Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: DM500C och åska?

Seniormedlem mattheos avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Tackad
    34 gånger

DM500C och åska?

Tjena!
    För er med minne så har jag lyckats få igång svärföräldrarnas ena DM500C där ethernetkontakten glappar. Fortfarande glapp men nu får den stå orörd!
    Osannolikt nog så har den andra DM500C, som fungerat felfritt tidigare, nu svartnat. Troligen efter morgonens åskoväder. Jag är ganska säker på att strömkablarna till TV och boxar mm drogs ut i tid, men det verkar som antennkabeln satt kvar...
    TV-kanalerna från ComHem försvann i samma veva. (Även för grannarna!)
    Är det troligt att hela boxen blir svart och okontaktbar om åskan går in via antennkabeln från ComHem?
    Det syns ingenting i boxen, på kontakter eller kablar.

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmm.

Hemförsäkringen.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Reg.datum
    Aug 2009
    Tackad
    34 gånger
    Stort TACK för hjälpen!
    Misstänker att självrisken överstiger priset på en ny DM500C. Om ens försäkringen täcker vid åsknedslag.
    Någon som kan tipsa om var/hur felsöka på boxen?

Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Tackad
    105 gånger
    Helt död? Kolla strömförsörjningen

Misstänker åsknedslag? Kolla om antennsidan har smält

Har kvar garantitid? Gör ingenting utan lämna in den. Öppnar du mottagaren försvinner garantin. Det brukar sitta ett retfullt klistermärke på ett sätt så att det inte går att öppna mottagaren utan att ha sönder märket.

Reg.datum
    Aug 2009
    Tackad
    34 gånger
    Hej Schwede30.
    Jag har testat annat PSU, inget fel där.
    Boxen är en klon så garanti känns inte aktuellt...
    Hur kollar jag om antennsidan smält?
    Mäta? Var i så fall?
    Om åskan går in i antennsidan, var kan man misstänka att första stället att felsöka/mäta är?

Jag vet att det förmodligen är enklare att beställa en ny eftersom de är väldigt billiga. Men vi skulle gärna vilja få igång boxen nu i helgen.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Tackad
    105 gånger
    Om det var en fullträff så borde det synas rätt ordentligt. Annars så är nog det första kretskortet efter antenningången troligt. Antar att det är där som signalförstärkaren sitter. Är tveksam till att det är antennsidan då mottagaren inte går igång alls. Tycker att den borde snurra igång tills dess att den börjar köra sin uppstartskontroll.

Har du kollat på glassäkringarna i mottagaren? Min FortecStar-mottagare dog. Jag trodde att den var färdig för satellitmottagarnas himmel, men tog den med mig till någon som kan elektronik, Efter fem minuters tittande och fixande hade han hittat och bytt ut en trasig kondensator i strömförsörjningen.

Ser du någon konstig fläck eller kondensator som är uppsvälld eller på annat sätt annorlunda än de övriga kan det vara felet.

Reg.datum
    Aug 2009
    Tackad
    34 gånger
    Tack för tipsen. Jag ska kolla och återkommer med resultat.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss