-
Det borde gått att få igång mgcamd i alla de images du nämner. Nu har jag själv ingen Dreambox av HD modell så jag kan inte tala om exakt hur du ska göra. Men några allmänna tips.
Att installera en plugin som t.ex mgcamd kräver några olika saker.
1. Alla nödvändiga filer ska läggas på rätt plats i filsystemet.
2. Filerna ska ha rätt UNIX-behörigheter satta (det är detta man fixar i alla råd man ser om att köra chmod 777 på filerna).
3. De konfigurationsfiler som behövs skall vara rätt konfigurerade.
4. Slutligen ska det finnas något startscript som drar igång tjänsten.
Om det inte fungerat i de fall du nämner så är det något av ovanstående som felas.
Om man installerar en plugin som är avsedd för en viss image så borde alla nödvändiga filer följa med. Om man däremot snickrar lite själv eller installerar en plugin från en annan image så kan det ju hända att någon fil saknas eller att ett ev. startscript inte stämmer. Ibland kan filerna heta lite olika i olika images.
Om vi pratar mgcamd så ska det finnas en "binär" (själv programmet). Den installeras oftast i /var/bin och kan heta bara "mgcamd", men det kan också hända att namnet innehåller något versionsnummer t.ex. "mgcamd_131". Sedan har mgcamd två konfigurationsfiler som oftast ligger i /var/keys, de heter alltid mg_cfg och newcamd.list. Att de alltid måste heta så beror på att det ligger hårdkodat i mgcamd-binären att söka efter just dessa filer.
Sedan ska det som sagt finnas något startscript som drar igång mgcamd vid boot. Det är väl den biten som varierar mest mellan olika images hur de har valt att lösa det. Det är ganska krångligt att gräva ner sig i och jag har inget exempel just nu.
Som du säger så räcker det att ha au igång från en klient. Gärna den som används mest.
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!

Taggar för det här ämnet
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler