Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Korta bildstörningar på kodade och fria HD kanaler med DM8000HD

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Du är inne på något som är nära sanningen. Har själv också skrivit ett inlägg på Dream Multimedias supportsida och väntar svar från dom. Antar att dom svarar något liknande. Tack för ditt inlägg och arbete. Kommer du på något mer om mitt problem hör gärna av dig.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Är inne på det som "Schwede30" redan varit inne på nämligen "jordning". Inget av min utrustning såsom TV, DM8000HD, DiseqC switchar, LNB samt parabol/maströr är förbundna med elsystemets skyddsjord. Vet inte hur andra har gjort men jag tror att de flesta inte tänkt på detta eller så har de det och har därmed inga bildstörningsproblem. Jag har planer på att jorda min parabol och maströr via jordkabel till en jordskena i marken och till samma jordpunkt ansluta kabelskärmen på några av koaxialkablarna och därmed är iom detta hela kedjan jordad. Vet inte om detta kan lösa mina problem, men ur åsksynpunkt är detta nog något man bör göra. Alternativt ansluter man jorden till elsystemets skyddsjord (gul/grön kabel). Någon som vet har påstått att man bör ha jorden avskild från elsystemets skyddsjord och i stället jorda maströr via jordspett i marken vad gäller TV, satellitmottagare och antennutrustning. Utöver detta tänkte jag koppla in all min TV/satellit utrustning via grendosor med inbyggda nätfilter som jag beställt. Sedan är frågan om man verkligen behöver en "galvanisk avskiljare" på F-kontakter på ingångarna till satellitmottagare. Kanske även antenningången för markbunden antenn (DVB-T) behöver detta. Synpunkter på allt detta enl ovan?
    Senast redigerad av perahl1 den 2011-08-18 klockan 08:46.

  3. #13
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Galvanisk avskiljare kan du ha på DVB-T om du inte har förstärkare uppe i antennen. Det funkar dock inte på satellitmottagare eftersom mottagaren behöver skicka spänning upp till LNB.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Tack för info, det borde jag förstått ang avskiljare för satellit. Vad har du i övrigt för synpunkt ang jordning av utrustning och antennprylar?

  5. #15
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är aldrig fel att jorda, och det sätt som du beskriver verkar vettigt. Väsentligt när man jordar är korta och grova kablar till jord. Därför kan det vara bättre att jorda till en jordskena i marken än till elnätets jord, beroende på hur kabeldragningen ser ut.

    Om jordningen sedan hjälper mot dina bildstörningar törs jag inte ha någon åsikt om.

    Edit:
    Jag hade nog jordat kablarna med något sånt här där de går in i huset:
    http://satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=37057
    Senast redigerad av atomized den 2011-08-18 klockan 15:09.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss