Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Val av digitalbox - HD S

  1. #1

    Val av digitalbox - HD S

    Hej,

    Jag är ute efter en ny digitalbox till satellitsändingar.
    Idag har jag en Vantage men den stödjer inte cccam så den behöver jag byta ut.

    De krav jag har är:
    - HD (gärna 1080p men annars 1080i)
    - Plats för ett par kort, har idag Canal Digital som jag tänkt fortsätta abonnera på men även stöd för att t.ex kunna använda kort som kräver Viaccess eller annan avkryptering. Antar att de flesta boxar har multicas eller vad det heter som gör att jag kan stoppa i i princip vilka kort som helst. Så plats för 2 kort utan att behöva CA-modul.
    - Så enkelt som möjligt att komma igång med cccam
    - Bra gränssnitt som är användarvänligt gällande favoritlistor och annat (inte som Vantage alltså)
    - Normal fjärrkontroll, inget skräp (gärna som kan vara universal)
    - Wlan (trådlöst) via usb dongle eller annat.
    - Bra uppdateringar och forum på svenska/engelska

    Önskemål:
    - Kunna koppla den vidare till HTPn för lagring där, i värsta fall till en usb disk

    Ej krav:
    Fler tuners, har inget direkt behov av detta

    Jag har kikat på följande boxar ett par dagar och efter googlande är jag fortfarande inte säker:
    Miraclebox 8 & 9
    Dreambox HD 800 SE
    Vu+
    Clarke-Tech et-9000

    Images har jag ingen koll på där får ni gärna förklara vad det är och varför man ska använda dem. Har svårt att hänga med på vad de är till för.

    Tacksam för många svar!
    Senast redigerad av mrwall den 2011-09-23 klockan 22:17.

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    En image är själva mjukvaran i boxen. Beroende på vilken image man har och vilken version så kan funktionaliteten skilja lite.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Tack för kort och bra svar!

    Typ som före en pc så kan operativet vara windows 7 och mediaspelaren xbmc/plex,
    så är det i dreambox fall enigma 2 som är op och sedan kan man använda olika images ovanpå det?

    Har jag fattat rätt?

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Nja, en image är som namnet antyder en "avbildning" av hela mjukvaran i boxen. Skulle vi jämföra med en PC så blir det alltså operativsystemet inkl. alla installerade program. Du kan jämföra med om du tar en backup på en PC med Norton Ghost eller liknande.

    Att kalla enigma2 för operativet tycker jag är en bra liknelse. De images som finns för Dreambox HD modeller innehåller alla enigma2 plus lite tweaks och plugins som kan skilja mellan olika images.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Ok nu börjar jag förstå. Om man installerar en image så formaterar man i princip boxen och installerar imagen innehållande enigma 2 och annat smått och gott alltså som lägger sig som en helthet.

    Alla images som görs med boxar som har t.ex. enigma 2 har det fortfarande i grunden då plus annat antar jag.

    Finns det någon image som installerar cccam och softcams, wifi stöd och annat direkt utan att behöva installera vidare massa plugins?

    Hur är det med garantin om man installerar images?

    Jag skulle fortfarande vilja ha tips på boxar. Just nu lutar det åt clarke et-9000 men jag är inte säker.

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det beror ju på vilken box du väljer vilka images som finns till den. Till Dreambox finns PLI som jag tycker är en bra image. Den innehåller alla softcams m.m.

    Vad det finns till Clarke-Tech ET9000 vet jag inte...? Fler får gärna svara med erfarenhet av olika boxar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Till Clarke-Tech ET9000 = CT9100 finns det PLi och Egami Image. Det är dom två huvudriktningar. Sedan finns det andra images som har PLi som grund. Det är HDF ; ViX ; Sif ; och Clarke-Tech SupportImage.

    Själv anväder jag PLi 2.1, det kan man updatera över internet och har även en feed för plugins.

    Mvh Kalle

  8. #8
    Är du nöjd med boxen?

    Jag har ett par frågor...

    Jag vill ha möjlighet att antingen kunna köra cccam som klient men samtidigt även kunna använda kort som viaccess och irdeto i smartcarden. Finns det multicas eller vad det heter med dessa images för att kunna använda t.ex. ett irdeto kort? Dvs. att man inte behöver ha en ca-modul utan använda de befintliga kortingångarna?

    Vad skulle man behöva installera om man vill köra:
    CCcam som klient, multicas (kunna se kanaler med orginalkort såsom irdeto, viaccess utan ca-modul), nån bra image, wifi dongel (usb). Tips med länkar?

    Hur fungerar det med avkryptering? Är det multicas som installeras oavsett om man avkodar via cccam eller via sitt smartcard? Försöker förstå detta. Har läst om oscam att det ingår där men jag kanske inte hajar riktigt. Men har svårt att förstå om det gäller både för cccam och för sina smartcards. Mycket att förstå om man ska in i den här världen.

    Tacksam för svar.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Clarke-Tech ET9000/CT9100 är en Linux Box jämförbar med VU+ Duo eller Dreambox, det betyder att den använder Enigma2 Systemet.
    Multicas funktionerna sköts av dom Cam som du installerar t.x. CCcam eller MGcamd eller Oscam m.m.

    Med CCcam har jag testad ett Viasatkort (090f) och ett Conaxkort ( MTV unlimited ).
    C-line har testad med, en gång till min server (ASUS-router med Newcs) och en gång till en server längre bort.
    Att tänka på CCcam och även dom andra cammen har full funktions omfång, både server och client.

    WiFi är ett tema som många har problem med, för att dom där USB-donglar är så olika.
    Jag har goda erfarenheter med en WiFi-Bridge från Netgear WNCE2001 .

    Avkrytering sköts av Softcam t.x.CCcam med hjälp av kortet t.x. Viasat. Naturligtvis har CCcam även en EMUlator funktion.
    På Sirius kan du se Travel Channel och Privat Blue och Privat Gold om du matar in rätt keys.

    Du får vara beredd på att lära dig lite Linux och investera lite tid och konfigurera boxen.
    Det är en riktig fin liten hobby.

    Mvh Kalle

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss