Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Vad är det för fel, blir snart galen?

  1. #1
    Medlem miloxs avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    112
    Tackad
    5 gånger

    Vad är det för fel, blir snart galen?

    Varför går det inte att streama till en dator i min nya lägenhet? Jag har en DM500C och en DM600C båda med OpenPLi och grejen är den att det hackar hur mycket som helst när jag försöker kolla via en dator. Båda boxarna fungerar superbra att streama med i min förra lägenhet och även hemma hos polaren, men inte här, och NEJ det är inte mitt nätverk som är problemet, har testat med 3 olika routrar och till sist även med en TP-kabel direkt mellan DB och PC, samma fel? Dålig signal: nja, det är absolut inga problem när man kollar på TV, aldrig några hack eller störningar, snr på 96%, agc på 38% och ber 0.
    Den berömda strömadaptern: NEJ, definitivt uteslutet.
    Din dator/VLC: NEJ, Definitivt uteslutet.

    Det enda som jag kan tänka mig är att det är något med signalen men hur kan det komma sig att det inte visar sig vid vanligt TV-tittande utan bara när man streamar?

    Det jag kan reflektera över är att det det tar väldigt lång tid att göra en kanalsökning i min nya lägenhet (typ 5 min) jämfört med min förra lägenhet (typ <1 min) har även noterat att ibland kan ber blinka till och gå upp till 10-20 på vissa kanaler men har aldrig påverkat TV-bilden.

    HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Prova att stänga av allt som kan stråla., särskilt trådlösa telefoner och trådlöst Internet.

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Kör du trådlöst nätverk? Eller har du kablar från routern till Dreambox och PC?
    Vad har du för Internetleverantör?
    Kolla om du har IP-adresser som börjar på 192.168.x.x i Dreambox och dator? Ev. har du fått skarpa IP-adresser från din internetleverantör och i så fall går trafiken en lång omväg mellan dina boxar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Där har du skillnaden mellan förra lägenheten och nu. Signalen i antennsladden. Jag skulle ha testat med en hemgjord antennsladd.
    Hur är ditt antennsladd kopplingar uppbyggda? Dvs hur är kablarna dragna eftersom du har två boxar.

  5. #5
    Medlem miloxs avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    112
    Tackad
    5 gånger
    Vad det gäller nätverk, kablar och ev störande kringutrustning så har jag som i ett sista desperata test satt en box med 1 m lång kabel
    (http://www.kjell.com/content/templat...0000,644000000) direkt från antennuttaget och en ethernet kabel direkt mellan box och dator med fasta ip nummer. Hjälper inte........

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Rent logiskt sett så har du provat allt och har felet med två olika boxar. Det enda gemensamma verkar vara din PC. Du skriver att det är uteslutet med fel i PC:n, men har du provat med en annan PC, t.ex. en bärbar?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Medlem miloxs avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    112
    Tackad
    5 gånger
    Samma PC fungerar ju med samma box (ar) i en annan lägenhet, men visst har jag även testat med flera olika datorer. Det enda jag kan se som kan orsaka det här är något som finns i hålet i väggen, men hur kan det bara påverka streamingen och inte TV-bilden?

  8. #8
    Seniormedlem mattheos avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    419
    Tackad
    34 gånger
    Jag kanske är ute och cyklar på tunn is. Men kan det inte vara antennsignalen som är svagare än i förra lägenheten. Tillräckligt stark för att ge bra bild på TVn men för svag för att streamas.

  9. #9
    Medlem miloxs avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    112
    Tackad
    5 gånger
    Ja du "mattheo" något skit är det men jag förstår inte hur det kan vara någon skillnad, det är ju dock digital signal och där finns ju inte "ganska" bra som begrepp, antingen så är det bra bild eller ingen bild (eller hackig) och om det är perfekt bild på tv:n så är det över mitt förstånd hur det kan påverka streamingen.....

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av milox Visa inlägg
    Samma PC fungerar ju med samma box (ar) i en annan lägenhet, men visst har jag även testat med flera olika datorer. Det enda jag kan se som kan orsaka det här är något som finns i hålet i väggen, men hur kan det bara påverka streamingen och inte TV-bilden?
    Oki, jag har svårt att tänka mig att svag antennsignal kan ge bra bild men omöjliggöra streaming... Men det kanske är så.
    För att testa detta kan du prova att koppla en antennförstärkare före boxen för att förbättra antennsignalen. Det är ganska välkänt att Dreamboxar ofta behöver antennförstärkare ihop med kabel-TV. Dreamboxar har inte jättekänsliga tuners.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss