Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 12 av 12

Ämne: Server och klient måste vara inställda på samma satellit ...

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Eftersom det enbart är SVT-kanalerna som försvinner och jag alltså får in alla övriga CanalDigital-kanaler, så har ju problemboxen kontakt med servern. Jag kan även se i DCC, att det finns kontakt med problemboxen även när den tappat SVT-kanalerna.

    Jag vill ha den problemfria boxen vid den teve som vi använder dagligen och får då använda problemklienten vid en annan teve – och då får den inte in SVT 1 och SVT 2.

    Skiftar jag och sätter problemklienten i anslutning till den teve som jag använder dagligen, så får jag in SVT-kanalerna vid båda klientboxarna. Bra så långt, men den varianten tvingar mig att ha på problemboxen hela tiden, alternativt slå på denna varje gång innan jag slår på den box och teve som jag använder mer frekvent. Inte så bra att ha en box stående på dygnet runt, när jag bara använder den några gånger i veckan.

    Som framgår ovan, måste det vara en av klientboxarna som är mer känslig än den andra, trots att, som sgt, klientboxarna utgörs av två DM500S-kloner, inköpta vid ett och samma tillfälle. I o f s har jag för tillfället Open Pli i problemboxen och servern, medan jag har Pli Jade i den problemfria klienten. Det har råkat bli så, till följd av att jag testad med att byta image när det krånglat. Har dock inte märkt någon skillnad när jag bytt mellan dessa två PLi-image.

    Edit: Nu vet jag - huvudproblemet är riktigt dålig signal i rummet med längsta koaxialkabeln!
    Kom idag på att jag skulle kolla SNR och AGC. Borde tänkt på det tidigare ... Lägger in resultatet här, inte minst med tanke på att någon annan får samma problem och går in här och söker.

    Den DM500S som inte hittar SVT1 och SVT2 i bortersta rummet, ca 20 m koaxialkabel:
    SVT1 och SVT2: SNR = 63-65 % ; AGC pendlar mellan 49-93% ; BER = 0
    TV4+ och SVT24: SNR = 96-97% ; AGC = 96-97% ; BER = 0

    Den DM500S (boxen som faktiskt tog in SVT1 och SVT2 även i det bortersta rummet om även den andra boxen var på) placerad i ett annat rum som krävde ca 15 m koaxialkabel:
    SVT1 0ch SVT2: SNR = 95% ; AGC = 95-98% ; BER = 0
    TV4+ och SVT 24: SNR = 97% och AGC = 95-97% ; Ber = 0


    Sedan återstår såklart frågan om det enbart är den lite längre koaxialkabeln som är boven i dramat ... Men samtliga boxar är såklart anslutna till samma parabol och quad-lnb.
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-08-07 klockan 16:23.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Just nu har jag fått bild på SVT1 och SVT 2 - även på problemboxen - och jag fick bilden på ett udda sätt!

    Jag plockade bort problemboxen, en av mina DM500S-kloner. Ställde i stället dit min Combo-box. Den gav bild direkt, även på SVT-kanalerna.
    Signalnivå: 77-79 %
    Signalkvalitet: 87 - 88 %

    Bytte sedan tillbaka till min problem DM500S, så snabbt jag kunde. Fick nu bild på SVT-kanalerna även med denna box.

    SNR: 96 % !! Före testet med Combo-boxen hade den SNR = 63-65 %. Se ovan !

    Vet självklart inte om det goda signal jag nu har blir bestående, men jag har trots allt fått ett sätt att få tillbaka bilden om den skulle försvinna ...

    Finns det någon mänsklig hjärna här inne, som tror sig ha någon förklaring?


    Funderar på om det är tunern i DM500S eller PLi-imagen som är boven i dramat? Nu kan jag i alla fall helt utesluta detta med dålig signal p g a dålig mottagning (Dåligt LNB, dålig switsch, installationsfel e d.)
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss