Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Dreambox 500S med SELFSAT-H21D. Hittar ingenting

  1. #11
    Hej,
    En uppdatering i det hela.

    Jag upptäckte att Dm500an antagligen är trasig eftersom satfindern inte gav ett ljud ifrån sig, så jag gick och köpte mig en MiracleBox 8 HD.
    Där fungerar satfindern helt korrekt och ger med sig ordentligt med signal när man pekar parabolen mot Thor.
    DOCK när jag gör kanalsökning så hittar den absolut ingenting.
    Styrkan står på 81% (oavsätt om man har parabolen riktad korrekt eller om den står inne i vardagsrummet pekande mot en vägg)
    Samt att kvalitén står på 0%.
    Enligt återförsäljaren så har de aldrig haft ett fel registrerad på Selfsat och de ligger mycket pengar i att skicka tillbaka den och dom anser att den fungerar.

    Så snälla, snälla snälla, vad gör man? Ska jag anlita en parabol tekniker som kommer hit och tittar på det? Isåfall, har ni några tips?
    Jag börjar bli ordentligt less och fattig på detta projekt

  2. #12
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    valde du rätt Thor, det brukar finnas en KU och en C-band, du ska välja KU-bandet
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #13
    Hej igen Wildone och tack för det fortsatta stödet.


    Detta är vad jag ser på tvn och jag kan dessvärre inte hitta någonting om några inställningar på KU och C-band.
    Som du ser har jag satt Diseqcn på 1/0, detta var bara någonting jag provade innan jag fotograferade, ser du något fel på de inställningarna som finns där just nu?
    http://3d-design.se/tv.JPG

    Nedan står parabolen, högst temporärt, fast virad i altanräcket om det skulle vara av intresse (Vill inte skruva upp den på väggen innan jag vet att den fungerar korrekt)

    http://3d-design.se/para.JPG
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: jpg tv.jpg (56.8 KB, 17 visningar)

  4. #14
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Känns ju fortfarande som det är antingen ett pott-problem eller kablage, får du signalstyrka i boxen om du drar ur kabeln? Den borde ju iaf ge någon skillnad i styrka om du drar ur kabeln ur boxen.

    Kan det vara något med LNB-type? Har du testat att ändra de värdena men LNB-ström av/på - olika typer o.s.v
    Multitasking means screwing up several things at once.


  5. #15
    Kablage bör det ej vara, har provat 4 olika kablar i 4 olika prisklasser.
    Signalen går från 81% ner till 0% då jag drar ut kabeln.

    Kan det ha någonting att göra med diseqc eller ska man köpa en ny (som tar in fler paraboler, tänkte få in viasat framöver så kanske värt att prova?)

    Slår jag av LNB-ström så får jag 0 i mottagning och jag har lekt runt med typerna men ingen skillnad, dock har jag ingen aning om det ska vara unicable, universal eller single.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Är lita förvirrad över två saker: När LNBt är valt som Universal borde LNB-frekvenserna inte spela någon roll (Går det att ändra dem i menyn?

    Undrar också vad de menar med DISEqC SW: 1/AV (Vad finns det för alternativ? Troligen inte här som felet är, men det gör mig förvirrad)

    Signalstyrkemätare är ett jävla skit som borde förbjudas. Det är signalkvalitet som är viktig.

    Om antennen är hel kan du testa med att ställa in mottagaren på någon av frekvenserna, inte någon av de analoga, och sedan göra paraboldansen på balkongen. ASTRA19 är den starkaste satelliten på himlavalvet. Om du drar upp ljudet kan du höra när satelliten hittas. (Naturligtvis är detta inte heller 100%igt då det går att missa.... En analog mottagare hade varit idealt för detta test, men det är inte många som har någon längre.)

  7. #17
    Uppdatering:
    Problemet löst! Ursäkta språket men dra mig åt helvete va härligt att äntligen fått klart det!

    Tyvärr har jag inte så mycket feedback att ge om någon annan har samma problem, men det löste sig genom att helt enkelt ta ta med hela settet till en vänn, satte upp parabolen och "chansade" på riktningen och fick kvalité direkt, sedan tog jag hem utrustningen och fick ingen signal, men eftersom den nu hade en kanallista så var det mycket mycket lättare att bara använda sat findern för att hitta sateliten och därefter drog bilden igen!

    Tusen tusen tusen tack Schwede30 och er andra för all hjälp och tips ni gett mig

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss