Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Behöver jag förstärka signalen?

  1. #1

    Behöver jag förstärka signalen?

    Hej alla!

    Jag är splirrans ny både här och i Dreamboxsammanhanget.

    Jag har en 800HD som en vän har hjälpt mig att komma igång med. Det är ett litet problem dock.

    Idag tog han med sig sin 500 för att kolla att den funkade här. Vi finjusterade parabolen lite och fick 95% signalstyrka på Thor och jättebra bild. Så långt allt väl. Sedan bytte vi till min box och den visade bara 15% signalstyrka trots att parabolen inte hade rört sig en millimeter. Innebär detta att jag måste boosta signalen med en antennförstärkare eller något annat för att få en vettig signal? Eller kan man lösa det på annat sätt?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Siffrorna betyder ingenting. Blev det bild med din mottagare? (Blev det bild => rör ingenting)

    Det finns två staplar, en som söger signalstyrka och en som är signalkvalitet. Signalstyrka säger bara att det kommer en stark signal till mottagaren, om det är brus eller kanalsignal spelar ingen roll. Aignalkvalitet är den som spelar roll.

    Troligen är det dålig kontakt någonstans, kontakten kanske inte skruvades på helt perfekt när ni anslöt din mottagare.

    Linjeförstärkare fungerar bara om du har väldigt långa kablar och dålig signalkvalitet. På 500an blev det bra bild, så det är ntroligen inget fel med signalen in till mottagaren.

    Hade du valt rätt satellit? (Ku och C-band), Använder du DISEqC? DB är lite mysko när det gäller inställningarna i satellitmenyerna.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008
    Inlägg
    78
    Tackad
    3 gånger
    Låter som att du inte får lock på transpondern med 800:an. Därav så låg signalstyrka. Kolla så det är rätt inställt annars så är det tunern som är pajj.

    Tips: Ha aldrig boxen på när du meckar med antensladden. Förutom att det kan killa väldigt oskönt i fingrarna så är det inte bra för tunern

    Edit: C-band skall du inte välja om den möjligheten finns
    Senast redigerad av Loranga den 2011-08-11 klockan 23:05.

  4. #4
    Nu blir jag Hulken snart. Polarn tog hem boxen till sig igen i gårkväll och fick den att fungera perfekt. Jag åkte dit, konstaterade att jo - det var skitbra bild. Så jag kommer hem och kopplar in den, har ännu starkare signal än hos polarn men det är bara svart. NÅN enstaka kanal funkar, typ ukrainska nyheter... SVT har tokstark signal men ingenting. Så.. Eftersom boxen funkar utan problem hos polarn och det enda som skiljer är parabolen/mottagarna så lär jag väl måsta byta ut dem då..

  5. #5
    Ska väl förtydliga. Jag har ett sådant där Clas Ohlson parabolpaket. http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=164726327
    Två lnb'er i en med inbyggd switch. Kanske är värsta dyngan? Fast den går ju som sagt hur bra som helst med en 500.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2010
    Inlägg
    66
    Tackad
    1 gånger
    testa o byt diseqc switchen

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    260
    Tackad
    13 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Hellish Visa inlägg
    Ska väl förtydliga. Jag har ett sådant där Clas Ohlson parabolpaket. http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=164726327
    Två lnb'er i en med inbyggd switch. Kanske är värsta dyngan? Fast den går ju som sagt hur bra som helst med en 500.
    En polare köpte samma paket och hur vi än gjorde fick vi bara in en satellit, också en 800.
    Till slut beställde han http://satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=345222 och det funka klockrent direkt.

    Citat Ursprungligen postat av tokper Visa inlägg
    testa o byt diseqc switchen
    Går inte då den är inbyggd.
    DM800 HD SE • DM800 HD PVR (Klon) • HTPC - OpenELEC

  8. #8
    Tackar Sneaky! Då tar jag och lägger en beställning där också.
    Som du säger så får jag bara in en parabol åt gången med den där.

    ...Parabolpaket beställt!
    Senast redigerad av Hellish den 2011-08-12 klockan 17:36.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    260
    Tackad
    13 gånger
    Ja antog att han fortfarande fick lämna tillbaka paketet som vi gjorde
    Det va lite dumt av mig, går inte det är naturligtvis det ett bättre alt.
    DM800 HD SE • DM800 HD PVR (Klon) • HTPC - OpenELEC

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss