Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saknar undertexter på mediaspelaren

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    6

    Lightbulb Saknar undertexter på mediaspelaren

    Får ej upp undertexterna på min mediaspelare när jag spelar upp MKV filer. trycker adio och sedan gul knapp och väljer vilken undertext jag vill köra. Tyvärr kommer inte undertexten upp.
    har en 800 SE HD original box. kan nämnas att har inga problem med undertexter via TV och HD kanaler.
    När jag testar samma fil på min VU+Duo box är det inga problem här visar mediaspelaren undetexter.
    Finns det någon som kanske kunde ge mig ett tips eller två ?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    se till att textfilen är i utf-8, krav från dreamboxen, öppna i notepad och spara som utf-8 under fliken kodning

  3. #3
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    6
    Hej Crille !
    Tyvärr är dit svar lite för avancerat för mig, håller på att lära mig men ibland blir svaran för tekniska och då är jag lost.
    Kan du kanske förklara på ett enklare sätt ?

  4. #4
    Seniormedlem nicolitos avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    763
    Tackad
    50 gånger
    dreamboxfjarr.jpg


    Här följer en mycket kort guide för dig som har problem med undertexter för Dreambox.
    Denna guiden lämpar sig framförallt för de som kör LT6 image.När du spelar upp en .mkv eller .avi fil (andra format också) i din dreambox finns möjligheten att visa undertexter av typen .sub eller .srt. För att visa denna texten behöver du placera din text-fil i samma katalog som din mediafil.
    Problemet många stöter på när de försöker köra igång textfilen, är att den inte är i rätt format. LT6 och LT Media Center vill i de allra flesta fall ha textfilen i UTF-8 format. Detta kan du få genom att öppna din textfil (.srt eller .sub) i ex. notepad på din dator. Spara sedan filen med samma namn, men välj UTF-8 som filformat istället för ANSI.
    När du startat din mediafil (ex .mkv eller .avi) i din dreambox, kan du nu trycka på TEXT knappen på din fjärrkontroll. Välj sedan textfilen som allt som oftast heter "Unidentified" eller liknande, och tryck OK. Du kan kontrollera vilket ljudspår och vilken textfil som körs genom att trycka på GUL knapp på din dreambox kontroll. För att komma till subtitles, markera audio och tryck höger/vänster.
    Hoppas detta kunde hjälpa någon som fastnat på samma ställe jag gjorde

    Var det enkelt nog?
    Raspberry Pi /Smargo+ reader
    Oscam server
    MOVISTAR+ Premium Extra
    Canal Digital Familjepaketet
    Vu+ Duo2 och Vu+ Solo2
    Toroidal 90-30W-1W-13E-16E-19,2E-23,5E-28,5E
    [/h]

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    hmm utf-8 som filformat ? borde va kodning

  6. #6
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    6
    Så långt är jag med, men om MKV filen redan har undertexter och man kan välja mellan Swesub eller English sub och man inte får fram någon av dem. om man har en separt sub-fil då förstår jag det hela.

  7. #7
    Jag skulle spela upp MKV filen med bifogad srt file i samma mapp. srt filen har jag ändrat enligt beskrivning av " nicolito" men undetexten syns inte till. Någon som har lyckats med detta ?

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    gör som beskrivit och det funkar 100%

  9. #9
    Jag få det inte att funka varken med MKV. eller XVID. Vad kan det vara fö fel jag gör crille44 ???

Liknande ämnen

  1. Mediaspelaren
    Av Schwede30 i forum AzBox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 07:25
  2. Mediaspelaren 910HD
    Av Kimppa i forum DGStation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-10, 11:02
  3. saknar undertexter på DM 500+
    Av amir100 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 23:58
  4. Saknar Kiosk 12-22.
    Av atomictom i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-06-22, 22:20
  5. Saknar 2 st kanaler
    Av Nisse_H i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-28, 06:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss