Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Störningar vid regn/blåst

  1. #1

    Störningar vid regn/blåst

    Jag hade en som var här och ställde in parabolen så jag skulle få perfekt mottagning. Men om det regnar eller blåser mycket så blir det störningar. Kan det vara så att han slarvat eller kan man inte undgå störningar vid mycket regn/blåst??

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det beror på hur stor parabol du har och var i landet du bor. Med en tillräckligt stor parabol rätt inställd och bra LNB ska man inte behöva ha några störningar vid regn eller blåst.
    Blir det extremt tjocka åskmoln som det kan bli någon gång på sommaren kan signalen försvinna även med en stor och bra parabol.

    Om det är mest problem vid blåst kan man misstänka att parabolen inte sitter tillräckligt stadigt fast.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Jag har parabolen ovanför den vanliga antennen och hela skiten gungar när det blåser mycket. Funderar på att sätt fast dem mot skorstenen istället för på ett klent maströr.
    Rust Never Sleeps

  4. #4
    Jag bor på västkusten så här blåser ju ganska mycket, båste 13 m/s igår och regna och då var det störningar till och från , ganska ofta egentligen. Min parabol är 72x84, tror inte det har med maströret att göra då det sitter stabilt. Då har han slarvat mao? Signalen på Thor står på 90% medans astra 4a står på 100%.

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av cardiel Visa inlägg
    Jag bor på västkusten så här blåser ju ganska mycket, båste 13 m/s igår och regna och då var det störningar till och från , ganska ofta egentligen. Min parabol är 72x84, tror inte det har med maströret att göra då det sitter stabilt. Då har han slarvat mao? Signalen på Thor står på 90% medans astra 4a står på 100%.
    Det är inte säkert att han har slarvat. Jag skulle tro att han har ställt in parabolen med sina instrument och det borde bli bra.
    En 72x84 parabol borde räcka på västkusten.
    Har du störningar både på Thor och Astra? Kan ju vara ett LNB som är lite dåligt eller dålig kontakt nånstans. Har du väldigt långa kablar kan det också dra ner signalstyrkan.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    När det slutar blåsa och regna blir mottagningen perfekt igen då varje gång?

    ror att det är maströret som vobblar omkring. En parabol är ett rejält vindfång.

  7. #7
    Medlem smegmas avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    111
    Tackad
    4 gånger
    Vill minnas att jag sett paraboler med massa små hål i, borde funka fint om man bor där det blåser mycket.

    Sent from my Desire HD using Tapatalk

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Men kan du inte flytta ner parabolen ? Det finns ingen som helst anledning att ha den högt uppe. Bara du har fri sikt, så kan du gärna montera den vi marknivå, och helst mot en vägg, så slipper du vindfånget.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Han var väldigt stressad när han var här, jag hade 65% på astra4a när han kom, och då mena han på att det var bra signal, var tvungen att säga till han o ställa in bättre.

    Har bra bild när det inte blåser mycket. Kablen är ca 18 m lång och utrustningen helt ny , så det borde ju inte vara det. Har mest märkt störningar på Thor när det blåst mycket, har iofs inte kollat på Astra när det blåst mycket ännu , får väl prova det först innan jag ringer tillbaka han. Men borde jag inte kunna få 100% både på thor och astra samtidigt? det ska väl vara svårare att få in thor , men med en såpass stor parabol så borde det väl gå få 100% på båda.

    Sen sitter parabolen ganska långt ner , bara på ca 3.7m.

  10. #10
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2005
    Inlägg
    280
    Tackad
    17 gånger
    långskott: finns det ett stort träd nära siktlinjen?

    Hade ett liknande problem för några år sen, när löven blev blöta och/eller när det blåste så blev störningar!!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss