Resultat 1 till 10 av 124

Ämne: Openbox S10

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger

    Första intryck

    Idag fick jag tid att leka några timmar med lådan. Första intrycket är övervägande positivt. Det första man märker är att menyerna är ganska enkla och saker ligger kanske inte där man väntar sig. T.ex. ligger konfig av cs-klienten under Network-menyn. Men inga större problem här, om man tittar runt lite så hittar man det man väntar sig.

    Jag lade in Thor 1W och Astra 4.8E och sökte in kanalerna. Kanalsökningen gick ganska fort speciellt med tanke på att jag valde alternativet "blind scan" så man kan inte klaga på hastigheten. Det tog väl c:a 10 min. per satellit. Alla kanaler hittades vad jag vet, har inte hunnit göra någon komplett kanallista ännu. Även alla HD-kanaler, det har jag hunnit kolla att Canal Digitals HD-kanaler alla finns med och går att titta på.

    Att sätta upp en mgcamd-klient var lite struligare. När jag lade in uppgifterna för hand från fjärrkontrollen fick jag det inte att fungera. Importerade då en newcamd.list fil från ett USB-minne och då hoppade det plötsligt igång efter en omstart av boxen. Sedan har det varit stabilt. Funktionerna för att editera cs-filer och aktivera dem känns ganska primitiva, men det funkar ju.

    En nackdel för mig som gammal Linux-räv är att man inte kan komma åt någon kommando-prompt eller kolla i några logfiler på boxen när det blir problem. Det sägs att boxen kör Linux, men den är "embedded" och svarar inte på telnet eller ssh. Så någon kommandoprompt går inte att komma åt på något enkelt sätt. Kanske det går att komma åt konsolen via serieporten, det har jag inte testat ännu.

    När jag fått bild på boxen märkte jag att det var en BRA bild! Bilden på HD-kanalerna är i klass med vad min CubeRevo presterar, inte dåligt! Uppskalade SD-kanaler blir inte fullt lika bra, men helt OK. Bildkvaliten är inget jag kommer att störa mig på utan den är fullt godkänd. Man ska ha i tankarna att detta är en 600-kronors box och det är inte helt rättvist att jämföra den med boxar som kostar många tusenlappar, men för sitt pris är den mycket bra och presterar minst lika bra bild som CD:s eller Viasat:s egna boxar.

    Nu har den stått och gått ett par timmar medan jag brottats med att försöka göra några favoritlistor. Det är knöligt att göra med fjärrkontrollen, det tar nog en helkväll som någon skrivit. Det finns ett PC-program man kan använda men det har jag inte hunnit testa ännu. Efter ett par timmar på en HD-kanal är boxen bara ljummen, så värmeutveckling verkar inte vara något problem. För den som undrar kan jag nämna att det är ingen fläkt i boxen utan den är helt tyst.

    Kanal-zappningen är snabb och bra. SD till SD eller HD till HD går mycket snabbt. Om man växlar från HD till SD eller tvärtom tar det lite längre tid, men aldrig mer än 1-2 sekunder.

    En sak som är lite jobbig är fjärrkontrollen. Den har de trögaste knappar jag känt. Alltså knapparna funkar bra, men att trycka ner dem är trögt, rena styrketräningen för fingrarna, kanske blir den mjukare efter lite "inkörning"?

    Jag har inte provat att ladda någon ny firmware ännu utan kör med den som kom med boxen. Den heter C2HS2-11-07-14:0651CM så den verkar hyfsat ny. Det fanns svenska att välja som språk och jag har inte märkt några speciella problem ännu.

    På det stora hela och med tanke på priset är jag mycket nöjd så här långt. Boxen fyller de förväntningar jag hade på en billig box för andra-TV:n i sovrummet.

    Några plus och minus:

    + Snabb kanalsökning
    + Snabb zappning mellan kanaler
    + Mycket bra bild
    + Låg värmeutveckling

    - Primitiva menyer
    - Konfiguration av CS-klient bökig
    - Inget Linux-shell
    - Bökigt att sortera kanaler med menyerna
    - Fjärrkontrollens knappar är tröga att trycka på
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #2
    Hej,
    Vad har du för box på tvn som inte sitter i sovrummet ?

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ihh9090 Visa inlägg
    Hej,
    Vad har du för box på tvn som inte sitter i sovrummet ?
    Jag vet inte om frågan var ställd till mig?
    Men jag har en HTPC i vardagsrummet som kör yaVDR 0.3 (används mest). Sedan finns där också en IPBox 9000HD som inte används så mycket längre.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss