Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 42

Ämne: Hur fungerar softcams?

  1. #1
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger

    Hur fungerar softcams?

    Hej.
    Jag har nu sökt mig gråhårig efter information om softcams.
    Vad jag vill veta är:
    1. Hur arbetar en softcam?
    2. Vilka softcams fungerar till OScam (och andra typer av servers)?

    Jag har bara kört mgcamd. Där hänvisar ju newcamd.list till servern.
    Frågor angående det:
    3. Använder alla softcams newcamd.list?
    4. Ligger newcamd.list i så fall alltid på samma plats i boxen? Om inte, var hittar jag den i andra system?

    Till senaste gemeni finns bara en softcam att ladda ner i deras filsystem.
    Den heter dccamd.
    5. Kan man få dccamd att fungera med OSCam-server?

    Tackar så hjärtligast för svar på dessa frågor.
    Jag lovar att hjälpa till så gott jag kan här på forumet när jag lärt mig lite mer.
    Än så länge är jag dock nybörjare på både linux och dreambox, så jag behöver hjälp.

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    1. softcam dekrypterar bilden genom att hämta nycklar från en server.

    2. Det finns olika protokoll. Alla programvaror som pratar samma protokoll kan kommunicera med varandra. Vanligast är newcamd-protokollet som kan användas av t.ex. newcs, mgcamd, oscam, evocamd, acamd m.fl. Sedan finns det t.ex. cccam som pratar ett eget protokoll, men cccam kan även ansluta mot en server som pratar newcamd-protokollet.

    3. Nej, konfigurationsfilen heter olika för olika softcams.

    4. mgcamd:s konfigurationsfil newcamd.list ligger alltid i /var/keys eller /usr/keys. Om man inte hittar den kan man köra linux-kommando från prompten:
    find / -name newcamd.list
    så får man reda på var den finns.

    5. Misstänker att dccamd är för Dream:s egen "dreamcrypt". Den går inte att använda för att koda av vanliga kanaler.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Tackar så väldigt mycket för svaren!
    Vet dock inte om de gjorde mig så mycket klokare...
    Om jag kör en OSCam-server, vilka andra än mgcamd kan jag då köra? Är det de du skrev? Alltså newcs, oscam, evocamd, acamd osv?
    Ska se om jag hittar guider för att konfigurera dessa andra (andra än mgcamd)...

    En fråga till förresten...
    Vid installation av mgcamd, är det då någon annan fil än just newcamd.list som behöver editeras?
    Och vilka rättigheter behöver de olika filerna?

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Nu är jag inte så insatt i oscam eftersom jag inte kör det själv ännu. Men jag vet att oscam kan vara cardserver enl. newcamd-protokollet (kanske den klarar andra protokoll också?)
    Du kan alltså använda alla klienter som pratar newcamd-protokollet, t.ex. mgcamd, evocamd, acamd m.fl. NewCS är ingen klient utan en annan server som också kan prata newcamdprotokollet.

    Håller med dig om att detta är rörigt och svårt att överblicka i början. Men det blir enklare om du talar om vad du vill göra? Alla programvaror finns nämligen inte för alla boxar.

    Om det gäller en Dreambox t.ex. så kan vi nog koncentrera oss på oscam eller newcs som server, av de två skulle jag välja oscam i dagsläget eftersom den är nyare och utvecklas. NewCS har varit och är fortfarande ganska bra, men utvecklas inte längre.

    Som klient kan man välja mgcamd eller oscam (oscam kan vara både server och klient).

    Fördelen som jag ser det med att välja newcamd som protokoll och köra programvaror för det är att newcamd-klienter finns till alla sorters utrustningar. Har du en server som kör newcamd-protokollet så kan du ansluta inte bara Dreambox utan även boxar av alla andra fabrikat. Skulle du en dag få lust att bygga en HTPC kan den säkert också anslutas till din server om den kör newcamd-protokollet.

    Annars om man är inne på en ren Dreambox lösning så kan man med fördel använda cccam som är lättare att sätta upp, men som i stort sett bara finns till Dreambox.

    Vad gäller mgcamd så räcker det att editera newcamd.list för att få igång den mot en server. Vill man sedan få igång au (automatisk uppdatering av programkortet) så kan man behöva editera i mg_cfg också.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Tack igen! Du är väldigt hjälpsam och dessutom trevlig i tonen mot en nybörjare! Det uppskattas!

    Jag kör nu en OSCam-server och den fungerar bra.
    Mitt problem är bara att jag installerat en DM500HD flera gånger med olika konfiguration och endast då jag kör PLi-image och där laddar in mgcamd1.31 från deras server så funkar det.
    Med Gemeni och manuellt installerad mgcamd får jag ingen bild.
    Med LT fick jag inte ens igång mgcamd.
    Med Newnigma2 och mgcamd från deras server ville det inte funka.
    Alla gånger körde jag med samma newcamd.list. Alltså samma som jag nu kör med PLi.
    Det är därför jag är lite förvirrad. Det bör ju ha fungerat alla gångerna tycker jag.
    AU har jag ju satt i servern på en av boxarna som alltid är igång, så det ska väl inte behövas ändras i någon box?

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det borde gått att få igång mgcamd i alla de images du nämner. Nu har jag själv ingen Dreambox av HD modell så jag kan inte tala om exakt hur du ska göra. Men några allmänna tips.
    Att installera en plugin som t.ex mgcamd kräver några olika saker.
    1. Alla nödvändiga filer ska läggas på rätt plats i filsystemet.
    2. Filerna ska ha rätt UNIX-behörigheter satta (det är detta man fixar i alla råd man ser om att köra chmod 777 på filerna).
    3. De konfigurationsfiler som behövs skall vara rätt konfigurerade.
    4. Slutligen ska det finnas något startscript som drar igång tjänsten.

    Om det inte fungerat i de fall du nämner så är det något av ovanstående som felas.
    Om man installerar en plugin som är avsedd för en viss image så borde alla nödvändiga filer följa med. Om man däremot snickrar lite själv eller installerar en plugin från en annan image så kan det ju hända att någon fil saknas eller att ett ev. startscript inte stämmer. Ibland kan filerna heta lite olika i olika images.

    Om vi pratar mgcamd så ska det finnas en "binär" (själv programmet). Den installeras oftast i /var/bin och kan heta bara "mgcamd", men det kan också hända att namnet innehåller något versionsnummer t.ex. "mgcamd_131". Sedan har mgcamd två konfigurationsfiler som oftast ligger i /var/keys, de heter alltid mg_cfg och newcamd.list. Att de alltid måste heta så beror på att det ligger hårdkodat i mgcamd-binären att söka efter just dessa filer.
    Sedan ska det som sagt finnas något startscript som drar igång mgcamd vid boot. Det är väl den biten som varierar mest mellan olika images hur de har valt att lösa det. Det är ganska krångligt att gräva ner sig i och jag har inget exempel just nu.

    Som du säger så räcker det att ha au igång från en klient. Gärna den som används mest.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om vi vänder på det och funderar på hur man skall felsöka om man inte får igång mgcamd så kanske det är lättare...

    1. Först kolla om det finns någon mgcamd process igång. Använd Linux-kommando:
    ps ax | grep mgcam
    om mgcamd då är igång ska man få en utskrift med 3-4 rader typ:
    Kod:
    root@dm500 ~ # ps ax | grep mgcam
      127 root        960 S   mgcamd
      128 root        960 S   mgcamd
      129 root        960 S   mgcamd
    29459 root        436 S   grep mgcam
    Om den inte är igång får man försöka starta den från prompten. Ofta kan man bara skriva mgcamd vid prompten så hoppar den igång. Men om binären heter något annat så får man kolla i /var/bin vad den heter och kanske skriva något i stil med:
    /var/bin/mgcamd_131
    för att få igång den.

    2. När mgcamd är igång så skapar den två filer i /tmp. De är bra att titta i för att se vad som händer eller inte händer. De heter mgshare.info och mgstat.info. T.ex:
    Kod:
    root@dm500 /tmp # cat mgshare.info
    newcamd route 090F:user:192.168.1.8:10001:cardserver EMM  ON online
    newcamd route 0B00:user:192.168.1.8:10002:cardserver EMM  ON online
    root@dm500 /tmp # cat mgstat.info
    tuxbox mgcamd v1.35a by mixvt (compiled Jan 26 2010 15:59:04), Sat May 14 20:42:02 2011
    mg uptime 15108d 18h 41m 35s, service changes: 12, ecm processed: 638, lost cw warnings: 0
    
    Newcamd:
             Host/port              Recon.  Emm out Ecm out Cw in   Avg. ecm time
    192.168.1.8       :10001        2       0       157     156     540
    192.168.1.8       :10002        1       0       482     482     345
    
    Box: uptime = 1591180s, CPU load: 1 min 4000 / 5 min 3136 / 15 min 2656
    RAM in bytes: total 31039488 / free 3792896 / shared 0 / buffers = 3846144
    mgcamd: total memory allocated by malloc, in bytes: 135168 (132kb), chunks 9432
    Här ser man om mgcamd fått kontakt med någon server. Vilken IP-adress och användare den försöker med m.m. Man får kolla om det stämmer och ev. ändra i config-filer om det inte verkar stämma.

    3. Om man ändå inte får till det så får man kolla i loggfiler vad som går snett. Om man startar mgcamd från prompten så får man loggning på skärmen sedan. Kolla logg-meddelandena och försök förstå om något ser felaktigt ut.
    En annan hjälp kan vara att kolla cardserverns logg-filer för att se om den klagar på felaktiga inloggningsförsök eller något annat.
    Senast redigerad av atomized den 2011-05-16 klockan 13:53.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag har inget emot nybörjare om de är intresserade och verkligen vill lära sig något så tycker jag det bara är roligt!

    Tyvärr dyker det upp en del typer ibland som inte är intresserade av forumet eller hur det fungerar egentligen utan bara är ute efter obetald hjälp för att lösa sitt akuta problem. Då kan jag lacka till lite ibland. Det har hänt att jag lagt ner en halv dags möda eller så för att hjälpa någon och sedan försvinner vederbörande utan så mycket som ett tack..

    Jag brukar därför vara lite restriktiv med att svara, men som sagt, märker jag att någon verkar genuint intresserad så tycker jag bara det är kul att förmedla lite av det jag snappat upp genom åren. En gång var även jag totalt grön i de här sammanhangen och man kan säga att 99% av det jag lärt mig har jag lärt genom att läsa i detta forumet. Därför är det roligt att ge tillbaks lite om/när man kan.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    Bra sida som förklarar allt om OSCam: http://streamboard.gmc.to/wiki/index.php/OSCam/en
    | DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |

    BLACK AT HEART!

  10. #10
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Tackar så väldigt mycket atomized! Utifrån det sista du skrev så förstår jag väldigt mycket mer!
    Bara för att vara lite jobbig... I vilken fil kan jag se om jag har autostart på för mgcamd? Kan inte riktigt startfilerna i linux och det är ju inte direkt som i windows att bara dra filen till "autostart"...

    bpl: Tack för den! Har varit inne tidigare och läst där, men fattade inte innan vad som var server och vad som var för klient. Såg nu när jag lärt mig lite om linux vad som var för programmering av klient!

    För övrigt har du en mycket vacker avatar. Om den hade varit röd/blå. Och lite annan form. Och innehållit bokstäverna ÖIS. :-P
    Senast redigerad av Dahla den 2011-05-16 klockan 15:11.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss