Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byte av tv-leverantör, tips?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger

    Byte av tv-leverantör, tips?

    Jag kommer att byta från comh*m till satellit i samband med flytt.

    Jag kommer byta tuner i min ena 600-box samt köpa en ny 800se. (blir bara att köra med två boxar) Parabol har jag sen tidigare men däremot saknar jag LNB samt DiSEqC.

    Tips på LNB mottages gärna, kan jag köra med dessa eller finns det billigare som ät likvärdiga/bättre?

    Samma gäller DiSEqC, hur är biltemas??? Annat tips?

    Om jag lagt inlägget fel så flytta det gärna till rätt plats.
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Kan man undvika att köra med DiSEqC är det att föredra eftersom dessa kan strula (i alla fall vad jag har förstått av tidigare trådar i forumet när det gäller dreambox + DiSEqc) , resten är inte lika viktigt de flesta LNBer fungerar som dom ska.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    158
    Tackad
    1 gånger
    jag kör med claes olssons diseqc (från deras nordenpaket) och den fungerar utan anmärkning, antar detsamma gäller för biltema.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Jag förordar Canal Digital. Mest p.g.a. att CD saknar kanal 6 och Viasat kanal 9. 6an finns som FTA i det digitala marknätet, vilket 9an inte gör. Det finns mottagare (och TV-apparater) som har mottagare för både satellit och markbundet (DVB-S/S2 och DVB-T)

    DVB-T/T2 är helt ok, men HD bilden "sägs" vara sämre än HD-bilden från DVB-S2-mottagare.

    Om du "enbart" skall använda LNBn till att ta emot THOR eller ASTA fungerar vilket LNB som helst. OM du bor långt upp i landet eller tänker ta emot svagare sändningar som ASTRA2D krävs det bättre (läs: dyrare) LNB

    Min uppfattning är att Biltemas DISEqC-switch fungerar alldeles utmärkt för att ta emot de starkare satelliterna. Jag skulle inte välja BILTEMAS till ASTRA2D-mottagning. DISEqC fungerar oftast väldigt bra. Felet många gör att de sätter switchen oskyddad från väder och vind. Sätter du den någonstans där den är hyfsat skyddad från väder och vind så håller den längre.

    AZBOXarna har ett llite mer genomtänkt DISEqC-system än Dreambox. Om det är det du skall ha den till är AZBOX en utmanare till DB.

  5. #5
    Seniormedlem hoggans avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    253
    Tackad
    8 gånger
    http://www.almsat.com/sv/product/299...EqC-switch-2-1 Såna switchar har jag och ett antal kompisar kört på och det har fungerat klockrent. Billiga är dom ju också

  6. #6
    Kanske en dum fråga, om jag byter tuner från en DVB-T till en DVB-S behöver jag ställa om något i programvaran för att börja ta in satellit transpondrar istället för vanlig "antenn"-mottagning?

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Nej, det behöver du inte. Mottagaren skall känna igen vad för slags tuner som är installerad. Men, jag tycker att det är bäst att ha en mottagare där det går att ha flera olika tunrar samtidigt.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss