Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Förvirrad gällande dubbla tuners, kabeldragning och inspelning

  1. #11
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Ok... Det är jag som blandar ihop begreppen.
    I min värld står både quad och quattro för siffran fyra.
    Så är inte fallet vad gäller LNB?

  2. #12
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Quad LNB = fyra stycken Utgångar. Ansluts till fyra mottagare.
    Quattro LNB = Fyra stycken LNB utgångar men används för att ansluta mer än fyra mottagare.
    Utgångar H,V,L,R kopplas till en multiswitch.
    Ett quattro LNB kan då anluta från 4 till 32 mottagare beroende multiswitchens storlek.
    Senast redigerad av Minime den 2011-05-18 klockan 14:30.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #13
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Dahla Visa inlägg
    Ok... Det är jag som blandar ihop begreppen.
    I min värld står både quad och quattro för siffran fyra.
    Så är inte fallet vad gäller LNB?
    Nej det är väldigt stor skillnad på quad-LNB och quattro-LNB även om båda har fyra utgångar. Det är också väldigt vanligt att man blandar ihop dessa båda typer. Jag får själv tänka efter så jag inte säger fel när jag ska förklara.

    Men som Minime sagt, ett quad-LNB är som fyra vanliga LNB. Man kan ansluta upp till fyra olika boxar eller tuners till varsin utgång på quad-LNB.

    Ett quattro-LNB är inte lämpligt att ansluta direkt till en mottagare. De är tänkta att anslutas mot en multiswitch. Från ett quattro-LNB får man "högband vertikal", högband horisontal", "lågband vertikal" och "lågband horisontal" på varsin av de fyra utgångarna.

    Man kanske måste prata lite historia här för att bättre förstå begreppen, och vi som var med på den analoga tiden när satellitsändningar startade kommer ihåg lite hur det var. Själv satte jag upp min första parabol 1995 så jag var inte med alldeles från början men det var rätt tidigt och några år innan de digitala sändningarna tog över. Det fanns inte lika många satelliter då och inte lika många kanaler.

    Vissa satelliter sände med vertikal polarisation och vissa sände horisontellt. Det fanns också de som sände med cirkulär polarisation. LNB:na var antingen gjorda för att ta emot vertikal polarisation ELLER horisontell. Man måste ha rätt typ av LNB för den satellit man vill ta emot.
    Med tiden växte antalet kanaler och man utökade frekvenserna som man sände på. Då införde man LNB med olika mellanfrekvens. Så man hade kort sagt en massa varianter på LNB beroende på vilken satellit man vill ta emot.

    Då uppfann någon en "universal-LNB". En LNB som skulle kunna ta emot alla typer av sändningar. Mycket smart och idag är så gott som alla LNB av typen universal-LNB. En universal-LNB har två mellanfrekvenser och kan ställas om emellan vertikal och horisontell polarisation. Man skiftar polarisation genom att ändra spänningen upp till LNB mellan 14V och 18V. Och man byter mellanfrekvens mellan 9750 och 10600 MHz genom att skicka eller inte skicka en 22 kHz signal upp till LNB.

    Så mottagaren styr LNB till ett av fyra lägen genom att växla mellan 14V och 18V samt att skicka eller inte skicka 22kHz upp på ledningen till LNB.

    Så detta var en liten förklaring till varför vi idag har "universal-LNB" och hur de fungerar. Ett quattro-LNB är som ett universal-LNB med de fyra olika lägena aktiverade på varsin utgång, och man kan inte skifta läge på utgångarna. Ett quad-LNB är som fyra universal-LNB hopbyggda i samma hölje, och var och en av utgångarna kan styras till önskat läge oberoende av de andra.
    Senast redigerad av atomized den 2011-05-18 klockan 15:37.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #14
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger

    Thumbs up

    atomized är en levande wiki, stoppa gärna in detta i wikin är du snäll
    Är väl ungefär den tiden man var involverad i Sat... men sånna här saker ham man som förträngt...
    Men på en helt annan nivå då och kanske inte så intresserad som man igentligen skulle ha vart för att lära sig något...
    Är väl sen utvecklad...det teckniska intresset har kommigt på senare år, då var man bara glad man kunde se på tv :-)
    Senast redigerad av Minime den 2011-05-18 klockan 16:06.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  5. #15
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Minimi haha, jo man kan mata in mycket på wikipedia, men problemet är att ta sig tid att göra det och de flesta orkar helt enkelt inte. Jag är själv en sådan. Det bästa man kan göra är istället att skaffa böcker i ämnet och läsa på, då blir man lite mer insatt i hur det fungerar, kostar lite pengar men bra om man är intresserad. Annars duger internet, man får leta lite efter det man behöver.

    Dahla, lite förtydligande från det andra svaren i tråden.

    Radhus, lägenheter och liknande har oftast KABEL-TV, det funkar inte som satellit, där man man ansluta flera uttag i serie och titta på valfria program oavsett anslutna boxar till uttagen i de olika lägenheterna. Enkelt kan man säga att alla kanaler finns tillgängliga i alla uttag samtidigt.
    I annat fall så är det som andra skrev, då får man köra med multiswitch, blir GRYMT mycket kablage, men inget man kan göra åt det.

    Det enklaste är att undvika diseqc, multiswitchar osv OM MAN KAN, det blir dyrare och kan krångla mer. Vill du köra med CD och Viasat samtidigt eller parallellt, bara köra med två boxar direkt in i TVn och switcha mellan aux1 och aux2, eller ext1 ext2 osv. Det kräver dock två kablar från parabolen, en från viasat och en från CD. Om man sedan skaffar PVR boxar, ja då måste man ha två kablar från varje leverantör. Drygt jämfört med kabel-TV men går inte att göra så mycket åt det. Det finns speciallösningar där man kan köra två kablar i en så att säga, men det är inte att rekommendera.

    Kanske min information gjorde det lite tydligare, eller så var det onödigt information (SPAM)


  6. #16
    Man kan köpa en usb tuner på sundtek som fungerar till dm500 hd och 800 hd ca 800- 900 kr....Men de är väldigt sega,har väntat på min i 2 veckor nu....................

  7. #17
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Kanske bara ska avsluta med att säga att allt det jag sagt hittills gäller den gamla tekniken och det som varit absolut vanligast fram till nu.

    Framöver kommer dock en standard som heter unicable, där man ska kunna köra upp till fyra mottagare från en LNB i samma kabel. Än så länge finns det ganska lite unicable grejor och de är förhållandevis dyra. Men jag vet att Viasat skickat ut lite unicable grejor i nåt av sina paket så jag tror tekniken kommer. Mottagare med dubbla tuners håller ju på att bli allt vanligare och folk tröttnar på all kabeldragning som behövs med den gamla tekniken.

    I unicable har man så att säga fyrdubblat frekvensutrymmet i kabeln så att varje mottagare (tuner) kan få sin fjärdedel. Det öppnar upp för att t.ex köra en dubbeltuner box och två singeltunerboxar på samma nedledning. OBSERVERA dock att unicable fungerar bara om ALLA delar i kedjan pratar unicable. Man måste alltså ha speciella LNB för unicable, speciella switchar och mottagare som förstår unicable. Jag vet inte om någon Dreambox kan prata unicable? Det sägs att CubeRevo ska klara av det.

    Jag har sökt efter någon lättförståelig beskrivning av unicable, men tyvärr inte hittat någon. Den här länken visar dock på en del av unicables möjligheter:
    http://www.inverto.tv/guide/?p=12

    Som sagt, jag tror vi får se mer unicable i framtiden. Men än så länge är det ganska ovanligt.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    56
    Tackad
    10 gånger
    Fick ett Unicable Quad huvud från Viasat och det har en Unicable utgång och en vanlig utgång.
    Till Unicable kabeln ansluter man sedan en splitter med 3 utgångar i andra änden.

    Fick det att lira med Miraclebox 9 och orginal FW.
    Verkar fungera bra om man bara vill ta in en satellit.
    Om man vill ta in flera satelliter till olika boxar verkar det inte vara någon bra lösning än så länge.

  9. #19
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Intressant detta måste kollas upp, precis samma som när jag hörde om (förut) och läste om LNBs med optisk utgång, ganska grymt att man då kan placera sin parabol 2km från mottagaren genom att använda fiberkabel

    Något sådant var det i alla fall.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss