Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Ljudproblem parabol

  1. #1

    Ljudproblem parabol

    Hej! Undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig med mitt problem. Jag har Viasat via parabol och har kopplat boxen till min Harman Kardon-receiver (AVR-135). Jag har provat med både optisk och med coax. Problemet är att ljudet försvinner när man byter från en HD-kanal (5.1-ljud) till en SD-kanal (stereo). Det verkar som att receivern inte förstår att ljudformatet förändras. Enligt Viasat-supportern så är det inget stort problem, men det är ju verkligen irriterande att stänga av boxen och sätta på den igen efter varje kanalbyte. Supportern tyckte att jag skulle koppla en HDMI-kabel istället till förstärkaren, men någon sådan ingång har jag ej...
    Är det någon inställning som man kan göra för att slippa detta problem?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Köp en Dreambox så slipper du Viasats bajamaja.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Vad har du ställt ljudet som i ljudmenyn? Funkar det inte med någon av optisk/koaxial så är det antingen inställningssak eller fel på mottagaren.

    DB skulle kanske lösa problem, men antar att du vill ha HD-kanalerna också.

  4. #4
    Ljudet är inställt på 5.1 i menyn. Det konstiga är ju att när jag hade Boxer så funkade det utan problem att byta från en kanal med 5.1 till 2.0.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Om du ställer det på 2.0 fungerar allting då?
    Finns inställningen "auto"?

  6. #6
    Ja, ställer jag den på 2.0 så funkar allting. Det finns ingen auto-inställning. Men ställer jag på 2.0 måste jag ju ändra varje gång jag vill ta del av en 5.1-sändning! Märkligt om det ska vara så tycker jag...

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Inte ett dugg märkligt, du har ju en BajaMaja, varför skulle den funka öht. Jag stoppade ner min i runda arkivet direkt jag fick den.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    Färsking
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    10
    Tackad
    1 gånger

    Ljudproblem parabol

    Hej Hank the Tank,

    I dagsläget har våra boxar tyvärr ingen autofunktion, det finns så många olika leverantörer av ljudsystem så det är svårt att vara kompatibel med alla. Vi jobbar självklart med att förbättra våra boxar och kontinuerligt släppa nya uppdateringar och även nya digitalmottagare som ska kunna användas med externa system.
    Tyvärr kan vi i dagsläget inte hjälpa dig men tar till oss dina synpunkter.

    Hälsningar,
    Camilla Forslund
    Viasat support

  9. #9
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    En liten fundering dök upp i mitt huvud nu...
    Du har inte optical out på din TV?
    I så fall kanske du kan testa att köra HDMI från boxen in i TVn och sedan optical out från TV till förstärkare?

  10. #10
    Bra tänkt Dahla, men det fungerade inte heller...tyvärr!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss