Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: dreambox hjälp, signalkvalitet

  1. #1

    Question dreambox hjälp, signalkvalitet

    Tjo. Införskaffat dreambox (DM500HD) men inte fått igång så vi kan se på kanalerna.
    I nuläget får vi in ett fåtal kanaler, utländska kanaler som känns rätt ointressanta.
    Vi får dock inte in några "normala" kanaler (Som SVT, TV6 etc) och även på de kanaler vi får in
    så är bilden dålig med störningar osv.

    Funderar på om det är pga signalkvaliten som ligger runt 30%, signalstyrkan ligger på runt 90%.
    Med en vanlig digital box från canal digital så får vi in alla kanaler.
    Funderar på om det är yttre förhållanden som förstör (kabel/lnb), eller om det handlar om inställningar etc i dreamboxen.

    Kör med kabel direkt in i boxen, ingen switch och alltså bara ett huvud på parabolen, och det är ungefär 6 månader gammalt.

    *EDIT*

    Löste sig till slut! tack för all hjälp.
    Senast redigerad av dsn den 2011-09-10 klockan 12:52.

  2. #2
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Som vanligt så är ingen synsk här
    Är det satellit eller kabelmottagare?

    Antar att det är en satellit och då är frågan vilken image du kör med och om du ställt in rätt satellit i konfigurationen på boxen?

  3. #3
    Oh...inte? Nåja, får väl lägga till lite information då
    Satellit mottagare och Newnigma2 v3.2.1 2011-05-04. Ställt in på Intelsat 10-02 / Thor 5 / Thor 6 (0.8°W).
    Kanalerna dyker upp när man söker, men är bara svart utan ngt meddelande när man försöker se på dom.

  4. #4
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av dsn Visa inlägg
    Oh...inte? Nåja, får väl lägga till lite information då
    Satellit mottagare och Newnigma2 v3.2.1 2011-05-04. Ställt in på Intelsat 10-02 / Thor 5 / Thor 6 (0.8°W).
    Kanalerna dyker upp när man söker, men är bara svart utan ngt meddelande när man försöker se på dom.
    Har du stoppat in kortet rätt väg, och har du laddat ner cardserver och Softcam?

  5. #5
    Har faktiskt kört utan kort. Tänkte att jag iaf skulle få in dom okodade kanalerna (SVT1/2, TV6 etc). Svårt att säga om kortet är rätt när vi väl testat med det då det inte blir någon skillnad hur vi än gör. Tagit för givet att man skulle få något meddelande om kanalen är kodad, men bara blivit svart överallt (inklusive SVT1 etc).

    Vad det gäller softcam så antar jag att du menar mgcamd, oscam etc, för sådana har vi testat några, vi har däremot inte (vad jag vet) någon cardserver, trodde inte man behövde det om man inte card sharade.

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Vadå okodade kanaler ?? Något sådant finns inte varken på Viasat eller CanalDigital. Alla kanaler kräver ett kort.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    om du ställer på astra 4.8E och lägger in scam så kan du titta på "frikanalerna".
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  8. #8
    My bad. Trodde "must carry"-principen innebar att kanalerna var okodade på samma sätt som jag haft det via kabel-tv.
    Har dock provat med kortet åt alla håll och kanter utan resultat

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Muggesand Visa inlägg
    om du ställer på astra 4.8E och lägger in scam så kan du titta på "frikanalerna".
    Ah, är väl egentligen ute efter alla kanaler. Bara att jag (felaktigt) antog att jag inte behövde kortet före jag fått det att fungera med frikanalerna, och att det skulle komma upp något typ av felmeddelande om jag försökte se på en kanal jag inte hade tillgång till.

    Men som sagt så förblir bilden bara svart även med kortet vänt åt olika håll.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2004
    Inlägg
    469
    Tackad
    28 gånger
    Poker channel på Thor samt Sirius Channel på gissa var, var i alla fall okodade förr.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss