunkt!

    Jag har sedan många år alla mina DiseqC-switchar inne på vinden i stället för att de sitter ute i regn och rusk. Korta kablar från alla LNB-utgångarna in på vinden till switcharna och sedan därifrån ner till mottagarna.
    Jag har inte varit med om att någon switch blivit dålig sedan jag började med detta arrangemang för över tio år sedan.

    Jag har två octo-LNB för 1W och 5E och två twin-LNB för 19E och 13E så det är en rejäl knippe koaxkablar från parabolen och in på vinden...

    Det har också den fördelen att det är lättare att gå upp på vinden och göra nån omkoppling eller mecka med någon switch än att klättra på taket mitt i vintern...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Jag håller med er, av egen erfarenhet. Det är viktigt att switcharna sitter skyddat. Helst inne på vinden som atomized har, men mina 17 koaxialkablar skulle gett stora/många hål i väggen.

    Visar ett par bilder. Först en bild som visar det råttbo med kablar och switchar väl oskyddade (syns om man klickar på bilden) - något som gav mig en del problem med switschar som gick sönder. Sedan en bild som visar hur jag fick mina fyra switchar skyddade bakom en upphängt skyddsbräda under gavelspetsen, i samband med ommålning av husfasaden. Dessutom ser det hela bra mycket bättre ut idag, men detta beror också på att jag plockade bort en motorparabol som mest ville strula och tappa kontakten med de Samsung-boxar som jag då använde.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-05-14 klockan 10:12.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  4. #14
    Kan tipsa om tjekiska EMP centauri som fungerar perfekt till dm800hd. Har testat det mesta men denna funkar bra. Finns via ebay betydligt billigare än i sverige



Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss