Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Lacka parabolen??

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger

    Lacka parabolen??

    Hej, är på g att flytta till hus och ska övergå från comh*m till satellit. Då sambon tycker att en parabol på taket är det fulaste som finns har jag en liten fundering? Kan jag lacka parabolen i samma kulör som taket utan att försämra mottagningsförmågan?
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Ja

    Du kan också ta ner den och gömma den någonstans i trädgården istället för att den skall sitta på taket.

  3. #3
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Du kan lacka parabolen, dock så kommer jag inte ihåg om det skall vara ledande /metal-färg, eller icke ledande färg...

    Lånade en bok på biblioteket för måååånga år sedan, som beskrev hur man byggde en egen parabol inkl. mottagare (PAL).
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    Du kan lacka parabolen, dock så kommer jag inte ihåg om det skall vara ledande /metal-färg, eller icke ledande färg...

    Lånade en bok på biblioteket för måååånga år sedan, som beskrev hur man byggde en egen parabol inkl. mottagare (PAL).
    Med dagens satelliter behöver man nog inte tänka ner på detaljnivå. Misstänker att när du en hade en tanke på att bygga egen skål var tvungen att ha 1,5m paraboler, men idag räcker det ju gott och väl med en 50cm på det mesta svenska och har man då en 70-80 så skall det nog funka med den enklaste färgen från k-rauta etc.. Det är iaf min gissning..

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    det är en 110cm potta i aluminium. Misstänker att det går bra med vilken lack som helst, ledande eller inte.
    Idag är det matt färg på den, borde ju vara en fördel med en högblankfärg för att snön ska rinna av? eller kan man få några fenomen?
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Är inte säker på om det är någon skillnad mellan matt och högglansfärg. Det är själva ytskiktet och inte pigmentet som är det viktiga, men grundtanken är nog helt rätt.

    Läste en engelsk artikel om att det fungerade med att behandla parabolen med snöavstötande material inför vintern, men att det var nödvändigt att torka av beläggningen under våren för att jord och liknande fastnade i det.(Efter att ha bort tre år i England är jag lite frågande till detta då det är väldigt sällan det var riktig vinter där.)

  7. #7
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2005
    Inlägg
    280
    Tackad
    17 gånger
    En omgång med Bilvax gör susen!

    /C

  8. #8
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    Eftersom det finns paraboler som är gjorde av perforerad plåt, (nät) torde det väl inte vara så stora krav på reflekteringen på själva parabolen, bara måla tror jag, och skulle det misslyckas ta förtunning och tvätta av och prova med annan färg!

    Men jag tror du kan måla med nästan vilken färg som helst, så länge du inte lägger på väääldigt tjockt med färg
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  9. #9
    Donator
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    217
    Tackad
    2 gånger
    Hur har det gått?

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Letalis Visa inlägg
    Hur har det gått?
    Har inte genomfört planen ännu. Får tillgång till huset i månadsskiftet så det blir i början an nov.
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss