Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Rekomendation på bra LNB

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    260
    Tackad
    13 gånger

    Rekomendation på bra LNB

    Då jag snart får min HTPC som kommer ha dubbla tuners tänkte jag byta ut mina twin LNBs mot quad.
    Undrar om någon har ett bra kanske även prisvärt märke att rekommendera? Priset är dock inte det viktigaste, kvalité och funktion går före

    Tack på för hand.
    DM800 HD SE • DM800 HD PVR (Klon) • HTPC - OpenELEC

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    260
    Tackad
    13 gånger
    Vad skiljer på Quad och Quattro huvud?
    Jag har två pottor på taket nu då man fick allt + montering när man band upp sig hos CD och Viasat så jag tänkte att det va lika bra då jag ändå behövde allt. Det är inga problem och sätta ett Quad huvud på dom 'små' parabolerna va? Är det nått jag behöver tänka på där?
    DM800 HD SE • DM800 HD PVR (Klon) • HTPC - OpenELEC

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Megasat diavolo, Technomate, ... (Tja, i stort sett alla som är en prisnivå över de allra billigaste. Av någon anledning uppför sig LNB helt olika även om det är samma sorts parabol, mottagare och kabellängd. Det är därför som det kan bli ganska hätska diskussioner när en hajpad LNB inte presterar hemma hos någon. Köp på dig ett par oli9ka och lämna tillbaka de som inte passar din parabol. Kolla först att det är OK med affären)

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Quattro-LNB är ENBART till för multiswitch-anläggningar. Det finns två polarisationslägen och hög/låg-band på inkommande signal från satelliten. Därför krävs det fyra utgångar på en quattro-LNBför att den skall fungera med multiswitch. T.ex. 1. polarisation 1 lågband, 2. polarisation 2 högband, 3. polarisation 2 lågband, 4. polarisation 2 högband.

    En QUAD-LNB kan försörja fyra mottagare, alltså som en single, twin och octo-LNB.

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Sneaky Visa inlägg
    Vad skiljer på Quad och Quattro huvud?
    Jag har försökt förklara lite om olika typer av LNB i Wikin:
    http://www.comhit.net/showwiki.php?t...iseqC-switchar
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    En annan personlig rekommendation om hur man köper prisvärda LNB med många utgångar är att gå in engelska Ebay och söka efter "octo lnb" eller "quad lnb". I England vräker de ut dessa LNB till skapliga priser p.g.a. någon Sky-kampanj.

    Jag kör bara med sådana LNB nu och de funkar helt OK. När man får dem sitter det en arm fastskruvad på dem som passar till Sky:s paraboler, men den är bara att skruva av. De är också lite smalare i halsen än normala 40mm men det löser man med 7-8 varv med eltejp!

    Detta bara sagt för den som liksom jag inte vill lägga ut mer pengar än nödvändigt. T.ex.:
    Octo LNB c:a 245:- (inkl. frakt):
    http://www.ebay.co.uk/itm/OCTO-LNB-s...item3a6913dba8
    Quad LNB c:a 90:- (inkl. frakt):
    http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-SKY-MK...item230fe56d8c
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    260
    Tackad
    13 gånger
    Tack för era svar! Tänkte inte på Wikin

    Det här med quattro blev helt plötsligt intressant! Byggde nämligen huset förra året och har ett så kallat 'smarthus' så jag har en central och uttag för TV, LAN o telefon överallt där ja kunde tänkas behöva det och nu till det intressanta, fick med en sån här http://satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=4928
    TV-nissen som va här hade inte sett en innan och visste inte hur den funka och inte jag heller. Jag hade bara behov av två mottagare då så vi kopplade det helt enkelt som 'vanligt'. Men med ett quattro huvud på varje potta skulle jag kunna använda denna och dela till 8 mottagare?

    EDIT:
    Tack för det tippset atomized, snorbilligt ju! Lätt värt att testa först.
    DM800 HD SE • DM800 HD PVR (Klon) • HTPC - OpenELEC

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ja, grattis! Den multiswitchen du har blir perfekt med två quattro-LNB så kan du som sagt ha upp till 8 mottagare i huset!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Parabolerna som SKY sätter upp är inte runda utan ovala. De LNB som säljs på engelska EBAY är gjorda för den sortens paraboler. Det gör att om de används på en "vanlig" parabol "ser" den samma yta som den skulle gjort med den engelska parabolen; Den övre och undre delen av parabolen används alltså inte. Det gör väl inte så mycket om det är "starka" satelliter som skall tas emot; ASTRA4A, THOR, EUROBIRD, ASTRA19 m.fl. Att försöka ta in ASTRA2D och andra svaga satelliter blir jobbigare med en sådan LNB.

    Om motsatsen används, alltså en svensk LNB på en engelsk parabol blir resultatet inte heller bra då den ser en yta större än parabolen och all möjlig konstig strålning kan tas emot av LNBt och störa mottagningen.

    Grattis till att ha en multiswitch hemma! Undrar hur man köper på sig saker man inte vet vad det är när man bygger hus? 10 000 kr gott och blandat hos satellitproffsen?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss