Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 57

Ämne: Vilken av de tre ska jag välja?

  1. #1

    Vilken av de tre ska jag välja?

    Jag ska byta ut min DB 600 och Xtreamer Pro mot en HTPC och köra allt genom den. Det jag vill använda den till är att spela upp live TV samt full HD filmer.

    Jag har dessa tre valen som jag funderar på:

    1. Xtreamer Ultra med externt TV-kort med Win 7 och Mediaportal
    (Billig maskin och jag slipper bygga själv, och som fyller mina behov. Nackdel är att den inte går att bygga ut i framtiden. Prylnörd som man är så vill jag säkert ha något annat inom 1-2 år.)

    2. Mac mini med Lion med extrent TV-kort med Lion, Elgato och XBMC eller Plex
    (Kör Apple på allt annat i lägenheten, slipper bygga själv och datorn är tyst. Nackdel är priset samt att jag inte kan se live tv i XBMC eller Plex, och det finns inte lika bra instruktioner på hur man fixar med saker och ting)

    3. Bygga en egen HTPC med internt TV-kort med Win 7 och Mediaportal
    (Kan bygga den precis som jag vill, och ändra i framtiden. Nackdelen är att jag måste bygga själv och jag har noll koll på vad som behövs)

    Någon som har några tips eller synpunkter?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag vet inte om du gillar Linux, men jag hade valt att köra YaVDR på en Asrock HTPC.
    http://www.yavdr.org/
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=771442

    Med en USB-ansluten TV-tuner så kan du se på live-TV. YaVDR innehåller både ett eget gränssnitt och XBMC. Den versionen av XBMC som finns med i YaVDR klarar att spela upp live-TV. XBMC är ju också en mycket bra mediaspelare som spelar upp i princip allting.

    Sedan har du ju ett helt Ubuntu-OS i botten om du vill göra något annat med maskinen plus att det finns dussintals med plugins till YaVDR som gör allt möjligt.

    Jag har kört en HTPC med YaVDR ett år nu och är mycket nöjd!
    YaVDR kommer snart i en ny version som blir ännu bättre.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Skulle jag ha valet idag, och pengarna, skulle jag definitivt byggt en från scratch. Ett snyggt och litet kabinett (mini- eller micro ATX), med SandyBridge, kanske ett grymt AMD grafikkort alt. Nvidia (något som är tyst och drar lite energi) och du rockar fett och kan byta och lägga till grejjer hur du vill. Absolut det ultimata.
    Vu+ Solo SE Version 2

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Jag har kört en HTPC med YaVDR ett år nu och är mycket nöjd!
    YaVDR kommer snart i en ny version som blir ännu bättre.
    Jag är lite skeptisk till Linux då jag vill att saker ska vara enkla. Hur fungerar YaVDR med CAM och olika TV-kort?

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Om du vill att saker ska vara "enkla" varför väljer du då W#, som är det mest omständiga operativ som finns. Inget är ju färdigt vid leverans, utan du måste installera en massa verktyg m.m. För att inte tala om virus o.d.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Matsmac: LINUX ÄR enkelt. Det är väldigt svårt att försöka tala om det för folk. Tänk dig att vid installation av operativsystem (Ubuntu) du bara behöver ange ditt namn, var du är någonstans, alias och lösenord; sedan installeras och allting ställs in automatiskt. När jag använde Windows behövde jag en installations-CD till varje liten mojt i eller som kunde anslutas till datorn.

    Det var länge sedan LINUX-varianterna såg ut som DOS gjorde.

    Problemet med LINUX är att det inte går att spela så många av dina spel. Men det verkar inte som om det är det du vill ha datorn till i alla fall. Det finns möjligheten att installera både WIN och LIN på datorn och välja vad du vill ha vid uppstart.

  7. #7
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Fast jag tycker nog terminalen är det bästa med Linux. Fast jag gillade ju iofs DOS med
    Rust Never Sleeps

  8. #8
    Kanske ska ta och prova linux, men då gäller det att TV-kortet är kompatibelt. Något annat man ska tänka på?

    Var inne på Inet och fick hjälp att sätta ihop en dator. Blev lite dyr. Vad säger ni?

    http://www.inet.se/kundvagn/visa/698828/htpc-inet

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matsmac Visa inlägg
    Jag är lite skeptisk till Linux då jag vill att saker ska vara enkla. Hur fungerar YaVDR med CAM och olika TV-kort?
    Det finns en softcam till YaVDR som funkar helt problemfritt mot min cardserver där jag har ett Canal Digital och ett Viasat kort.
    Jag vill inte påstå att YaVDR är helt enkel att sätta upp, men det tror jag inte någon HTPC-lösning är...?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    260
    Tackad
    13 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matsmac Visa inlägg
    Kanske ska ta och prova linux, men då gäller det att TV-kortet är kompatibelt. Något annat man ska tänka på?

    Var inne på Inet och fick hjälp att sätta ihop en dator. Blev lite dyr. Vad säger ni?

    http://www.inet.se/kundvagn/visa/698828/htpc-inet
    Är inne på helt samma bana som dig så uppdatera gärna med vad det blev och hur det gick när du är klar
    DM800 HD SE • DM800 HD PVR (Klon) • HTPC - OpenELEC

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss