Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Bildstörning vid kanalbyte av HD-kanaler

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Kanske missförstod "matko" lite att jag skulle ställa in som han, men han menade att han hade inställt så på sina tallrikar med olika antal LNB med en kabel från varje tallrik. Hur som helst ändrade jag bara i antenninställningar på mina boxar vilket inte gav något utan mitt problem kvarstår.
    Frågan är om plugin för DiseqC test ger något. Testade och fick lite skumma svar som ex high band var dåligt på vissa frekvenser på olika satelliter och transpondrar. Fick dock inget felmeddelande att DiseqC kopplingarna hade något fel.

  2. #12
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du verkar ju ha provat det mesta...
    Men för att testa om problemet ligger i DiseqC-switcharna skulle du tillfälligt kunna koppla förbi dem. Dra en kabel direkt från Thor-LNB till ena mottagaren och en ytterligare kabel direkt från Thor-LNB till den andra mottagaren och testa om felet kvarstår.

    En variant på samma test är att dra en kabel direkt från Thor-LNB till ena mottagaren och en annan kabel från något annat LNB till den andra mottagaren och gör om testet.

    Beroende på vad du får för resultat kan du se om felet ligger i DiseqC-switcharna eller i LNB:na.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Ytterligare ett bra tips som kanske är värt att testa. Mitt problem är ju lite speciellt iom att all fungerar perfekt med undantag för en kort bildstörning när man skiftar HD-kanaler. Jag inbillar mig att flera har samma problem men har inte uppmärksammat problemet för att bildstörningen är kort och kommer bara ibland när man skiftar HD-kanaler. Jag själv tror att det är något med LNB huvudena (Quad) som inte klarar att snabbt trigga samtidiga HD-kanaler. Detta problem gäller kanske bara med LNB med 2 (Twin) eller 4 utgångar (Quad) osv.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Har nu testat med att koppla bort DiseqC switchar helt och kopplat direkt från LNB till Dreamboxar. Kan konstatera att samma bildstörningsproblem kvarstår då jag skiftar och tittar på HD kanaler som jag testat tidigare. Min slutsats av detta är att mitt problem beror inte på DiseqC switchar. Frågan är om det beror på LNB eller något annat. Har hunnit testa med andra LNB fabrikat än Titanium Smart som MTI High Line, Megasat m.fl men med samma negativa resultat till min stora förvåning. Det är något annat som orsakar mina problem som ex själva boxen. Eftersom jag testat flera andra LNB fabrikat så kan det inte vara LNB.

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    Nu säger du ju att du har provat andra märken men måste ändå säga att titanum smart skulle jag aldrig rekommendera någon att använda......Jag köpte ett gäng sånna quad lnb till både mig själv och polare.....Alla huvven är nu utbytta pga störningar mellan lnb utgångarna samt dålig mottagning. Sämsta märket enligt min mening iallafall.
    Problemen jag hade var att om man kollade på tex thor med den ena boxen så klarade inte den andra boxen att switcha över till sirius. Löste sig med andra lnb.
    Andra problemet var att vi fick aldrig in hd kanalerna samt aldrig över 65% mottagning på sd kanaler. Efter bytet lnb fick vi 98-99% mottagning utan att röra parabolen.
    Jag har själv kommit fram till att inverto lnb funkar kanon för min uppsättning.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Intressant info från dig ang LNB huvuden. Det kanske är LNB som är mitt problem. Jag har faktiskt inte testat Inverto LNB. Vilket Inverto kan du rekommendera och som har lågt brustal och hög förstärkning eftersom jag har långa kablar? Kan detta från Satelliteproffsen vara något nämligen Inverto Quad LNB med 0,2 dB brustal som tydligen ska vara en nyhet?

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    LNBer är konstiga små rackare. Jag "brukar" köpa på mig lite olika sorter när jag är ute och reser. Jag köper inte några av de finaste utan det brukar bli budgetvarianterna. I min T90 hör SMART-lnberna till de bästa. I Balobs uppställning var de skit...

    Ett dyrt alternativ skulle kunna vara att sätta upp ett multiswitchsystem.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Du menar att använda Quatro LNB med mellanfrekvens till passande multiswitchar? Tror du Quatro LNB klarar bildstörningsproblem som att switcha HD-kanaler etc bättre än vanliga Quad LNB? Har du några bra exempel på Quatro LNB och passande multiswitch? Jag har ju 7 LNB och två boxar vilket gör att kostnaden skenar iväg.

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Jag har hittills aldrig hört talas om någon som har klagat på att de med multiswitch kan "se" när grannen byter kanal. MEN det är en häftig investering. Kaskadkopplade multiswitchar är inte något man går in till Mediagiganten och hämtar, utan det blir specialbutiker. Om jag hade tillräckligt med pengar för att göra någonting sådant skulle jag använt LNB som inte var de billigaste, men ej de allra finaste. Övre delen av budgetnivån blir nog vad jag skulle hamna; jag vet inte om serien finns längre, men MTI blue line och SMART lnb funkar bäst för mig. Har som sagt en rejäl blandning. I min uppsättning verkar det som om ALPS presterar sämst tillsammans med ett SHARP-LNB för 50 kr från ProMarkt....

    Det går att koppla ihop en del multiswitchar så att antalet ingångar ökar, Jag vet inte om man tappar en eller två ingånga på switcharna efter den första i kedjan; alltså om du behöver två eller tre st.

    SPAUN har bra rykte och min DISEqC 1.1 presterar i ur och skur/snö/kyla så jag skulle rekommendera att handla deras produkter, men det finns ett tjeckiskt fabrikat jag har glömt namnet på vars DISEqC-switchar har fått bra kritik.

    Känns som om det borde gå att lösa ditt problem utan att behöva kasta ut en massa pengar. Ett långskott: för analog TV fanns det något som kallades för galvanisk avskiljare (TV-antennkabel med galvaniskt avskiljarfilter monterat på kabeln. Skiljer antennjord från apparatjord. Vid brum i hemmabion är detta oftast lösningen. Hane till hona. Frekvensomfång: 5-1000 MHz. ) (www.kjell.com) Vet inte om det skulle kunna funka. Öppet köp knanske...

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Kaskadkopplade multiswitchar känns nu som lite overkill utan frågan är vad är mitt problem? Eftersom jag nu eiminerat risken att det är DiseqC switcharna så kvarstår om det är LNB, långa kablar eller box. Personligen lutar jag just åt att det har att göra med långa kablar och att strömmen inte räcker till när LNB ska jobba samtidigt med 4 utgångar. Kanske ska jag försöka hitta ett LNB som kan fungera med mindre ström. Om någon undrar så har jag i boxen angett under antenninställningar "ökad spänning" men det har inte hjälpt heller. Det kanske är Dreamboxen som levererar för lite ström när man har dubbla DVB-S2 tuners. Det borde vara fler än jag som har samma problem men det kanske är bara jag som har långa kablar?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss