Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Montering av monoblock

  1. #1
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger

    Montering av monoblock

    Hej alla hjälpsamma!
    Jag har för avsikt att köpa en parabol och ett monoblock för att köra på Thor och Sirius.
    Hur monterar jag detta monoblock?
    Vad jag läst mig till (frågan är om det är rätt?) är att jag ska köpa en parabol med singelfäste. Sedan ska jag alltså fästa det ena huvudet på detta på parabolens arm.

    Stämmer det så långt?

    Nästa fråga... Vilket huvud ska jag sätta i fästet? Och åt vilket håll ska det andra riktas?

    Mycket tacksam för svar.

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    1. Riktigt, du fäster mono-blocket i singelfästet på parabolen.
    2. Det sägs ska vara det "vänstra" huvudet på mono-blocket ska fästas i singelfästet.
    (Borde stå i monterings anvisningen för mono-blocket)

    Om man monterar två LNB på en parabol med sidmatning så sätts Astra/Sirius LNB´t till vänster och Thor LNB´t till höger (Sett om man står framför parabolen och tittar in i tallriken).
    Om man ut går från detta så misstänker jag att man fäster mono-blocket i det vänstra LNB´t (sett bak ifrån på mono-blocket om huvudna pekar ifrån dig sett.)

    Bara min gissning, jag kan dock ha fel på detta, har inte sett någon monterings anvisning för ett mono-block.
    Vad man nu menar med det "vänstra" LNB´t, om det är om LNB´n pekar ifrån dig eller mot dig?!
    Men som sagt det borde framgå i monterings anvisningen för mono-blocket.
    Senast redigerad av Minime den 2011-05-11 klockan 14:50.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Tackar för svaret!
    Måste säga att du är extremt hjälpsam och trevlig, Minime! Det tackar jag som hjärtligast för!

  4. #4
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Tackar, kul att höra.
    Hoppas dock att mina råd hjälper dig :-)
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  5. #5
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Hjälper absolut!
    Utan din hjälp hade jag inte varit i närheten av där jag är idag med det här!
    Eller... Kanske... Men jag hade fått lägga ner tio gånger mer tid på det!

  6. #6
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Där var inga anvisningar med till monoblocket.
    Men det var tyvärr inte som du skrev, att monoblocket ska sättas med astra-delen i singelfästet.
    Det är den som är mot thor som ska sättas där.
    Jag undrar om du tänkte rätt när du skrev astra till vänster och thor till höger? Blir det inte tvärt om?
    Att Thor riktas ca 195 grader mot öster och sedan speglas Astra? Så har jag för mig att jag gjorde i alla fall.
    Om det var så det var, så fästes i alla fall monoblocket i den vänstra när jag tittar in i parabolen och står bakom blocket.
    Jag ska kolla när jag är hemma, så jag skrivit rätt.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Jag tror att ni bägge har rätt.
    Monoblocket är inte förinställt för att passa just en satellituppställning på ett specifikt sätt. Utgår vi från att vi står bakom parabolen, med magen bkom skålen, och skall fästa monoblocket kan detta göras på två sätt. 1. att den delen som inte är fastsatt sticker ut till vänster och 2. Att den del som inte är fastsatt sticker ut till höger. Det blir då två helt olika scenarior.

    Sätts monoblocket så att det sticker ut och höger skall parabolen ställas in mot THOR.
    Sätts monoblocket så att det sticker ut och vänster skall parabolen ställas in mot ASTRA.

    (Har utgått från att anslutningen för koaxialkabeln pekar nedåt)
    Hoppas att jag har tänkt rätt nu...

  8. #8
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Jo, jag tror du tänker rätt Schwede30.
    Vad jag dock läst om är att man helst ska ställa parabolen mot Thor och inte mot Astra.
    Detta för att Thor är svagare och svårare att rikta in.
    Därför har jag fått rekommendationer om att ha Thor som huvudsatelit och då spegla Astra.
    Detta fungerade alldeles utmärkt för mig.
    Parabolen ska då inte alls stå mot söder som många tror (0,8w), utan snarare (för Göteborgstrakten) på ca 196 grader öst.
    Det är ganska mycket vridning från söder det... Krävdes kompass för att jag skulle lösa det.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Dahla, det beror på var i världen man/kvinna bor. I Lund är det t.ex. Hotbird som skall ställas in rakt i söder. Näär jag bodde utanför Oxford var det THOR som skulle stå rakt i söder.

    Det är en bra tumregel att ha fri sikt söderut när man kollar efter en bra placering av en/flera parabol/er.

    196 grader öst? Hotbird rakt i söder, och sedan svänga till parabolen 15 grader för att komma till THOR. Bra att du fick till det.

    Jag brukar försöka hitta NÅGON satellit när jag sätter upp parabol och inte har några referenspunkter för att kunna ställa in lutningen på parabolen. Sedan är det bara att vrida parabolen tills det blir rätt satellit och sedan finjustera tills signalen blir så stark som möjligt.

  10. #10
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Fel av mig... Naturligvis inte 196 grader öst, utan 196 grader kompassriktning, eller omvandlat 16 grader öst från rakt söder.
    Försökte som du sa först, att jag hittade en satelit, sökte kanaler och såg vilken det var jag hittat. Lyckades dock inte söka in thor från det. Den var för känslig.
    När jag skriver om olika grader och liknande så utgår jag nu ifrån att jag bor i Göteborgstrakten. Skrev det i ett tidigare inlägg, men editerade och då råkade det försvinna.

    Men nu ska vi inte kladda ner den här tråden för mycket. Jag skriver nu bara här för att hjälpa andra med deras montering och installation av monoblock.

    För övrigt... Vid inställningar i boxen med den montering jag gjort så ska alltså tuner 1 vara thor och tuner 2 astra.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss