Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Ta med dreamboxen till sommarstället?

  1. #1

    Ta med dreamboxen till sommarstället?

    Hej,
    Jag har två stycken DM500T av äldre modell som jag nyligen satt upp i nätverket igen. Allt fungerar bra. Tog igår med mig klienten till sommarstugan med hopp om att allt skulle fungera bra. Innan jag åkte ändrade jag i newcamd.list från min interna adress på servern (192.168.2.9) till en dyndns-adress som jag skapat. Så enkelt var det dock inte.
    Jag använder gemini_0470, NewCS 1.65 och MGCamd 1.31.

    Har idag öppnat lite portar på min router och även snurrat runt på forumet för svar. Vad har jag glömt? Det finns en newcamd.conf som innerhåller samma del som newcamd.list (CWS = 127.0.0.1 34000 dummy dummy 01 02 03 04 ....). Behöver man ändra där oxå? Vad är "CWS_INCOMING_PORT = 21000" i newcamd.list? Är det "lyssningsporten"? Skall man använda samma port för CWS_DEBUG_PORT = 12001 i newcamd.conf? Rörigt med alla portar.
    Skall i em ut till stugan igen och hoppas att öppnandet av portar har hjälpt mig.

    Tacksam för lite tips....

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    260
    Tackad
    13 gånger
    Har du öppnat porten i routern skall din dyndns adress funka om den är uppdaterad.
    Du kan testa detta hemma, ansluter den med dyndns adressen kommer den gå via nätet till din server så du kommer se ett externt ip i loggen om det funkar.
    DM800 HD SE • DM800 HD PVR (Klon) • HTPC - OpenELEC

  3. #3
    Tanken slog mig faktiskt så jag provade att ansluta den hemma innan jag stack men det fungerade inte. Jag provade även min ip-adress (från telia) men ingen lycka. Behöver man mer än en CWS-rad i newcamd.list? (CWS = xxxx.dyndns.org 34000 dummy dummy .........).
    Vilka portar behöver man öppna? i CWS står det 34000 så den har jag öppnat. Har även öppnat 12000 och 12001 (incoming, debug). Fler?
    Det funkar fortfarande inte. Hur hänger lyssningsportar och debug ihop? Hur hänger CWS-raderna i newcamd.conf ihop med newcamd.list?
    I newcamd.list står det CWS_INCOMING_PORT = 21000 skall detta ändras? Behöver jag öppna 21000 oxå?

    Mycket förvirring <-----> många frågor

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    154
    Tackad
    7 gånger
    hej!
    Du behöver inte öppna någon debug eller incomming port.
    Du kan ju kolla newcs.xml också för att se så att det verkligen är 34000 newcs använder.
    Testa också att pinga din dator/dreambox så du vet att dnsen funkar...
    Har du dreamboxen inställd på dhcp, får den olika IP när du startar om den ?


    För det ska bara vara att ändra adressen i newcamd.list och öppna port routern.

  5. #5
    Jag kollade i newcs.xml och där står det "<newcamd_port>34000</newcamd_port>" på lower card reader. Upper card reader har jag satt <enabled>No</enabled>. Jag har även provat båda. Sedan står där ett annat portnummer på user:

    <name>xxxxx</name>
    <password>xxxxx</password>
    <hostname>localhost</hostname>
    <port>12000</port>
    <au>on</au>
    <sidoverride>off</sidoverride>
    <spider>No</spider>

    Vad är det för portnummer?

  6. #6
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    Kommer inte riktigt ihåg men TROR du bara ska ha newcamd.list filen i boxen och ingen .conf!
    .list ska väl ligga under var/keys/? Var ett par år sen jag fipplade med 500 box så jag kan vara ute å cyklar :=)
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  7. #7
    Jag fick med mig båda filerna vid installationen.
    Jag höll på med det här för 5-6år sedan och då fanns ingen .list. Då gjorde man alla inställningar i newcamd.conf. I den filen finns fortfarande raderna "CWS = 127.0.0.1...." kvar.
    Skall iväg en runda men skall prova senare att ta bort .conf och se vad som händer. Skall även prova att ställa in i .conf och ta bort .list.

    Det som är konstigt är att allt fungerar som det skall när jag kör intern adress.

  8. #8
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Det verkar som du inte gjort någon port forward i din router.
    Kolla vilken port/portar som används i newcamd.list och se till att den pekar mot din cardserver i routerns inställningar.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av sleddog Visa inlägg
    Det verkar som du inte gjort någon port forward i din router.
    Kolla vilken port/portar som används i newcamd.list och se till att den pekar mot din cardserver i routerns inställningar.
    Jo, jag har öppnat portar (bl.a 34000) och även provat port check utifrån. Allt ok. Däremot såg jag att jag bara öppnat TCP och inte UDP. Skall lägga till det. Vet du skillnaden på CWS-raderna i .conf och .list? Är raderna i .conf kvar sedan gamalt?

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av olahen Visa inlägg
    Jag kollade i newcs.xml och där står det "<newcamd_port>34000</newcamd_port>" på lower card reader. Upper card reader har jag satt <enabled>No</enabled>. Jag har även provat båda. Sedan står där ett annat portnummer på user:

    <name>xxxxx</name>
    <password>xxxxx</password>
    <hostname>localhost</hostname>
    <port>12000</port>
    <au>on</au>
    <sidoverride>off</sidoverride>
    <spider>No</spider>

    Vad är det för portnummer?

    Ändra den där så att det blir:
    Kod:
    <name>xxxxx</name>
    <password>xxxxx</password>
    <au>on</au>
    <sidoverride>off</sidoverride>
    <spider>No</spider>
    Sedan gör du newcamd.list på klienten som bara innehåller:
    Kod:
    CWS_KEEPALIVE = 300
    CWS = <ext ip-addr> 34000 xxxxx xxxxx 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14
    Har du sedan forwardat port 34000 i din hemmarouter till newcs-servern så borde det funka.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss