Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: installera parabol

  1. #1

    installera parabol

    Skickade detta till nettosat supporter. Inget svar ännu, tänkte att någon här kanske vet...

    Köpte 60cm parabol-paket från er (http://www.nettosat.se/product.html/...category_id=15) och undrar hur elevationsvinkel-skalan för fästet fungerar. Det är två sträck på metallbiten på bägge sidor. På ena sidan står det 45 | 65 | 60 och på den andra sidan står det 50 | 65 | 45. Jag bor i stockholm och har förståt att det är 22 grader som gäller. Vilket sträck och vilken sida ska jag kolla på? Har siffrorna med parabolens sto0rklek att göra?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det bästa rådet är nog att strunta i dem där markeringarna. Ställ in något du tror är 22 grader (Titta på de paraboler som finns runt omring och höfta till med något).

    Har tittat efter i kartboken och set att Sverige har en bula där huvudstaden finns och att den ligger på ganska exakt 18 grader (longitud)

    Du skall sätta upp parabolen mot söder. Om du enkelt kommer åt din stället sär din parabol skall sitta kan du göra så här:
    Redskap: satinder eller en TV där du kan se signalkvalitetsstyrkan.

    Sätt upp parabolen rakt mot söder, men skruva inte fast den ordentligt, men så att den sitter kvar. vrid parabolen långsamt mot öster. Har du en satbeeper eller annan sorts mätare av signalkvalitet borde den väldigt snart ge utslag (Astrasalliten ligger på 19 grader öst, de är den starkast sändande satelliten därute). Vrid parabolen uppåt och nedåt tills dess att du har fått så bra signalstyrka som möjligt. Använder du mottagarens signalkvalitetsmätare och en TV för att ställa in krävs det att du först ställer in en aktiv transponder på mottagare. Du hittar en lista här: http://www.lyngsat.com/astra19.html (välj INTE någon med vit bakgrund)
    Nu har du en ganska bra inställning på parabolens lutning.

    Om det är THOR (Canal Digital) eller ASTRA4 (hette tidigare Sirius)(VIASAT) du vill ta emot kan du nu rikta parabolen likadant som de paraboler som finns omkring dig, För att hitta rätt satellit får du använda TVn och www.lyngsat.com igen. http://www.lyngsat.com/astra4a.html eller http://www.lyngsat.com/1west.html

    Vrid parabolen lite grann uppåt och nedåt när du har hittat satelliten du letar efter för att optimera signalkvaliteten.

    OBS! Om När du använder mottagaren för att ställa in parabolen tänk på att stapeln med signalstyrka är värdelös och att det är signalkvalitetsstapeln du kall använda.

    Hoopas att något av detta är begripligt.

    Lycka till!

  3. #3
    Nice! Tack för utförliga tips. Har lånat en satfinder och inväntar helgen med förhoppning om hyfsat väder!

  4. #4
    Nu sitter prylarna på plats men min box var sönder och kunde inte mata ström till SatFinder. Med nyinköpt box ska finjusteringen göras denna helg.

    www.dishpointer.com får jag informationen:
    Satellite: 4.8E SIRIUS 4
    Elevation: 21.7°
    Azimuth (true): 195.3°
    Azimuth (magn.): 190.2°

    Satellite: 0.8W INTELSAT 10-02 | THOR 5 | THOR 6
    Elevation: 20.8°
    Azimuth (true): 201.6°
    Azimuth (magn.): 196.5°

    Skillnaden mellan True och Magn enligt siten är att Magn ska användas om man letar riktningen med en kompass (vilket jag planerar göra). Stämmer det verkligen att jag ska peka mot 190° och 196° för att få in de båda. Alla andra kartor jag hittar beskriver ju bara 196° och 202° vilket stämmer bra överens med "True" i informationen ovan.

    Hur hittar man riktningen någorlunda korrekt utan kompass förresten?

    Ja lite luddigt kanske men jag hoppas jag kan få lite mer tips inför dagen D.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Du kollar efter hur grannarnas paraboler sitter. Bor man/kvinna långt från närmsta annan parabol vard et lite mer jobbigt. Då funkar mitt tidigare förslag bra.

    Har du både kompass och Dishpinter samt också en Satfinder blir det en barnlek, även om det är en lek med ganska så stora barn inblandade. LNBerna sitter bägge fast på parabolen så att det skall räcka med att ställa in en LNB. THOR är lite svagare än ASTRA så det är bäst att ställa in THOR.


    THOR ligger på 1 grad väst och det är sex graders skillnad så 190 och 196 låter helt OK. Kompensering för kompassers felvisning?

    Lycklig jakt!
    Senast redigerad av Schwede30 den 2011-10-29 klockan 07:31.

  6. #6
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ElFeo Visa inlägg
    Nu sitter prylarna på plats men min box var sönder och kunde inte mata ström till SatFinder. Med nyinköpt box ska finjusteringen göras denna helg.

    www.dishpointer.com får jag informationen:
    Satellite: 4.8E SIRIUS 4
    Elevation: 21.7°
    Azimuth (true): 195.3°
    Azimuth (magn.): 190.2°

    Satellite: 0.8W INTELSAT 10-02 | THOR 5 | THOR 6
    Elevation: 20.8°
    Azimuth (true): 201.6°
    Azimuth (magn.): 196.5°

    Skillnaden mellan True och Magn enligt siten är att Magn ska användas om man letar riktningen med en kompass (vilket jag planerar göra). Stämmer det verkligen att jag ska peka mot 190° och 196° för att få in de båda. Alla andra kartor jag hittar beskriver ju bara 196° och 202° vilket stämmer bra överens med "True" i informationen ovan.

    Hur hittar man riktningen någorlunda korrekt utan kompass förresten?

    Ja lite luddigt kanske men jag hoppas jag kan få lite mer tips inför dagen D.
    Knappa in din adress på dishpointer så får du ju en satellitbild å ditt hus/lägenhet och om du då väljer rätt satellit i listan under så får du ju en siktlinje och kan rikta in parabolen mot nåt landmärke i din närhet, har aldrig använt satfinder för Astra och Sirius iom att dom är så lätta att få in här i norden.

  7. #7
    Astra4 (Viasat) lyckas jag hitta, men eftersom jag kör ett monoblock så blir jag inte klok på om jag får in den i "rätt" mikrohuvud, dvs om jag bara ska finjustera eller rikta om hela 6 grader. Enligt manualen på monoblocket så ska det som benämns "A" eller "1" vara riktat mot Astra1 och det som benämns "B" eller "2" vara riktat mot Astra3. Översätter jag det till Astra4 och Thor så blir det, om jag inte fattat fel, "A" mot Thor (Canal Digital) och "B" mot Astra4 (Viasat). Om det stämmer undrar jag om "A" är det som benämns "Tuner A" i Dreamboxen (500HD med Peter Pan)?

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Är inte ASTRA1 på 19 grader och ASTRA2 på 23,5 grader, 4,5 grader... Nåväl, THOR (A) ASTRA (B).

    Nej, inte nödvändigtvis. Det är beroende på vad du ställer in i DISEqC-menyer och likande.

  9. #9
    Tack för all hjälp så här långt!

    Fick svar från nettosat (där jag köpte grejerna) att Diseqc A = Thor och Diseqc B = Astra4/Sirius.

    Jag har lagt in i dreamboxen att använda just DiseqcA/B som då öppnar upp möjligheten att lägga in två satelliter - Lägger då in Thor på den första och Astra4 på den andra, jag får dock bara in Astra4 (fast med ganska bra mottagning 87%) medans Thor lyser med sin frånvaro.

    Vet att Thor har svagare signal men jag funderar på om jag får in Astra4 på fel huvud (vilket då skulle innebära att A/B inte stämmer överens på dreamboxen).

    Har dock testat att vrida parabolen åt höger (när jag står bakom den) och lyckas inte få någon signal alls då.

    Kan det vara Diseqc som inte switchar över på något sätt istället eller hur fungerar det där? Skickar Satfind-grejen i dreambox signaler till Diseqc att switcha?

    Problem 2:
    Jag har
    -Monoblock uppe vi parabolen
    -Combiner som blandar ihop TV och SAT i samma kabel...
    -...som i sin tur går ner till rummet och ett uttag med både TV/RADIO/SAT-utgångar.

    Det verkar som att jag inte får någon mottagning på Astra4 som jag nu lyckats hitta när jag har kopplat enligt ovan. Drar jag istället en temporär kabel förbi combiner och uttaget så fungerar det. Ska det gå att koppla enligt detta eller måste man lösa det på annat sätt när man har ett monoblock (eller diseqc över huvud taget kanske)?

    Edit: googlade lite till och hittade http://www.satpro.se/detailes/detail...r=SAT-IMP21-KN som säger att den har DC-genomgång för att Diseqc ska fungera. Får kolla på den jag har hemma om det står något om det. Måste man ha ett uttag med motsvarande DC-genomgång eller fungerar vilket som helst?

    Tack på förhand!
    Senast redigerad av ElFeo den 2011-10-31 klockan 11:14. Anledning: Google is my friend

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Kanske dags att vrida parabolen åt vänster då...

    Har du ett sådant: "I det speciella TV/Radio/Sat uttaget särar man sedan på signalerna."

    Sök efter THOR då den satelliten är den svagaste av de två.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss