Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Arabkanaler när jag söker på Sirius och thor satelliter?

  1. #11
    JAg bytte satellites.cml till nordic kanalerna, därför det bara finns dom antar jag. konstigt nog hittar skiten bara en massa arabkanaler ändå. fattar noll, på hotbird hittade boxen svt kanalerna och tv 1000 :S. ska ju ha in CDs paket.

  2. #12
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Har TS problem. Ring en antenn snubbe som installerar parabolen åt dig, om allt redan är klart med montering, kabeldragning osv, då är det bara inställningen av parabolen som är kvar. Ett tips är (om möjligt) titta på vart andra paraboler i området pekar, då vet man ungefär vart man ska peka pottan så att man har någon chans att hitta rätt.

    Tar max 10-15min för en TV-montör att rikta in parabolen, kostar inte så mycket, max 800kr men antagligen billigare då det går fort eftersom allt redan är klart. Det är inte så krångligt att rikta in en parabol med en sat beeper men oftast hjälper det med lite vana och sedan veta vart man ska peka pottan.

  3. #13
    Dom jag har sökt på är Sirius och Thor 3/5/6, samt Astra4A. hittade samma kanaler på thor/astra.

    Ursäkta om jag är dåligt påläst, men när jag väljer lnb, så har jag 2 huvuden. där väljer jag Sirius/Thor. har provat att ändra plats och blir samma kanaler.

    Vad menar du med att Thor är uppdelat på 2band? och vart väljer jag KU-bandet i kanalsökningen?

    tack igen för svar

    mvh

  4. #14
    Hej Dennis!

    Jag har riktat den rätt, grannen har den likadant. signalen till satelliterna jag vill söka på är alltså bra. ligger på 80% på båda. alla kablar är klara och dragna, installerat och klart. det ända är att jag har en ny box.

    mvh

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det är Ku-bandet du är på. För att ta emot signalerna på thors c-band krävs en speciell lnb och en dubbelt så stor antenn. Problemet är i diseqc-inställningarna. Kolla så att de stämmer med switchen. Annars är det väl inget fel på arabiska kanaler.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Du tycker dig ha riktat parabolen rätt, men sannolikt har du inte det. Astra 4A på 4,1E är det nog som du får in - när du ska ha in Thor på 0,8W och Sirius på 4,8E. Ingen stor skillnad alltså ...

    Tycker du att det blir för dyrt att anlita proffs, så lossa parabolen så pass mycket att du kan vrida den. Ta med dig mobilen ut i stegen, vrid parabolen lite åt öster, samtidigt som du låter tjejen hålla koll på när signalen försvinner och du får en ny stark signal. Kolla dessutom att lutningen i höjdled, elevationen, är den rätta, på samma sätt. Blir det inte bra ändå, så får du anlita expertis, men det kostar inget att prova.

    Lycka till!
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Sirius har bytt namn till astra4a

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Hexantrop Visa inlägg
    Du tycker dig ha riktat parabolen rätt, men sannolikt har du inte det. Astra 4A på 4,1E är det nog som du får in - när du ska ha in Thor på 0,8W och Sirius på 4,8E. Ingen stor skillnad alltså ...

    Tycker du att det blir för dyrt att anlita proffs, så lossa parabolen så pass mycket att du kan vrida den. Ta med dig mobilen ut i stegen, vrid parabolen lite åt öster, samtidigt som du låter tjejen hålla koll på när signalen försvinner och du får en ny stark signal. Kolla dessutom att lutningen i höjdled, elevationen, är den rätta, på samma sätt. Blir det inte bra ändå, så får du anlita expertis, men det kostar inget att prova.

    Lycka till!
    Så även om min signal är bra på båda satelliterna (över 80%) så kan det ändå vara fel? är på Thor 0.8w och Sirius 4.8E. Men ska ut och se om jag kan få 90% signal eller över. om inte det funkar så vet jag itne vad jag ska göra.

    Tack för alla svar. återkommer om jag ordnar det, annars ringer jag proffs imorn.

    mvh

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Sirius har bytt namn till astra4a
    Ja, men även den som ligger på 4,1E heter Astra 4A, och det verkar vara den han fått in ...
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  10. #20
    Har provat att rikta parabolen, men ändå söka på samma kanaler. har endast sökt på Astra 4a och Thor. Fick in en massa andra kanaler, tyska, holländska mm. parabolen har säkert 5år på nacken om inte mer, funderar på att investera i en ny, men först tar jag hit ett proffs imorn som får prova.

    tackar alla för svaren. återkommer när allt är klart

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss