Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Ta emot satellit TV genom fönster... går det?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    254
    Tackad
    2 gånger

    Ta emot satellit TV genom fönster... går det?

    Jag funderar på att flytta men det finns ett problem, balkongen ligger i fel riktning.
    Dock har jag stora fina fönster rakt mot syd. Frågan är om det är möjligt att ta emot signal genom fönstret?
    Någon som har erfarenhet av detta?
    Idag tar jag emot thor 1w, sirius 4,8ö och hotbird 13ö på en 78 cm tallrik. Det lär jag ju knappast kunna göra genom en fönster, eller vad tror ni? Kanske fimpa hotbird och få in åtminstone thor och sirius?

    Alternativ 2 är att plocka satelliter längre öster ut. Lyngsat hade tidigare jättebra kartor där man kunde se vilken storlek på tallriken man behövde för olika satelliter, men de verkar vara borttagna.. Nån som har nån koll på ungefär vilken storlek man behöver för 40ö, 36 ö, 28,2ö?
    ~~ Allt som finns i luften är gratis ~~

  2. #2
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Ta in Thor och Astra (Sirius) genom fönster är inget problem, har en polare med exakt samma problem som dig, nu har han en parabol monterad på fönsterbrädan inomhus =)
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    254
    Tackad
    2 gånger
    Ok.. hur stor tallrik har han?
    ~~ Allt som finns i luften är gratis ~~

  4. #4
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Han bor i Västerås och jag tror det är en CD-orginal, så typ 60-70cm ...den är ju oval
    Multitasking means screwing up several things at once.


  5. #5
    Donator forhikes avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    560
    Tackad
    9 gånger
    Körde parabolen liggandes i en soffa på altan, funkade att ta emot genom plast taket, var dock på analog tiden :/

    B.r

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    254
    Tackad
    2 gånger
    Ok,, kanske ska flytta då.. men tråkigt om det inte kommer funka.. har läst olika teorier om att om det är gamla fönster så funkar det inte pga det är metall i dem som reflekterar signalen.. Vet inte om jag ska fråga hyresvärden, blir lite suspekt
    Men det är klockrent söderläge iallafall, kan tänka mig att man tappar mer signal om den ska gå snett genom ett fönster, och så riskerar man väl att få konstiga brytningsvinklar också..
    Tackar för erfarenheter och kommentarer, om jag flyttar så berättar jag hur det gått
    ~~ Allt som finns i luften är gratis ~~

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Finns någon tumregel om att man får gå upp en storlek i diameter på parabolen om den skall sättas upp inomhus. Kan behöva byta ut glaset i fönstret, men troligen skall det fungera.

    28,2: se www.astra2d.com (tror jag att det är. Där finns massa information. Jag tar emot de övriga ASTRA2-satelliterna med en 90 cm-parabol i Lund.
    De andra satelliterna fungerade för några år sedan med en 1 m parabol (i Lund)

    Det finns en väldigt bra satellitsida, www.satmania.com. Den har tyvärr inte uppdaterats på fem år, men kan ge svar på hur stor parabol som krävs för att ta emot en satellit runt om i Europa. Det finns även information om nödvändig parabolstorlek på KingofSat-hemsidan.

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Pacmyc, nja. Det kanske fungerar men är inte att rekommendera att ta emot signalen på det sättet. Eftersom du tar in Viasat så finns det en möjlighet att montera upp en sådan där LITEN viasat parabol för mottagning. Jag har sett folk skruva fast den i fönsterkarmen eller där dom haft två fönster så har dom satt den på vertikala regeln av fönstret osv. Det går då dessa små paraboler inte väger mycket.

    Då kan du i alla fall ta emot viasat, frågan är om du får göra så. Beror självklart på om det är hyresrätt eller BRF. Och jag vet att en hel del hyresrätter (bolagen) numera tillåter paraboler uppmonterade på balkonger, och andra sätt, men under förutsättning att man använder sig av en godkänd installatör eller någon dom anlitar.

    Så det bästa är att höra sig för INNAN man flyttar vad som gäller och vilka möjligheter som finns, eller försök fixa en annan lägenhet där du har balkong mot söder. Bolagen eller en BRF kan inte hindra dig juridiskt att montera en parabol på en balkong, där den står på en ställning med sandsäckar eller liknande. Jag har inte hört om något sådant fall där folk fått problem. Att däremot montera på fasat eller hängande utöver balkongen kan bli problem.

    Allt beror på vad värden tycker om det eller BRFen.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    254
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Pacmyc, nja. Det kanske fungerar men är inte att rekommendera att ta emot signalen på det sättet. Eftersom du tar in Viasat så finns det en möjlighet att montera upp en sådan där LITEN viasat parabol för mottagning. Jag har sett folk skruva fast den i fönsterkarmen eller där dom haft två fönster så har dom satt den på vertikala regeln av fönstret osv. Det går då dessa små paraboler inte väger mycket.

    Då kan du i alla fall ta emot viasat, frågan är om du får göra så. Beror självklart på om det är hyresrätt eller BRF. Och jag vet att en hel del hyresrätter (bolagen) numera tillåter paraboler uppmonterade på balkonger, och andra sätt, men under förutsättning att man använder sig av en godkänd installatör eller någon dom anlitar.

    Så det bästa är att höra sig för INNAN man flyttar vad som gäller och vilka möjligheter som finns, eller försök fixa en annan lägenhet där du har balkong mot söder. Bolagen eller en BRF kan inte hindra dig juridiskt att montera en parabol på en balkong, där den står på en ställning med sandsäckar eller liknande. Jag har inte hört om något sådant fall där folk fått problem. Att däremot montera på fasat eller hängande utöver balkongen kan bli problem.

    Allt beror på vad värden tycker om det eller BRFen.

    Det var just därför jag ville veta om det går att sätta parabolen innanför fönstret
    Det är totalförbud mot paraboler på fasader hos de flesta hyresvärdar som jag känner till..
    Men tack för svaret ändå
    ~~ Allt som finns i luften är gratis ~~

  10. #10
    Seniormedlem hoggans avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    253
    Tackad
    8 gånger
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    Lyngsat hade tidigare jättebra kartor där man kunde se vilken storlek på tallriken man behövde för olika satelliter, men de verkar vara borttagna..
    http://www.lyngsat-maps.com/ Den du menar ?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss