Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: En T90-parabol till 8 Lägenheter

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Nu ville han ju ha fyra satellitpositioner så då räcker det inte med den switchen. Jag funderade också på en unicable lösning men kunde inte hitta någon som klarade så många LNB.
    Med två kablar ner kan han ta in 4 positioner.

  2. #12
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av buggy Visa inlägg
    Med två kablar ner kan han ta in 4 positioner.
    Med två kablar ner får han i varje lägenhet två kablar med två satelliter i den ena kabeln och två satelliter i den andra kabeln. Hur ansluter man detta till mottagarna?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Med två kablar ner får han i varje lägenhet två kablar med två satelliter i den ena kabeln och två satelliter i den andra kabeln. Hur ansluter man detta till mottagarna?
    Ajdå, tänkte inte på det.

  4. #14
    sm0kie
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av buggy Visa inlägg
    Jodå, det går. Lösningen kallas Unicable
    Med 2 Quattro lnb behöver du bara skicka ner en kabel med den här:
    http://www.inverto.tv/products/produ...tion=49&id=161
    Du kan även behålla boxerantennen.
    Vart kan man köpa detta i Sverige? någon som kan en bra webshopp?

    Men hur funkar den rent praktiskt?;

    1. 2 Quattro LNB kopplas in i Unicable dvs. 8 kablar in och 1 ut.
    2. Hur kopplas då den kabeln som går ned till källaren upp till 8 mottagare? Med en annan unicable switch som nu ist. tar 8 ut och 1 in?

  5. #15
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det här med unicable är ganska nytt och inte så beprövat ännu. Tidigare har jag sett att man kan köra fyra mottagare på samma kabel. Nu verkar det gå att köra åtta. MEN jag vet inte om det finns några switchar/omvandlare för att ansluta vanliga gammaldags sat-mottagare till unicable med 8 frekvenser.

    Det innebär alltså att alla i huset förmodligen måste skaffa mottagare som stöder unicable8 systemet, man kan alltså inte använda valfri mottagare. Jag vet inte om Dreambox stöder unicable överhuvudtaget ännu? CubeRevo gör det enl. spec.

    Till unicable systemet med fyra frekvenser har jag sett switchar som gör om unicable till vanliga gammaldags mottagare så antagligen kommer det väl (eller finns redan?) till unicable8 systemet.

    Hur som helst, unicable skulle kunna öppna upp möjligheter, men det är såpass nytt och oprövat ännu att jag inte tror att det bara är att gå och köpa en fungerande lösning direkt. Det krävs nog en del experimenterande, speciellt om man vill ha en lösning där folk ska kunna använda valfri sat-mottagare.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #16
    sm0kie
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det innebär alltså att alla i huset förmodligen måste skaffa mottagare som stöder unicable8 systemet, man kan alltså inte använda valfri mottagare. Jag vet inte om Dreambox stöder unicable överhuvudtaget ännu? CubeRevo gör det enl. spec.
    Det är alltså Dreambox det är tal om. Unicable låter som sagt rätt intressant. Men förutom den, vad händer ifall en vanlig LNB kopplas till fler mottagare? Kan den endast ta emot en frekvens (en kanal) eller hur blir det?

  7. #17
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av sm0kie Visa inlägg
    Det är alltså Dreambox det är tal om. Unicable låter som sagt rätt intressant. Men förutom den, vad händer ifall en vanlig LNB kopplas till fler mottagare? Kan den endast ta emot en frekvens (en kanal) eller hur blir det?
    Läs wiki:n
    http://www.comhit.net/showwiki.php?t...iseqC-switchar

    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    Unicable är inte något nytt. Dreambox har inte stöd för unicable. Glöm unicable. Det handlar om åtta lägenheter. Köp optiska lnb. Dra fyra tunna fiberkablar mellan lnb och övergången mellan opto och coax.
    Svarar på PM i frågor som är av allmänt intresse och borde ställts i forumet: Nej

  9. #19
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av hannhimhe Visa inlägg
    Unicable är inte något nytt. Dreambox har inte stöd för unicable. Glöm unicable. Det handlar om åtta lägenheter. Köp optiska lnb. Dra fyra tunna fiberkablar mellan lnb och övergången mellan opto och coax.
    Är lite intresserad av detta. Har du några länkar till såna LNB?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    Senast redigerad av hannhimhe den 2011-09-18 klockan 20:12.
    Svarar på PM i frågor som är av allmänt intresse och borde ställts i forumet: Nej

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss